A reptéri radarokon, hogyan igazodnak el a vonalak között az irányítók és pilóták?
Sziasztok,
Az lenne a kérdésem, hogy láttam Youtube videókon ilyen Live ATC videókat és arra lennék kíváncsi, hogy abból a sok vonalból hogyan tudnak kigazodni? Hogyan tudják, hogy milyen rányt kell megadni? Ez csak laiskusként ilyen fura és egyébként hamar megtanítják ha valaki ilyen képzésen vesz részt?
Előre is köszi a válaszokat :)
A sok vonal mellett vannak számok és betűk is. Az már sokat segít :)
Ha komolyabban el akarsz mélyülni eebben akkor az IVAO-nak van erre is tananyaga valahol a fórumban.
De talán ez is segít:
Köszönöm a választ :)
Egyébként ezt nagyon bonyolult megtanulni, vagy csak elsőre tűnik nagyon nehéznek? :)
Nem tudom lehet e változtatni a kijelzett infón ( tuti ) mert a linkelt videót sem néztem meg. De írja a járatszámot,magasságot (FL), irányt és sebességet. Illetve láttam olyna screen-t ahol a gép tipusát is. Ennél többre meg nincs is szükségük...
Nem bonyolult szerintem megtanulni.
Én a katonaságnál 1995-ben TTK-s voltam (tervtáblakezelő). Az az ember, aki állt a plexifal mögött, egy fülessel a fülén, és a "diktor" által mondott számhalmazt értelmezve rajzoltam a Ferihegyről felszálló repülőgépeket a tervtáblára. Mindezt persze fordított írással, hogy a szemben ülő tisztek normális módban lássák az adatokat.
3 hónapos alapkiképzés során tanultuk meg, hogy melyik szám mit jelent, hova kell rajzolni, stb. Ezek a számok megadták a gép helyzetét, magasságát, egyéb infókat, persze minimálisakat.
Már akkor is külön monitoron megvoltak ezek az infók, de nekünk pluszban még rajzolni is kellett. :-)
Vagyis a számok, betűk értelmezése viszonylag gyorsan megtanulható, ám a mostani fejlett rendszereknél mégis kiemelt szerepe van a monitort, és ezáltal a légiforgalmat ellenőrző/irányító személyeknek. Pontosan nem tudom, de gyanítom, hogy maximalizálva van az egy irányító által kezelt gépek mennyisége is.
A videóban azt mondja, hogy lehet állítani, hogy mennyrie legyen részletes a térkép. Igazából így ránézve, totál nem vágom ,hogyan tudja ebből mondjuk egy ATC megállapítani, hogy melyik gép hogyan tud leszállni a reptérre. Plusz az irányt oké, hogy írja oldalt, de ha elakarom fordítani, akkor arra van valami jelzés, hogy mit kell neki megadni vagy magiktól kell csinálni? Mármint ha mondjuk 120-as irányba megy a gép és elakarom fordítani mondjuk 220 felé, akkor látom, hogy az a 220 hova fog esni, vagy annyira ismerni kell az irányokat vakon?
Bocsi ha esetleg hülyeséget kérdezek, csak érdekes a téma, de nem igazán vagyok benne jártas.
Köszi 4-es.
Így elég bonyolultnak hangzikm lehet, ha élőben csinálná az ember valaki mellett ,akkor jobban érthető lenne :)
#7 Köszi :)
Ott mindezeket megtanítják az alapoktól vagy ha nem látod át a nagy részét magadtól, akkor esélyed sincs?
Az irányok azok egyszerűek: egy kör 360, az 1 van 12 óránál, a 180 6 óránál... :D
Vannak navigációs pontok amik felé irányítják a gépeket,minden nagyobb reptérnél szabott megközelítési útvonalak vannak kijelölve és a széliránynak megfelelően folyamatosan ezeken viszik végig a gépeket.
A közelkörzetben meg már nem olyan bonyolult rávinni a kifutóra a gépet. Van ILS jeladó is a kifutón, amikor "ráfordítják" leszállóirányra a gépet akkor ők felveszik az ILS jelét és onnantól +/-1 méteres pontossággal be leleht lőni a betoncsík közepét :D
Egy kis okosság:
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!