Személygépkocsin szerzett Bonus-Malus fokozatom átvihető terepjáró személygépkocsi kategóriájú autóra?
M1 kategóriájú személygépkocsim van, szeretném lecserélni egy M1G kategóriájú terepjáró személygépkocsira.így át lehet vinni a megszerzett bónuszt?
A hirdetésekben szereplő autók rendszámát mindig lekérdeztem, és feltűnt hogy ugyan az a típusú autó néha M1, néha pedig M1G kategória szerepel az adatbázisban…
Igen, átvihető.
┌─ Jogszabályi indoklás.
Az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet tartalmazza a jármű kategóriákat, és a személygépkocsi M1 kategóriájú (személyszállító gépkocsik, a gépjárművezető ülésén kívül legfeljebb nyolc ülőhellyel.)
Ezen túl vannak alkategóriák, pl. ilyen a terepjáró képesség: „Terepjáró: olyan M vagy N kategóriájú jármű, amely különleges műszaki jellemzőinek köszönhetően a szokásos közúti használaton kívüli közlekedésre is alkalmas. E járműkategóriák esetében a járműkategóriát azonosító betűt és számot a G betűből álló utótaggal kell kiegészíteni.”
A G betű tehát „csak” alkategóriát jelent.
Ugyanakkor, a bonus-malus rendszert szabályozó 21/2011. (VI. 10.) NGM rendelet járműkategória megfeleléshez köti a bonus átvitelét: „4. § (4) A biztosító az üzemben tartó által az adott szerződés vonatkozásában megszerzett besorolást a szerződés megszűnését követő 2 éven belül figyelembe veszi - ugyanazon gépjármű-kategóriába tartozó gépjárműre - az új szerződés besorolásánál. Díjnemfizetés miatti szerződés megszűnés esetén a besorolás másik gépjárműre kötött szerződésre nem vihető át.”
Vagyis, mindegy van-e alkategória, vagy sem, és ha van, akkor az mi; járműkategória egyezés kell. ─┘
(El tudom képzelni, hogy kellő alaposság hiányában, akár pontosan egyforma gyártmány egyikénél szerepel az alkategória, a másiknál, nem.
Egyrészt, ahogy mondani szokták: nem lőnek vele nyulat.
Másrészt, aki komolyan foglalkozik is vele, igen bonyolult feltételrendszere van a terepjáró alkategóriába sorolásnak; bizonyára vannak határesetek.
Pl. adott tömegű próbabábut kell elhelyezni az ülésen, és a kocsiszekrény süllyedésének különbözősége alapján terepjáró, vagy sem. Bonyolult alakzatokon kell vizsgálni a megközelítési, terep és elhagyási szögeket. Vizsgálni kell a hegymászó képességet. Stb. És ezekhez adott felületű, tapadású stb. kerékkel érintkező felületeket kell biztosítani. Aztán, lehet, hogy fejvakarás a vége: ha akarom, fehér, ha akarom, fekete.
Lehet, hogy egy jogszabály szerint terepjáró személygépkocsi esetén M1 van a forgalmi engedély J rovatában; így veszed meg, aztán a második műszaki vizsgán egy akkurátus vizsgabiztos azt mondja, hogy ne te ne, hisz ez terepjáró, és M1G-s lapot állít ki, ami majd bekerül a forgalmiba. Lehet, hogy sosem.)
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!