Motoros hajtánnyal hogyan lehet vasúton közlekedni?
Teorikus a kérdés, de tegyük fel, hogy én holnap motoros hajtánnyal Gyékényesről el akarok utazni valamelyik balatoni vasútállomásra, ahol egy hétig maradnék nyaralni. Mi kell ehhez egészen pontosan?
Amit én gondolok, de lehet, hogy hülyeség:
- Kell hozzá vasúti jogosítvány (van egyáltalán ilyen?), vagy ha az nincs, akkor valami papír, ami bizonyítja, hogy van ismeretem a vasúti jelzésekről és tudok rajta szabályosan közlekedni. Igen ám, de magánszemély hova tud menni oktatásra és utána vizsgára? Tudtommal nincs ilyen tanfolyam.
- Be kell jelenteni, hogy pontosan mikor, honnan és hova tervezek utazni. Viszont, ha jól tudom, akkor a személyszállításé a prioritás a vasúton, a fennmaradó időszeleteket kapják meg a tehervonatokat, tehát akkor én a még ezek után fennmaradó időszeletkből váloghathatok? Vagy hogy van ez? Az időpontot egyáltalán hol tudom/kell bejelenteni vagy azt ők határozzák meg a számomra, és ki fog engem meneszteni, fogadni az adott napon? Ugye több állomáson is átmegyek, tehát nekik is tudniuk kell róla.
- Feltételezem, hogy valami tárolási/parkolási engedélyre is szükségem van, hiszen 1 hétig maradna a balatoni állomáson a hajtányom. Vagy ez úgy működik, hogy megérkezés után köteles vagyok valami módon leemelni a pályáról a szerkezetet (ha igen, akkor hogyan és hova teszem?)? És ilyenkor a célállomás váltókezelője tudja előre, hogy nekem az a célom, tehát automatikusan egy vakvágányra fog vezetni, ahol le tudok parkolni vagy ezt is nekem kell külön intézni, hogy úgy álltsák a váltókat előttem?
A vasút nyitott mindenki előtt"
Mondjuk ez egy szlogen. Miért ne lehetne igaz, azaz:
Nyitottak, ha munkára jelentkezel: mozdonyvezető (nem ez a hivatalos nevük), jegyvizsgáló (na ez már hivatalos), de tán még pályafenntartó, pénztáros is lehetsz.
Tehát nyitottak.. Magán motoros hajtányról nem hallottam, de a többiről igen!
A dolog ott kezdődik, hogy kell alapítanod vasútvállalatot, meg kell szerezned hozzá az uniós működési engedélyt, a hozzá tartozó biztonsági tanúsítványt és még ezer dolgot. Ezt külön nem részletezem, mert úgyis kell az uniós működési engedély kiváltásához egy megfelelő végzettségű szakmai irányító személy a cégbe.
Ha ez meg lenne, akkor lehetne beszélni a járműre, a vasúttársaság dolgozóira, magára a járművezetőre vonatkozó engedélyekről és vizsgákról, a pályahasználati szerződésről, a menetvonalról, stb.
"vasúti jogosítvány (van egyáltalán ilyen?)"
természetesen van!
orvosi alkalmasság:
Le kell vizsgáznod mozdonyvezetőnek
aztán kell vonalismeret és tipusismereti vizsga
ez 2-3 év és legalább ugyanennyi millió Ft.
"Tudtommal nincs ilyen tanfolyam."
van, csak nem találtad meg :)
"Be kell jelenteni"
Be!
Ők felelősek azért, hogy a pálya kapacitása jól legyen elosztva. igényelsz menetvonalat, kifizeted és ők csinálnak egy menetrendet neked, hogy hol mikor kell lenned, mennyit kell tartózkodni, stb. Erről tudni fognak az állomások is ahol áthaladsz..
De hát ahogy előttem írja a kolléga ehhez kéne egy cég is a megfelelő engedélyekkel
És kéne egy jármű is aminek megvannak az engedélyei arra hogy lehessen vele közlekedni. Egyedi építésű esetén kb lehetetlen megcsinálni mindent amit a hatóság előír...
Javítsatok ki, ha tévedek, de annak idején a közdok készített hajtányos ismertetővideót, amiből nekem az jött le, hogy a vasutat bárki, akár megénszemély is használhatja. A hajtányokat is kifejezetten ilyen célokra találták fel vagy nem? Azóta változott a törvény, most már csak cég által üzemeltetett jármű haladhat a vasúton? Vagy az csak mind szovjet propaganda volt?
"Le kell vizsgáznod mozdonyvezetőnek"
A hajtány az miért számít mozdonynak?
Soha nem használhatta a vasutat magánszemély hajtányozásra. Az említett KÖZDOK-filmekben sem utal semmi erre, azok egyértelműen a MÁV-dolgozók számára ismertették a kiskocsiközlekedés szabályait alapképzések, továbbképzések alkalmával.
Azóta sokat változtak a szabályok, egyrészt a kiskocsiközlekedés (hajtányozás) pl. teljesen kikerült az utasításokból, ilyen jármű (ha közlekedhet egyáltalán) csak vonatszámban közlekedhet.
Másrészt akkoriban a MÁV lényegében állami szervként működött (a mindenkori vezérigazgató pedig automatikusan miniszterhelyettes volt). Ennek megfelelően az utasítások, szabályzatok nagyrésze alapvetésnek vette, hogy a vasút=MÁV, a szabályozókat is e szerint hozták. Ehhez képest ma külön van választva a pályavasút, a pályakapacitás-elosztás, a személyszállítás, a teherszállítás, megjelentek a magánvasútak, számos magáncég vesz részt a pályaépítésben, ezek a szervezeti változások számos, az együttműködést szabályozó utasítás és engedélyeztetési rendszer bevezetését tették szükségessé. Ugyancsak szükséges volt az EU-csatlakozás miatt számos szabályozást harmonizálni a EU-előírásokkal, különösképpen az interoperabilitás biztosítására.
Ne 1970-es évek beli filmekből okosodj, mert sok gondod lesz belőle - az élet más területein is!
Ha egy kavicsot ráraksz a sínre már az bűncselekmény nemhogy egy járműve nekiállsz csapatni egy nemzetközi fővonalon.... Ott a hajtány mellett fognak főbe lőni! :D
Még bezárt vonalakon sem lehet haj.... akarom mondani: nem szabad hajtányozni!
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!