Benzinkutas dolgozók! Mit jelent az hogy "kiütni a kutat?"
Ha nem rögzítené a rendszer, akkor bevétel nélkül kerülne eladásra több 100 000 liter üzemanyag...
Mennyire tartod logikusnak, hogy ez így történik? Hány éves vagy???
A régi elektro-mechanikus kutaknál a kútkezelő egy karral nullázta le a mechanikus számlálót, az offline rendszer volt, nem került rögzítésre a bevétel, ha jól tudom, és szó szerint zsebbe fizettél. (A klasszikus melles nadrág volt rajta hasi zsebbel, benne pénztárcával.)
De ott is volt még egy számláló, amit nem lehetett nullázni, ha jól tudom, ez a kúton átfolyó összmennyiséget számolta, azt meg gondolom minden nap műszakváltáskor, valamint záráskor gondolom naplózták, hogy ne lehessen csalni vele.
Lehetett. A benzint több helyen vizezték, így pár százalékot el tudtak lopni. Nem mindenhol, de egyes helyeken tényleg volt ilyen jellegű csalás!
A WW1 előtt tényleg úgy volt, ahogy az elején írod kedves 9-es, ekkor a kútban levő szintezőn való változással figyelték a fogyást és a rendelkezésre álló mennyiséget. A tartály méreteit ismerték és a magasság adat segítségével meg is van az üzemanyag térfogat.
A WW2 után már mechanikus kijelzőn is nyomon követhetted a változást, sőt a fizetendőt is, a kifolyással forgott a mennyiség kijelző, arányosan az árnak megfelelően pedig a fizetendő összeg jelzője.
A mai kutaknál megvan még a szintező (durván 25-30kg-os, 3-4m-es vasrúd, öröm kihúzni és móka visszatenni), a mechanikus fogyásmérő (a burkolat alatt van elhelyezve, ebből ráadásul 2db van meghibásodás esetére) és természetesen elektromos kijelző, elektronikus formában a kútoszlopban + a kasszánál a PC-én + nyomtatva + online + havonta e-mail formában is tárolva a fogyást.
A közhiedelemmel ellentétben a benzint nem lehet vizezni, nem keveredik a 2 folyadék, próbáld ki egy fél literes edényben :)
A vízpára viszont a levegővel bekerülhet a tartályba, ott lecsapódik és lefolyik az aljára, ezért is nem az edény aljáról szívják a benzint hanem kialakítástól függően 5-10-15cm-el feljebbről.
Ezt kiküszöbölendő már a WW1 alatt is volt megoldás mely a tömegmérésen alapult, mivel nem szerették volna a repülőket üzemanyaghiba miatt elveszíteni. Adott méretű edénybe folyt a nafta, amennyiben az edényben levő folyadék meghaladta a beállított értéket az edény lesüllyedt és gravitációs alapon lezárta a rendszert.
Szerinted visszafejlődtünk már annyit, hogy mechanikusan sem tudjuk nézni a tömeget?
Jelenleg van lesőlyukas, mechanikus, elektronikus és kémiai üzemanyag ellenőrzés is!
Mennyire tartod valószínűnek, hogy az általad említett egyes kutakon olyan mérnök és programozó szakemberek dolgoznak, akiknek nem gond ezeket a rendszereket megkerülni?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!