Hogyan üzemeltették a gőzmozdonyokat a fedett pályaudvarokon úgy, hogy a szénfüst ne töltse be a csarnokot?
Egy korszerűbb gőzmozdony kazánjának a hőteljesítménye MW-os nagyságrendű. A mozdonyokat általában feketeszénnel fűtötték, mely rengeteg ként tartalmaz, orrfacsaróan csípős a füstje és hamar szagot fog tőle az ember ruhája.
Értem én, hogy a kazánt le lehet zárni egy bizonyos időre, de azt sem lehet teljesen, és az a néhányszor 10kW-os égésteljesítmény is kellemetlenül szennyezi a levegőt.
Régebben volt olyan teóriám, hogy a vonatok csak betolattak a csarnokba és a mozdony legalább félig kint maradt az épületből. Ennek az elméletnek viszont - többek között - ellentmond az a híres fotó is, mely az alábbi linken szerepel:
A Montparnasse-i baleset nem úgy történt volna meg, ha a szerelvény tolatott volna a csarnokba!
A fordulást hogyan oldották meg napi rutinban a fejpályaudvaroknál?
Csak egy tipp, bejárt a csarnokba az érkező, a szerelvényre rájárt a másik mozdony, elvitte a vonatot, a bakon lévő mozdony kijárt a csarnokból egy fordító korongra vagy delta vágányra és a következő érkező vonatra járt vissza.
A fejpályaudvarokon most legalábbis így működik, csak nincs fordító korong, hanem félre állítják addig a mozdonyt.
Voltak fütelvezető kürtők amik kivezették a füs nagyját. Nem csak az utasokat, személyzetet kellett védeni, de az épületeket is. A füst nagyon durván tönkretette a fémszerkezeteket. Azért nem maradt ezekből meg semmi, mert gyakorlatilag elporladtak a korróziótól. A csarnokok, fűtőházak tetejét is többször cserélni kellett.
A fordítást fordítókorongokkal oldották meg. A Déliben is volt, ott ahol ma a nagy gödör van az épület előtt. A mai napig ennek a fordítókorongnak a közepétől számolják a távolságokat (szelvényeket).
Lásd: [link]
Keletiben is van, de ott pont a másik oldalon:
(Ez után még tovább bezetett egy vagy két vágány amik levezettek a metró alagútba.)
A fordítókorongokat nem csak emiatt alkalmazták, körfűtőházaknál nem lehet máshogy értelmesen megoldani a csarnok kiszolgálását.
De lehetséges a fordítás deltázással is.
Illetve sok esetben köüzlekedtek hátrafelé, tehát a szerkocsi volt előre. (persze ennek megvannak a külön szabályai, lassabb sebesség, stb)
Az érkező vonatok mindig bementek természetesen.
Utána vagy másik mozdony vitte tovább a másik végéről, vagy ha volt idő az indulásig, akkor meg akár kitolt, megfordították, és a vonat másik végére állva visszatolt a csarnokba, hogy az indulásra várakozás alatt már kint legyen a mozdony.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!