Lehet-e veterán motorkerékpárra forgalmit szerezni?
"Amiket hirdetnek régi motorokhoz forgalmit, az jó lehet ugya ahoz a típushoz?"
Ha véletlenül pont megegyezik a váz- és motorszám, az évjárat, illetve a szín (ezek a főbb paraméterek, amik összetartoznak), akkor jó hozzá. Ha nem, akkor... Akkor meg kell oldani, hogy megegyezzenek.
Ha egy motornak egyáltalán nincs forgalmi engedélye, nem lehet végigvinni a tulajdonosi láncot, akkor azt soha nem fogod "lepapírozni".
Lehet neked akármilyen papírod olyan járműről, amely csak forgalmi engedéllyel közlekedhetik, ha a nyilvántartóban nem szerepel. Ha meg igen, csak a forgalmid elveszett, akkor kell újat kérni.
Az egyéb forrásból származóakkal nagyon megütheted a bokád.
1. Egy forgalmi önmagában nem elég, ahhoz hogy abból rendszámos motor legyen ma Magyarországon teljes adásvételi láncolat kell, azaz a szürke fogalmiban szereplő személytől adásvételikkel végigkövethetően kell bizonyítanod a jogszerű megszerzését.
Ha "megoldódik a számok egyezése" (ideírom konkrétan: a vázszám hozzá lesz hamisítva a forgalmiban szereplőhöz), azzal a egyedi járműazonosítóval való visszaélést követ el aki csinálja. Persze megbukni nem törvényszerű, főleg ha kézzel ütött váz- és motorszámokról van szó, de ha nem vagy profi felejtsd el nagyjából.
Jellemző példa a Pannonia vázszámozása, ahol a 8-as teljesen egyedi formájú, két összeforgatott ötszögből áll. Láttam már kerek beütést, szóltam is a gazdájának, hogy bátyám, szép a hamisított vázszám, kár hogy aki látott már ilyet első pillantásra levágja mi a szitu.
Ha meg adásvételit hamisítasz az okirathamisítás.
Nagyon hasonló sztori miatt nem lehet a papír nélküli veteránokat papírozni itthon: 2009-ig lehetett, aztán volt egy kis botrány, mert olyan adásvételit sikerült valakinek hamisítania, amit a dátumok alapján a valamikori tulaj a halála után írt alá. Ügyes, ügyes...
2. Viszont lehet a tulajdonjogot bizonyítani forgalmi engedély nélkül is. Nagyon sok olyan motor kerül elő, hogy a nagypapáé volt, a forgalmi eltűnt, de a motor megmaradt a fészerben.
Ha ismert a tulajdonos kiléte, akkor onnantól el lehet indulni egy nyomon, konkrétan az adott szituációtól függően pár lépésben világossá lehet tenni a tulajdonjogi viszonyokat és tulajdonképpen papírossá tenni a motort.
3. Ha semmi ilyen adat nincs, amit a 2. pontban leírtam, de azért a motorról néhány adat rendelkezésre áll, akkor lehet egy kicsit nyomozni utána. Adatvédelmi okokból tényleg csak kicsit, de ha éppen olyan a motor helyezte akár be is jöhet.
Ha nálad van már a motor, akkor részletesen írd le mi a szituáció, milyen adat ismert, mi van hozzá (pl. rendszám), tudható-e ki lehetett a tulaj, szóval mindent.
Ha még nem vettél és most csöppensz bele a veterános világba, akkor csak papírosat és átírhatót. Sőt, mondanám, hogy csak olyat, aminek már érvényes műszakija van, bár az eléggé drágítja a dolgot manapság.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!