A 2000es években miért volt gömbölyű sok autó?
Swift, Fabia, Córdoba, fiesta stb.
Gombolyuek voltak kissé, mint az előző évtizedben. Most viszont inkább hegyesebbek az autók orrai. Gömbölyű picit de sokkal hegyesebb.
Mert az a forma volt divatos és azt tette lehetővé a technika.
A 2000-es években az EuroNCAP még nem vizsgált gyalogosgázolási értékeket, ezért az akkori autók motorháztetői sokkal alacsonyabbak voltak a mai hasonló platformra épülő kiviteleknél, nem kellett, hogy legyen alattuk gyűrődési zóna. Ennek köszönhető, hogy a lapos orrú, papucsforma autók eltűntek - csakúgy, mint a bukólámpák. Ahogy emelkedtek a motorháztetők, egyre hangsúlyosabb lett a hűtőrács és a fényszóró - ha visszaemlékszel, a '90-es és 2000-es évek fordulójára nem volt ritka az sem, hogy a hagyományos hűtőrács teljesen eltűnt, a motorháztető laposan indult a lökhárítótól, a fényszórók pedig egyre laposabbak lettek, főleg a vetítőlencsés optikai egységek elterjedése után. Az egyre inkább "bikafejű" első részekhez ennek megfelelő folytatást kellett rajzolni, aminek megint csak célszerű okai voltak: az éles, a szokott vízszinteshez képest "össze-vissza" lemezdomborítások nagyon hatékonyan terelik a levegőt, így jobb légellenállást lehet velük elérni, mert mondjuk jobban leválik a lökhárító végéről az örvény vagy el lehet terelni a levegőt az aerodinamikai szempontból nem annyira optimális hátsó kerékjáratról. Ehhez jött az, hogy elérhető árúak lettek a kis rádiuszú préselést szakadás, ráncvetés nélkül elviselő lemezek, így minden adott volt ahhoz, hogy a formatervezők ilyen formákat rajzoljanak.
Előtte, a '90-es és 2000-es években a gömbölyű formák voltak célszerűek és divatosak. Jobb légellenállást lehetett velük elérni, mint a korábbi, főleg Giugiaro origami-dizájnjaival fémjelzett bódékkal (Lotus Esprit, VW Golf I és II) és ahogy egyre nagyobb elemeket préseltek egy lemezből, egy menetben, egyre kedvezőbb lett a szappantartó-forma. Amíg például az önhordó bódék oldalsó kereteit 4-5 darabból, hegesztéssel rakták össze (pl. különálló tetőív, A-, B- és C-oszlopok, küszöb, hátsó sárvédő), addig az volt a legjobb megoldás, hogy a tartóelemek amennyire lehet, állandó keresztmetszetű és egyenes zártszelvények voltak, amiknek csak a csatlakozó részein voltak érdekes formák. Ezeket összevarrták, ráhegesztették vagy -csavarozták a burkolóelemeket, azt' oké. Ez pedig szögletes formáknak kedvezett. De mikor már egyben készült az autó fél oldala, az egyes elemek lehettek hajlítottak, jobban változhatott a keresztmetszetük, mert a présszerszám megoldotta azt, amit a ponthegesztő nehezen tudott volna. Ez pedig megnyitotta az utat a gömbölyűbb bódéknak.
Az egyes tökélestesen leírta a választ.
A műszaki technikai korláton kívül talán a divat is valamennyire közrejátszott. A korábbi 80-as évek szögletes formáit váltotta a 90-es évek vége felé ez a gömbölyűség. Aztán ez fokozatosan átalakult a mostani elnyújtott, de határozott élekkel tarkított formákká.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!