Tervezett elavulás autóknál?
A keleti-blokkos autó az más, újkorában sem volt jó, normális.
Amúgy meg igaz, manapság az autókat (sem) az örökkévalóságnak készítették.
Nem akarom koptatni a számat, van erről nagyon jó blogbejegyzés is.
Röviden: igen, lehetne tartósabb autókat csinálni, de megérné? Kifizetnél érte 2x annyit? És tényleg lenne olyan aki tovább használná, mint ameddig egy mai bírja? Ki az aki hétköznapi autóként egy 40 éves technikával akarna furikázni? Ha valami baja lenne, akkor ki értene a szervizeléséhez? Honnan lenne alkatrész? Tényleg olcsóbb lenne-e, mint bizonyos időközönként újra cserélni, ami sok-sok technológiai újítással rendelkezik? Ha a szüleitek Trabantja vagy Ladája még ma is nagyjából megbízhatóan működne, akkor azzal járnátok?
Kicsit jobban érthető példa: egy PC vagy laptop ma is vígan működik akár 10 évesen is. Fogod te azt annyi idősen használni? A nagy fenét, maximum ha mazochista vagy, 4-5 év múlva veszel egy újat, mert lelépi a technológia addigra 2x. Akkor meg minek növeljék azzal az árát, hogy tartósabbra csinálják, ha úgysem használja senki 20 évig?
A tervezett elavulás egy valós dolog, úgy tervezik az autókat hogy pár év alatt széthullanak és veheted az újat. A legjobb példa erre a magyarországi autók átlagos életkora ami valami 15 év. Ja várj, mégsem :D
Vannak alkatrészek amikből egy "örök életű" sokkal többe kerülne, mint két három darab cserével együtt amivel megfutják a 30 évet simán.
A tervezett avulásnál nagyobb gond, hogy próbálják gazdaságilag optimalizálni a gyártást ahol csak lehet - ezért mindenhonnan kispórolják az anyagot és a minőséget. Ez inkább szembeötlő probléma.
Tervezett élettartam van sok alkatrésznél - mikor X alkatrész kibírna 50.000 km-t, Y 75.000-t, Z pedig 90.000 km-t, akkor inkább mindet 50.000 km-esre tervezik, hogy a tulajdonos egy nagyszervíz keretében letudhassa a cseréjüket, majd 100.000 km-nél újra, vagyis hogy ne legyen az, hogy mindig cserélni kell valamit, egyes alkatrészek meg feleslegesen túl tartósak.
De ennek vajmi kevés köze van a tervezett elavulásként emlegetett mítoszhoz. Az persze tény, hogy vannak olyan alkatrészek, amiknek hibája esetén könnyebben beállhat a gazdasági totálkár eseménye (pl. emissziót korlátozó berendezések, befecskendezők, hibrid rendszerek), de általában ma már ezeket az autó teljes élettartamára gyártják, legfeljebb felújításra vagy részleges cserére szorulnak időközben.
Ez nem tervezett elavulás, hanem olcsó alkatrészekből, minél kevesebb anyaghasználat mellett, egy esetlegesen mérnöki baklövésektől hemzsegő kreálmányok halmaza.
Lásd az út mentén porrá égő BMW-k, nem hinnék hogy a gyár erre adott megbízást, hogy ilyeneket tervezzenek. :D
Két külön dolog:
Amiről írsz kérdező, ez a riogatás, az nagyrészt az emberek irigysége. Pszichológiailag ezzel próbálják saját magukat ezzel meggyőzni, hogy hiába van a másiknak újabb, modernebb autója, az ő régi autójuk ezerszer jobb. Mint ahogy valaki fentebb jól leírta, ha annak idején a szocialista autókat tartósabbra csinálták volna, ma is Zsigulival járnál? Mert én biztos nem.
Annó mikor 14 éve megvettem az első CR-dízel autómat, még viszonylag újdonság volt ez a technika. Én is rengeteg embertől kaptam beszólogatásokat, hogy oké, hogy nyomatékos és keveset fogyaszt, de meglátom, hogy a garanciaudő után tuti 1000% hogy a bontóban lesz. Bezzeg a régi szívódízel az istenkirály, az 50 év múlva is szuper autó lesz... Na ezzel szemben nagyrészt az öreg szívódezsők vannak a bontóban, az akkori autóm pedig ma is hibátlanul jön-megy az utakon.
Annyi igazság van ebben az elavulásos dologban, hogy az egyre újabb autók egyre bonyolultabbak, egyre több mindent tudnak. Ezért hamarabb is avulnak el, mert jönnek az újabb megoldások. Most nem a motorra gondolok elsősorben hogy szívó vagy TSI. Hanem pl ott a mostani autók középkonzoljában lévő kijelzők. Jó nagy felárral megvesszük ezt az extrát. De biztos vagyok benne, hogy a most legfszább kijelzőt 10-15 év múlva meg fogjuk mosolyogni, mert annyival túl fog haladni a technika,hogy lesznek nagyságrendekkel jobbak. Ez csak egy példa. Az autók számos más részletét ki lehetne emelni. Ha tényleg használhatóan, megfizethetően kifejlődik valami normális alternatív hajtás, a mostani benzines,vagy dízel autók olyan elavultak lesznek, hogy kb a kutyának nem fognak kelleni, vagy csak nagyon nyomott áron fillérekért.
A 3#-as amúgy teljesen jól leírta, teljesen egyetértek vele. Pl megveszel egy drága mobilt. Meddig használod? 3-4 évig? Utána kuka. Nem azért mert üzemképtelen addigra, hanem mert annyit haladt előre a fejlődés, hogy nagyon lassú, nem sok minden fut már rajta. Kénytelen vagy újat venni. Az autóknál is ez kezd begyűrűzni, csak kicsit lassabban, más léptékben.
Az előző laptopomat mondjuk én kerek 10 évig használtam. Nem azért dobtam ki, mert tönkrement, hanem azért mert még XP-re gyártották. W8.1, W10 el sem indul rajta. Így már vállalhatatlan lett, miközben 100%-osan tudja azt amire akkor gyártották. A mostani 4 éves. Egyelőre jól megvagyok vele: fém ház, jó felbontású érintőképernyő, 16GB RAM,2GB VGA, i7 proci. 6 évet szerintem még vígan elketyeg. És szinte biztos vagyok benne, hogy nem azért fogok másikat venni, mert valami tönkremegy benne.
A hármas írta le tökéletesen mi is ez az egész.
A hibás konstrukcióknak, rossz tervezésnek (lásd a mantrát a kiégő BMW-kkel és hasonlók) semmi köze ehhez a témához
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!