A gőzmozdonyok szinte kivétel nélkül miért feketére festették?
Zöld színű gőzmozdonyok is voltak, meg olyan is ami tartalmazott némi piros színt is, nem az egész mozdony volt piros de egyes helyeken pirossal voltak festve.
Ennek okát nem tudom pontosan. Egyik ismerősöm mondott olyat hogy szerinte azért mert hogy a korom kevésbé hagyjon nyomot a felületen hogy ne nézzen ki annyira rosszul, de szerintem ez egy hülyeség.
Utánanéztem, mert érdekes: a korabeli színes festékek nem bírták a gőzmozdony által generált hőt. Később meg leginkább a megszokás miatt maradtak fekete mellett.
Egyébként itt van jópár ellenpélda modernebb időkből: [link]
A gőzmozdonyt mindegy, milyen színre festik, előbb vagy utóbb úgyis fekete lesz a koromtól, szénportól, gépolajtól és egyéb mocsoktól. A színes gőzmozdonyokon egy idő után megjelentek a levakarhatatlan fekete foltok ott, ahol a kosz a legjobban érte őket. Jelenleg a MÁV-Nosztalgiánál dolgozik a zöld 242,001, de ez pont nem jó példa a színes gőzmozdonyokra, mert már nem széntüzelésű (a szerelés, tüzelés elég sok szénporral járt) és nem is fut sokat.
Később a dízelek már jóval tisztábbak voltak: csak a mellécsorgó gázolaj és az itt-ott szivárgó résolaj mocskolta össze őket, nem volt már szénpor, munkahengerből kicsapódó és odaégő kenőolaj meg egyéb érdekesség. Igaz, kormolni ezek is tudtak, ezért volt szokás itthon, hogy a dízelgépek tetejét és alját, ahol a legjobban érte őket a kosz, feketére festették, közte volt olajzöld vagy piros a fényezés - de legalább már nem fekete. A villanygépekkel jött el az igazán tiszta mozdonyok kora, ezek már nem voltak állandóan koszosak. Nem véletlen, hogy a werbelokok (fóliázott reklámmozdonyok) is villanyokból készülnek, mert ott van rá esély, hogy rendszeres takarítás mellett évekig látható lesz a minta.
Piros:
https://www.youtube.com/watch?v=99MADUckaQQ
Kék:
https://www.youtube.com/watch?v=UvlFeE38WN0
Ez utóbbi arról is híres, hogy rekorder. Megdöntötte a 200 km/h gőzmozdony sebességrekordot.
(Igaz, az előző rekorder német mozdony tartósan is tudta ezt a sebességet, ennek meg a rekorddöntés után kiolvadt egy csapágya, és vontatni kellett, de attól még a rekord érvényes)
Fekete volt a leginkább célszerű.
Takarítási szempontból, vagyis na, szokták azért takarítani őket, de amíg épp két takarítás között is került rájuk korom miegymás, addig sem lett feltűnően piszkos, volt rajta csak ép nem látszott.
Legkönnyebben, legolcsóbban beszerezhető festék volt ami egyben tartós is, a különféle színeket mind más technikával állítják picit elő, a fekete az egyik legegyszerűbb volt, és leginkább tartós.
Harmadrészt, bár ennek lehet csak pici alapja van, a fekete színnel valamit le tudtak néha a hőveszteségből is redukálni, nyilván szigetelés volt ahova kellett, de azért az is segített icipicit hogy a fekete szín miatt akár a napon is jobban átmelegedtek az elemek, és annyival kevesebb hőt vontak el.
Kevesen tudják, de a régi időkben Magyarországon a zöld gőzmozdony számított "szokásosnak", a MÁV 1891-ig beszerzett összes gőzmozdonya is ebben a színben futott, a régebbi mozdonyok átfestése pedig 1898-ig tartott.
A magánvasutaknál üzemelő és a tőlük átvett mozdonyok színe ettől eltérhetett, például a Déli Vasút egészen az 1932-es MÁV kezelésbe vételéig zöld mozdonyokkal üzemelt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!