Suzuki alto: A kuplung napról-napra egyre feljebb fog. Mitől lehet?
Kb két hete vettem észre, hogy elkezdett fentebb fogni a kuplung, gondoltam kopik, de még bőven rendben volt. Ma viszont indultam el vele, betettem egyesbe, adtam a gázt, engedtem a kuplungot és az autó nem akart mozdulni. Teljesen felengedtem, épphogy gurulni kezdett, semmi nyomaték, a motor bőgött. Gurulás közben kettesbe tettem és onnantól tökéletes. Csak az egyes sebességben csinálja ezt. Elindulni el lehet vele, egyesben elkezd gurulni, berakom kettesbe, aztán rendben van.
Minden sebesség rendben van, de az egyes ezt csinálja. Minden más fokozatnál a kuplung ott fog, ahol eddig. Az egyes viszont nagyon fent.
Ez mitől lehet? Nem vagyok autószerelő, jogosítványom is kb egy éve van csak.
#2
Dehogyis.
Alacsony fokozatban (1-es, 2-es) nagyobb a nyomaték, általában itt csúszik meg egy kuplung, ha már a végét járja.
Én ilyen autón tanultam anno vezetni. Nem lehetett 1-esben meg kettesben normálisan gyorsítani, mert megcsúszott és felment a fordulat de semmi nem történt. Sőt, ha nagyon nyomtam volna neki, akkor még 3-asban is néha. Úgy kellett vezetnem, mintha lenne egy tojás a lábam meg a pedál között.
Viszont az tényleg fura, hogy a többi sebességben minden ok. Valszeg valami váltóhiba, érdemes szervizbe vinni.
#3
A motornak van nyomatéka, nem a sebességi fokozatoknak. Kuplung megcsúszásnál azon van a hangsúly hogy padlógázas gyorsításnál mikor éri el a motor a nyomatékcsúcsot
Hogy te mikor, hogy tudod kipörgetni a kerekeket az nem a nyomaték hanem az áttétel kérdése (váltóban lévő fogaskerék-pároktól függ), de ez teljesen más tészta.
Hogy mikor csúszik meg a kuplung, az attól függ hogy a lendkerék mekkora erővel gyorsítja kuplungtárcsát, a lendkerék pedig a motor végére van szerelve, így az számít hogy a motor mikor ad le több erőt annál mint amit a kopott kuplung még át tud adni a váltónak.
1-2-ben azért találkozhatsz vele korábban mert rosszul vezetsz, túl nagy gázt adsz amikor felengeded a kuplungot, a súrlódási együttható alacsonyabb mint a tapadási együttható, tehát nem tud rendesen összezárni de már nyomod mint süket a csengőt. 1 ilyen elindulás rengeteg váltás/elindulás kopásával ér fel, tehát hatványozottan gyilkolod a kuplungot ezzel. Így pikk pakk elkoptathatsz egy olyan kuplungot ami már a végét járja, de magától még nem csúszna meg.
Egyébként úgy szokás kipróbálni, hogy 3-asban lepadlózod (a kuplunghoz nem érsz!!) és ha megcsúszik akkor csere. Ez az a fokozat ahol rendesen ki lehet próbálni, tehát nem 6mp tiltásig nyomni és 130-as tempóig a hiba is kijön.
Azzal az autóval kuplunghoz hozzá sem értem :) Nyomtam egy közepes gázt kuplung nélkül (mondjuk bicajost akartam volna előzni kettesben) és máris megcsúszott a kuplung, eltűnt a gyorsulás, felbőgött a motor. Az szerintem nem azért volt, mert rosszul vezettem, hanem mert teljesen halott volt már a kuplung.
Normál, működő kuplungnál természetesen nem csúsztatom a kuplungot, csak amennyit muszáj, és alacsonyan tartva a fordulatot. Szerintem elég jó érzékem van a vezetéshez, korán kezdtem viszonylag, 13 évesen.
Ha igaz, amit mondasz, akkor 4-esben és 5-ösben vajon miért nem csinálta ezt az autó, amivel közúton oktattak? 1-2-ben simán kuplung lenyomása nélkül, csak gáz adásával könnyedén megcsúsztattam a kuplungot, viszont 4-5-ben emlékeim szerint nem volt ilyen probléma. Persze lehet, hogy rosszul emlékszem, kb 5 éve volt, azóta meg nem próbáltam ennyire kipurcant kuplungot.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!