Mi a teendő, miután kölcsön kapott autóval balesetet okoztam?
A MABISZ fedezi ilyenkor a károsultat, amire a tesód nevén ketyeg a fedezetlenségi díj, amíg ideiglenesen/véglegesen ki nem vonja a forgalomból az autót.
A lényeg, hogy nem kell zsebből fizetnetek 1 misit, de a következményeket állnia kell tesódnak és neked.
Nem tudom hogy kell ilyenkor felvenni a MABISZ-al a kapcsolatot. Ennek nézz utánna.
Vagy a biztosító értesítése nélkül fizetsz a károsultnak, vagy más lehetőség híján, várható, hogy ő értesíteni fogja a biztosítót. Persze, ha nem töltöttetek ki kárbejelentőt, a közreműködésed nélkül utólag nehéz dolga lesz.
A károsultnak 30 napja van arra, hogy a káreseményt bejelentse a biztosítónál.
┌─ A károkozónak 5 napja van arra, hogy a biztosítóhoz; de mivel ez esetben nincs szerződéses biztosító, a Kártalanítási Számla (Garanciaalap) kezelőjéhez bejelentse a kárt. Ha biztosítóhoz nyújtja be a kárigényt, akkor a biztosító köteles azt a Kártalanítási számla (Garanciaalap) kezelőjéhez továbbítani.
↑ 2009. évi LXII. törvény a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról 30. § (2) ─┘
Fogalmam sincs arról, hogy készült-e kárbejelentő, mit lép a károsult (mit tud lépni, ha nincs kárbejelentő)?
Ha van/lesz kárbejelentője, és bejelenti a káreseményt, akkor a Kártalanítási Számla (Garanciaalap) kezelője téríti meg a kárát.
Ami viszont ez esetben kellemetlen, hogy
┌─ a Kártalanítási Számla kezelője a károsult követelésének kielégítésével kapcsolatban felmerült összes ráfordítása és - átalányösszegben is megállapítható - költsége megtérítését követelheti egyetemlegesen a biztosítási fedezettel nem rendelkező üzemben tartótól és attól a vezetőtől, aki a gépjárművet az üzemben tartó engedélye nélkül vagy a biztosítási fedezet hiányának tudatában vezette
↑ 2009. évi LXII. törvény a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról 35. § (8) és (8) a). ─┘
Az általad leírt esetben csak a testvéredtől, mint üzembentartótól, mert te nem az engedélye nélkül vezetted és nem voltál annak tudatában, hogy nincs biztosítási fedezet.
Nem tudom, mire jut a károsult, ha közvetlenül nem fizettek neki, és nincs kárbejelentő.
Ha van kárbejelentő, vagy ismerve legalább a rendszámot, a rendőrség közreműködését kéri és határidőig bejelenti a kárt, akkor viszont gondban lesztek. A jogszabály szerint, a bátyád, aztán, hogy ti egymás közt hogy vitatkozzátok, verekeditek le, az már családi ügy elég tág határig.
Persze, ha a károsult bejelenti a kárt, akkor te is „sáros” leszel, ha kifutsz az 5 munkanapból.
(Nem tudom, mióta nincs érvényes KGFB. Van rá esély, hogy a kötelező biztosítás hiánya miatt hivatalból már ki is van vonva az autó a forgalomból, csak ha ő nincs itthon, könnyen lehet, hogy nem tud az értesítésről, felszólításról.
Ha így van, az egy újabb fejezet a történetben.)
Szóval a történetben volt egy utánfutó és azzal okoztad a kárt.
Ez abból nagyszerű, hogy az külön járműként működik és annak is van (jó esetben) biztosítása.
Próbáld meg azon keresztül rendezni.
#7
Nem tudunk semmi a balesetről. Egy komolyabb autóhoz pl. egy hátsó lámpa több százezres tétel. Egy lökös szintén ha mondjuk letörtek a műanyag fülek. És tökre megértem, ha az 1-2 éves autómat valaki végigzúzná én sem mondanám, hogy nyugodtan keressen a bontóban egy új lámpát meg hegesszék vissza a műanyag füleke a lökösre - vegyen rá újat.
Arról nem is beszélve, hogy akár milyen szépen húznak ki / javítanak ki egy fém elemet és fényezik újra az az autó onnantól kezdve sérült és százezrekkel vagy miliókkal ér kevesebbet a piacon.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!