Bemásolná valaki azt a paragrafust, amelyik szerint csak tolva szabályos kerékpárral átmenni a zebrán?
A 30. válaszoló megtalálta, hiszen az általa említett 54.§ (4) bek ezt írja:
A kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva – a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint – kell az úttesten áthaladnia.
A 17. § (1) pedig ezt írja:
a)113 „Kijelölt gyalogosátkelőhely” (103. ábra); a tábla azt jelzi, hogy az úttestet a táblánál útburkolati jellel kijelölt gyalogosátkelőhely keresztezi;
Vagyis a gyalogosátkelőhely (zebra) az ÚTTESTET keresztezi, a kerékpárosnak pedig tolva kell az ÚTTESTEN áthaladni.
Tehát ezért kell a zebrán tolni, mert egyébként mindenhol csak tolva lehetne átmenni az úton.
31!
Az 54.§ (4) éppen ellenpéldaként lett megemlítve. Semmi köze ennek a résznek a zebrához. Ez nem is téves értelmezés, hanem nem is erre vonatkozik.
17. § (1) Ennél a kerékpár nincs megemlítve, csak te magyarázod bele.
"Tehát ezért kell a zebrán tolni, mert egyébként mindenhol csak tolva lehetne átmenni az úton."
Ez pedig egy teljesen értelmetlen mondat.
33. A lakott területen kívül csak az a)-ra vonatkozik, a b)-után pedig van pont.
Ha az egész 4 bekezdésre vonatkozna, akkor úgy lenne írva, hogy
(4)348 Kerékpárral lakott területen kívül
a) a főútvonalról balra bekanyarodni vagy megfordulni, továbbá
b) a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni
nem szabad.
A kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva – a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint – kell az úttesten áthaladnia.
De így van írva:
(4)348 Kerékpárral
a) lakott területen kívül a főútvonalról balra bekanyarodni vagy megfordulni, továbbá
b) a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni
nem szabad.
A kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva – a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint – kell az úttesten áthaladnia.
Kérdező:
Az 54 nem ellenpélda, hanem azt nehezményezték, hogy ott nem említették meg külön a zebrát, de nem is kell, mert mivel az a rész az úttestre vonatkozik, a zebra meg maga is úttest, ezért rá is vonatkozik.
Viszont látom, hogy úgy sem lehet célt érni Nálad, mert Te azt várod, hogy ez legyen leírva: "A kerékpárosnak a zebrán csak tolva szabad átmenni". Viszont a jogszabályok nem így működnek, hogy minden esetet külön leírnak, hanem bizonyos élethelyzeteket szabályoznak, amelyeket alkalmazni kell a konkrét esetekre.
Pl. autópályán miért nem lehet traktorral menni, hiszen csak az van leírva, hogy olyan járművel lehet, amelyik 60 km/h-val képes haladni, de az, hogy "traktor" az szó szerint nincs leírva, még sem szabad.
#34!
A traktor szó egyszer sem szerepel a KRESZben, a kerékpárra 200-300 körüli találat van. A traktort a lassú jármű alatt találod.
A párhuzamos útra való balra kanyarodást amúgy sem igazán értem. Ez egy sávváltás lenne? Ha nem az, akkor miért számít, hogy párhuzamos?
Az 54 úgy ellenpélda, hogy máshol, kevésbé lényeges részeknél meg van említve, tehát itt is meg lehetett volna említeni. A logikát szerinte sehol sem kell megemlíteni a zebrát, hiszen az úttest része. Ez nem jó logika.
Kérdező, az sem szerepel a KRESZ-ben tételesen, hogy repülőgéppel tilos autópályán gurulni, és az sem hogy kötött pályás járművek nem előzhetik egymást. Azért nem, mert az emberek 99.999999%-nak ez teljesen logikus, nem kell külön jogszabályban megfogalmazni. Örülhetsz, hogy te vagy a kivétel, a 0,000001%, aki ezt mégsem érti.
A KRESZ 35.2 pedig leírja, hogy jármúvel hol kell közlekedni. Ebből következően egy kerékpáros nem is kerülhet olyan helyzetbe, hogy egy zebrán kelljen átkelnie. Ha van kerékpárút a járdára festve, akkor az a járdaszegélynél véget ér, ezt egy tábla is jelzi, ezen kívül egy elsőbbségadás kötelező tábla is kint van.
Ha leszállás nélkül továbbhaladhat, akkor a zebra MELLÉ fel van festve az úttestre egy kerékpárút is.
De ha szerinted a KRESZ-ben tételesen nincs benne az, hogy az autópályán forgalommal szemben guruló repülőgépet jobbról tilos megeleőzni légpárnás hajóval, abból ugye csak az következhet, hogy repülővel szabad forgalommal szembern gurulni, és légpárnás hajóval is fel lehet menni autópályára.
@Majatom: a 30-as válaszadó nem találta meg, de az NKH sem találja évek óta.
Többször le lett írva: az 54.§ (4) két esetet említ, amelyekre előírja a gyalogosként történő átkelést. Ott sorolja fel, melyek ezek.
Minden más esetre az utak keresztezésére vonatkozó szabályokat kell figyelembe venni.
Az valóban igaz, hogy az úttestre vonatkozik; de speciálisan az említett két hely úttestjére - más helyekre nem. Vagy számodra ebből az következik, hogy minden egyes útkeresztezódésben le kellene szállnom a járműről és szépen áttolni? Gondolom a mögöttem levő gépjárművek vezetői igencsak értékelnék...
Csak hogy bonyolítsuk a dolgokat (lehet ezt is nyugodtan leszavazni):
"1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet
a közúti közlekedés szabályairól (vagyis KRESZ)
III. RÉSZ
A gyalogosokra és a járművek utasaira vonatkozó szabályok
Gyalogosok közlekedése
21. § (7) A kijelölt gyalogosátkelőhelyen áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van."
Tehát kiemelném a GYALOGOSNAK van elsőbbsége.
Bonyolítsuk tovább:
"6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről:
2. § (1) * A rendelet alkalmazásában jármű: a gépjármű, a mezőgazdasági vontató, a lassú jármű, ezek pótkocsija, a segédmotoros kerékpár, a kerékpár, az állati erővel vont jármű és a kézikocsi."
Tehát a kerékpár is JÁRMŰ.
Való igaz, nincs külön kiemelve két dolog:
- a kerékpárt rendeltetésszerűen használó ember is járművezető. NEM GYALOGOS!!
- Nincs kiemelve, hogy a gyalogosátkelőhelyen nem csak gyalogosok kelhetnek át!!
Valóban, ez nagy hiba! De csak amiatt, mert mindig van pár minimális százaléknyi értetlen kötekedő, aki nem képes szöveget értelmezni, összefüggéseket látni. Ebből adódóan szajkózzák a butaságot, igazságnak beállítva.
Plusz azért sincs kiemelve, mert amikor megalkották ezeket a jogszabályokat, nem volt ennyi értetlen ember, egyértelmű volt az értelmes emberek számára, hogy mi mit jelent. Érdekes módon, ez a "áttekerekazebrán neszóljonbesenki nekemvanigazam" mentalitás kb. egy évtizede terjedt el. Addig nem volt szokás, hogy átbiciklizzenek a zebrán, mert FELFOGTÁK az emberek, hogy a zebra az GYALOGOS ÁTKELŐHELY!! Nem járműves!!!
Többen leírták már: áttekerhetsz a zebrán, ha nagyon akarsz, de elsőbbséged NINCS!! Tehát ha ledudál egy autós, jogosan teszi. Szállj le, told át, ennyi.
36!
Mivel a repülőgép nem közúti jármű, ezért logikus, hogy nem említi a KRESZ.
A másik példád azért is butyutaság, mert a kötött pályás járművek fizikailag nem is tudják egymást megelőzni. Bringával pedig meg lehet közelíteni a zebrát. De legalább leírtad, hogy szerinted sincs ilyen szabály.
"egy kerékpáros nem is kerülhet olyan helyzetbe, hogy egy zebrán kelljen átkelnie"
Az a baj, hogy ez elméletben jól hangzik, de semmi köze a valósághoz.
Pár példa:
1. A gyalog és kerékpárút használata nem kötelező, ha a gyalogosok akadályoznak, veszélyeztetnek. A gond ott van, hogy a sima kerékpárút használata viszont akkor is kötelző, ha éppen lagzit ülnek rajta. Mert a KRESZ szerint a gyalogos úgysem kerülhet oda. Ha nem tudok haladni miattuk és leteszem a lábam, akkor már én is szabálytalan vagyok. De ha kimegyek az úttestre, akkor szintén. Melyik az ésszerűbb és biztonságosabb? Egyértelmű, hogy az elvben szabálytalan, tehát az úttest...
2. Alapból csak gyerek tekerhet járdán. Tehát a gyerekedet úgy kell kísérned, hogy te az úttesten tekersz. Életszerű, ésszerű? Cseppet sem. Főleg, ha az úttest főűtvonal és még van a járda szélén egy füves, fás sáv.
3. Kanyarodj ki a Nagyszőlősiről a Budaörsire szabályosan bringával! Nem vagyok szívbajos, de nem szívesen sorolok ki két sávot a minimum 70-nel menő autók között. Semmi gond nem lenne, ha szabályosan 50-nel jönnének! Inkább tekerek 200 métert azon a járdán, ahol szökőévente egy gyalogos jár, majd megállok a zebránál és amikor az 50. autós átenged, akkor áttekerek. Vagy tolja át, álljak meg a szélén és akkor szálljak fel? Válasszam a leglassabb és legveszélyesebb megoldást, mert egyesek úgy értelmezik, hogy tilos a zebrán tekerni?
Amúgy ki a fenét zavar egy 10 km/h-val haladó bringás a járdán?
Veszélyt jelent bárkire is a zebrán lassan áttekerő kerékpáros?
Attól leszek gyalogos, hogy tolom? Nem lenne nagyságrendekkel értelmesebb sebességhez kötni ezt az egészet?
Inkább ebbe fektess energiát:
A párhuzamos útra való balra kanyarodást amúgy sem igazán értem. Ez egy sávváltás lenne? Ha nem az, akkor miért számít, hogy párhuzamos?
A légiforgalomban teljesen más a kresz mint a földön, amúgy le lehet szállni repülőgéppel, olyankor utat teszel meg vele, tehát közlekedsz autó úton vele ráadásnak mondhatni szabályosan :)
Amúgy 2 párhuzamosan haladó kötött pályás jármű előzheti egymást, lévén annyi sínt tesznek egymás mellé amennyit akarnak, egy azon töltésre amennyiben a töltés teteje engedi.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!