Autó gumi szélesség?
Ha egy autón a gumi szélességét növeljük, akkor azzal a tapadás is nő? Minden esetben? Vagy el lehet érni egy olyan szintre, ahol már felesleges szélesebb gumit felrakni, mert nem fog jobban tapadni?
A kérdés csak elméleti jellegű, és egy kellően erős és minden esetben jól beállítható futóművet feltételez.
Onnan jutott eszembe a kérdés, hogy megnéztem pár Time Attack eredményt a Hungaroringről, és a leggyorsabb utcai jellegű autók alatt is "csak" kb. 240-es slick gumik voltak, holott létezik 300-as is. Olyanokkal nem lennének gyorsabbak az autók? (Lehet hogy valamilyen szabály miatt nem rakhatnak fel nagyobbat, azt nem tudom.)
Gondolom valami optimumot akarnak kihozni, a gyorsulás, végsebesség, fogyasztás és a tapadás között.
240-es gumi még nem extrém széles, ha azt vesszük, hogy a 14 évvel ezelőtti kommersz Astrámon is 225-ös volt gyárilag. Mintha már láttam volna 275-ös szélességű gumit is utcai autón. Szóval nem tilos felrakni. A kérdés csak, hogy utcai autóknál, normál közlekedés mellett van-e értelme.
Ha megnézed a Forma-1-es autókat, ott 240-nél jóval szélesebb a gumi. Ott egyrészt a kanyarsebesség miatt, másrészt a kigyorsításhoz kell, azaz hogy a közel 1000 lóerő teljesítményt és az ehhez tartozó nyomatékot az aszfaltra lehessen vinni, eközben minél kevésbé pörögjenek ki a kerekek.
A széles gumikkal nyilván az egyenesben padlógázon valamennyit veszít a végsebességéből ahhoz képest mintha virsli gumikon menne. De a kanyarokban, kigyorsításkor, féktávokon meg jóval többet nyer.
Az összefüggés szerintem nem ennyire direkt, hogy 25%-kal szélesebb gumi 25%-kal magasabb kanyarsebességet enged meg. Érzésem szerint kicsit elhajlik a görbe. De nem vagyok fizikus.
Rendszeresen autópályán ingázom keresztül az országot egész évben már sok éve. Magyarország, tehát 130-140-nél nem megyek gyorsabban. 225 az autóm gyári gumiszélessége. Szakadó esőben se úsztam még fel soha. Pontosabban egyszer mikor már kezdett lekopni az egyik szett és csak 3-4 mm volt a profilmélység, akkor intenzív esőben fel-felvillant az ESP ikonja. De ennyi, érzetre nem volt semmi extra vagy csúszás. Ilyenkor viszont úgy döntöttem, hogy nem szórakozok vele, csere újra. És onnantól nem olt ESP felvillanás. Locsolt műgyantás vezetéstechnikai pályán csúsztam már meg 225 széles gumival, de az más téma.
Ha valaki nagyon forszírozza, akkor fel lehet úszni felhőszakadásban, de ahhoz nagyon állat módjára kell vezetni, vagy jelentősen túllépni a Magyarországon megengedett sebességhatárt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!