Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Érdemes ilyen esetekben...

Érdemes ilyen esetekben betartani a szabályokat?

Figyelt kérdés

Most tanulok vezetni, és szinte minden órán elhangzik az oktatóm szájából hogy "na, ilyet nem csinálunk", mert vagy én vagy valaki más szabálytalanul közlekedik. Ma viszont elgondolkoztam rajta, hogy valóban minden esetben érdemes-e a szabályok szerint közlekedni. Egy viszonylag széles de egysávú körforgalomban mentem, annak is a jobb oldalán mert egyszer már megszólt érte az oktató hogy jobbra tartás miatt az úttest jobb oldalán kell közlekedni és ez igaz a körforgalomra is. Az egyik kijárat előtt balról elkezdett egy autós előzni és amint megelőzött jobbra rántva a kormányt távozott is a kijáraton, de úgy, hogy annak ellenére hogy lefékeztem összeért a két autó, végighúzta az oldalával lökhárítót. Ezek után meg fékezés nélkül elhajtott (de ez most mellékes). Viszont, ha nem húzódok ki jobbra, akkor nem tudott volna balról előzni és így kár sem keletkezett volna az autóban. Utána megkérdeztem az oktatómtól hogy akkor nem-e lenne mégiscsak jobb középen (vagy belül) menni és azt válaszolta hogy nem, mert ez a szabály, az lényegtelen hogy senki sem csinálja így de nekem így kell. Én ennek speciel nem sok értelmét látom.


Egy másik eset: útfelújítás zajlott az egyik utcában, lámpás kereszteződés mellett közvetlen. Az egyik munkás ilyen piros/zöld műanyag táblával irányította a forgalmat. Mikor odaértem láttam hogy rám néz és a zöld oldalát mutatta a táblának így haladtam volna be a kereszteződésbe, mire az oktatóm satufékezett egyet és csak annyit kérdezett hogy nem látom hogy piros a lámpa? Mondtam neki hogy zöldet adott az irányító, mire ő: az lényegtelen, a lámpa piros, csakis rendőr bírálhatja azt felül (tehát a láthatósági mellényes munkás nem). Így visszatolattam a lámpához (csak 1-2 métert kellett), utána megvártam míg zöld lett és ekkor indultam el (szerencsére a forgalom irányító is éppen zöldet mutatott ekkor). Ebben az esetben még abban sem vagyok biztos, hogy az oktatóm jól tudta az erre vonatkozó szabályt, de ha valóban így van, akkor egyáltalán mi értelme volt kiállnia oda irányítani a forgalmat? Egyébként mindenki az ő irányítására ment és nem a lámpáéra, tehát itt sem sok értelme volt annak amit csinálnom kellett.


Harmadik eset: szintúgy lámpás kereszteződés 2-2 + lekanyarodó sávval, mindenhol zebra, az összes lámpa sárgán villogott annak ellenére hogy elég nagy forgalom volt. Megyek a kereszteződés felé, szólt is az oktató hogy legyek mindenre majd figyelemmel, de ennek ellenére nem vettem észre bal oldalt egy gyalogost (a lekanyarodó sávban voltam, így tőlem volt a legmesszebb a gyalogos), így még a zebra előtt megint belefékezett az oktató és rámutatott a gyalogosra. Az addig oké, hogy ha átmegyek a zebrán szabálytalan lett volna, de erre nincs valami "lejárati idő"? Néztem a műszerfali órán, 4 percet álltunk ott a zebránál, mert a gyalogos túl bátortalan volt elindulni az autók meg sosem álltak meg egyszerre mind az 5 sávban. Utána (szerencsére) meggondolta magát a gyalogos így tovább tudtam menni. Közben ha vagy 10-szer nem kérdeztem meg az októtól hogy "Most már mehetek?" akkor egyszer sem. Mindig azt a választ kaptam hogy a gyalogosnak van elsőbbsége. De ilyen szituációban sem lehet ettől eltekinteni? Nem hiszem el hogy ezt így kellene csinálni, szerintem egy épeszű ember sem várt volna ott ennyit, a végén már azon gondolkodtam hogy kiszállok az autóból és otthagyom a fenébe az egészet.


Most csak ez a három jutott eszembe, de szinte minden órán kerülök olyan szituációba, aminél biztos hogy máshogy cselekednék mint ahogy elvileg kellene. Most akkor ennyire pocsékul lenne megírva a KRESZ vagy az oktatóm értelmezi rosszul a dolgokat? (Amúgy róla azt kell tudni, hogy nagyon precíz ember, pl. minden óra kezdéskor és befejezéskor be kell diktálnom a kilométeróra állást, de még a métert is.)



2019. ápr. 23. 14:23
1 2
 11/11 anonim ***** válasza:

Valóban vannak ilyen elméletek, miszerint pl. ha szembejön egy teherautó s mögötte előzni akarnak és elférnénk hárman akkor a sokkal veszélyesebb hármasmanőver elkerülése miatt húzódjunk középre jobbra tartás helyett.


De az ilyesmit semmikép se kezdőnek ajánljuk, hanem olyannak aki már profi vezető s képes kezelni azt a helyzetet amikor nagy gázt adva mégis kielőznek szabálytalanul. Addig meg valóban a legjobb ilyenkor a jobbra tartás, és a lassítás annyira hogy ha kell biztonságosan lehuzodhass a padkára vagy akár az árokba is. Még ez utóbbi is jobb, mint meghalni.

2019. máj. 27. 09:03
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!