Érdemes ilyen esetekben betartani a szabályokat?
Most tanulok vezetni, és szinte minden órán elhangzik az oktatóm szájából hogy "na, ilyet nem csinálunk", mert vagy én vagy valaki más szabálytalanul közlekedik. Ma viszont elgondolkoztam rajta, hogy valóban minden esetben érdemes-e a szabályok szerint közlekedni. Egy viszonylag széles de egysávú körforgalomban mentem, annak is a jobb oldalán mert egyszer már megszólt érte az oktató hogy jobbra tartás miatt az úttest jobb oldalán kell közlekedni és ez igaz a körforgalomra is. Az egyik kijárat előtt balról elkezdett egy autós előzni és amint megelőzött jobbra rántva a kormányt távozott is a kijáraton, de úgy, hogy annak ellenére hogy lefékeztem összeért a két autó, végighúzta az oldalával lökhárítót. Ezek után meg fékezés nélkül elhajtott (de ez most mellékes). Viszont, ha nem húzódok ki jobbra, akkor nem tudott volna balról előzni és így kár sem keletkezett volna az autóban. Utána megkérdeztem az oktatómtól hogy akkor nem-e lenne mégiscsak jobb középen (vagy belül) menni és azt válaszolta hogy nem, mert ez a szabály, az lényegtelen hogy senki sem csinálja így de nekem így kell. Én ennek speciel nem sok értelmét látom.
Egy másik eset: útfelújítás zajlott az egyik utcában, lámpás kereszteződés mellett közvetlen. Az egyik munkás ilyen piros/zöld műanyag táblával irányította a forgalmat. Mikor odaértem láttam hogy rám néz és a zöld oldalát mutatta a táblának így haladtam volna be a kereszteződésbe, mire az oktatóm satufékezett egyet és csak annyit kérdezett hogy nem látom hogy piros a lámpa? Mondtam neki hogy zöldet adott az irányító, mire ő: az lényegtelen, a lámpa piros, csakis rendőr bírálhatja azt felül (tehát a láthatósági mellényes munkás nem). Így visszatolattam a lámpához (csak 1-2 métert kellett), utána megvártam míg zöld lett és ekkor indultam el (szerencsére a forgalom irányító is éppen zöldet mutatott ekkor). Ebben az esetben még abban sem vagyok biztos, hogy az oktatóm jól tudta az erre vonatkozó szabályt, de ha valóban így van, akkor egyáltalán mi értelme volt kiállnia oda irányítani a forgalmat? Egyébként mindenki az ő irányítására ment és nem a lámpáéra, tehát itt sem sok értelme volt annak amit csinálnom kellett.
Harmadik eset: szintúgy lámpás kereszteződés 2-2 + lekanyarodó sávval, mindenhol zebra, az összes lámpa sárgán villogott annak ellenére hogy elég nagy forgalom volt. Megyek a kereszteződés felé, szólt is az oktató hogy legyek mindenre majd figyelemmel, de ennek ellenére nem vettem észre bal oldalt egy gyalogost (a lekanyarodó sávban voltam, így tőlem volt a legmesszebb a gyalogos), így még a zebra előtt megint belefékezett az oktató és rámutatott a gyalogosra. Az addig oké, hogy ha átmegyek a zebrán szabálytalan lett volna, de erre nincs valami "lejárati idő"? Néztem a műszerfali órán, 4 percet álltunk ott a zebránál, mert a gyalogos túl bátortalan volt elindulni az autók meg sosem álltak meg egyszerre mind az 5 sávban. Utána (szerencsére) meggondolta magát a gyalogos így tovább tudtam menni. Közben ha vagy 10-szer nem kérdeztem meg az októtól hogy "Most már mehetek?" akkor egyszer sem. Mindig azt a választ kaptam hogy a gyalogosnak van elsőbbsége. De ilyen szituációban sem lehet ettől eltekinteni? Nem hiszem el hogy ezt így kellene csinálni, szerintem egy épeszű ember sem várt volna ott ennyit, a végén már azon gondolkodtam hogy kiszállok az autóból és otthagyom a fenébe az egészet.
Most csak ez a három jutott eszembe, de szinte minden órán kerülök olyan szituációba, aminél biztos hogy máshogy cselekednék mint ahogy elvileg kellene. Most akkor ennyire pocsékul lenne megírva a KRESZ vagy az oktatóm értelmezi rosszul a dolgokat? (Amúgy róla azt kell tudni, hogy nagyon precíz ember, pl. minden óra kezdéskor és befejezéskor be kell diktálnom a kilométeróra állást, de még a métert is.)
Munkásember valóban nem bírálhatja felül a lámpát...
Valószínűleg ő nem is látta, hogy mit mutat a lámpa.
Ha jól tudom akkor egyedül a vasúti bakter bírálhatja felül a sorompó piros jelzését meghibásodás esetén :)
Én már jártam így...
lámpa átvált pirosra, sorompó nem ment le majd 2 perc után jött ki a bakter az épületből és mutatta, hogy mehetünk mert meghibásodott a lámpa.
Tedd azt, és úgy, ahogy az oktató mondja. Ha meglesz a jogsid, akkor már úgy szabálytalankodsz, ahogy mersz..
...aztán valami csak lesz...a közlekedési bírók imádják a kreszt felülírókat.
Nem olvastam végig...csak a körforgalomig,de ahogy az oktatód mondta neked így kell csinálni és kész! Majd amikor meglesz a jogsid akkor nem így csinálod.
Nekem is jobbra húzódva kellett a körforgalomba mennem sőt a tükörbe is bele kellett volna néznem mielőtt kihajtok a körforgalomból,de nem néztem bele....így sikerült össze szednem egyetlen hibapontot a vizsgán.
Nekem az oktatóm már az elején teljesen világosan elmondta,hogy vizsga után azt csinálok amit akarok,de addig is kizárólag azt és úgy ahogy ő mondja!
Az oktató arra tanít meg, hogy hogyan tudsz átmenni a vizsgán.
Ugyanis ezekért mind megbuktathatott volna egy vizsgabiztos.
Ha meglesz a jogsid, akkor már lehet sok szabályt sokkal lazábban kezelni, sőt sokszor érdemes is.
Pl. lámpás félpályás útlezárásnál simán átmegyek az ilyen pár másodperces piroson, mert ott egy csomó tartalék van, és általában az van, hogy átérek és csak utána fél perccel kapnak zöldet a szembejövők.
Oktatáson, vizsgán minden szabályt be kell tartani, majd amikor a kártya a zsebedben lesz, utána kialakul hogy mit és hogy csinálsz.
A körforgalmakban megnézheted az összegyűlt koszt, senki nem sem megy a padka mellett, a sebesség érdekében ésszerű levágni amennyire lehet.
Egy mellényes munkás nem bírálhatja felül a lámpát, de ott dolgoztak, nem azért volt a kezükben a tábla hogy fogjanak valamit hanem hogy az autósoknak segítsenek, érdemes odafigyelni rájuk.
A gyalogos tőled volt a legmesszebb, jogsival a zsebben simán átcsoroghatsz.
Igen, széles úttestet kétsávosként kellene kezelni.
Gyakorlatban ezzel az gond, hogy a jobbra tartó autót állóként kezeli sok szakbarbár, volt nekem is hasonlóm, engem a 4 tárcsafék, meg az ABS mentett meg.
Útfelújítás: a lámpáig volt érvényes a kézi hadonászó.
3.
Ha te megvárod a 2*2+1 sávok jobb szélén a másik oldalról induló gyalogost, május 40-ben sem hajtasz át.
Amíg tanulsz addig a "nagy könyv" szerint kell vezetned. Az oktató nem arra tanít meg, hogyan szabálytalanodj, hogyan ügyeskedj. Hanem arra, hogyan közlekedj szabályosan. Az más kérdés, hogy jogsival a kézben az ember ezeket elfelejti és megy mint az ökör.
A jobbra tartás a körforgalomban is érvényes. A más dolog, hogy mások nem tudnak vezetni és balesetet okoznak. Más hülyesége nem jogosít fel arra, hogy szabálytalanul közlekedj.
A másik dolog, hogy "melós" nem irányíthat forgalmat, te nem hivatkozhatsz arra, hogy "hát de a Józsi azt mutatta mehetek". Az megint más kérdés, hogy építőiparban dolgozom, mi is volt, hogy kiküldtünk valakit az utca végére, hogy rakodásnál terelje el a forgalmat, mert aki bemegy az utcába az ott is marad fél óráig. Így is sokan bementek, meg elküldték az embert az anyjába hiszen nem rendőr. Aztán meg hívták a rendőrt, mert nem tudtak tovább haladni. Alapvetően jogosan, hiszen feltartottuk a forgalmat engedély nélkül. Az megint más kérdés, hogy másképp nem tudott volna a darus teherautó lepakolni, mert nem tud letalpalni. Egyetlen megoldás a közterület foglalás, csak ugye belvárosi utca teljes lezárását ki fizeti ki? Mert a megrendelő biztos nem. Ördögi kör.
A gyalogos dolog is olyan, hogy elvben neki van elsőbbsége ha már elindult. Én erre mindig azt mondom, gondold a "gyengébbről" azt hogy ő az "erősebb". Ha nem gyalogos, hanem kamion, vonat lenne, akkor is elé mernél-e/akarnál-e vágni. Ez a gyalogos elengedés az egyik legnehezebb dolog talán, mert az ember csak "átcsorog" hogy haladjon. Illetve vannak zavaró esetek is, mikor nem tudod ki merre akar menni. Ma is megállok, várom hogy a kisebbségi népség átmenjen előttem erre hátrafelé dumálnak a többinek, akik még az út felénél sem járnak, persze hogy haladtam tovább. Az tény, hogy sajnos az emberek 90%-a nem adja meg az elsőbbséget a gyalogosnak. És az autósok is úgy mennek, hogy ha ez egyik átmegy a zebrán, akkor a másik is igyekszik átcsúszni utána és így megy míg el nem fogynak.
Lényeg a lényeg. Az oktató arra tanít meg, hogyan kell papír szerint szabályosan közlekedni, jogosítvánnyal a kezedben meg úgyis rájössz mikor mit lehet bizonyos kereteken belül.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!