Van valami házi megoldás arra, hogy a kocsi ajtó ne rezonáljon a hangszórótól?
Én ezt úgy oldottam meg hogy a csavar alá tettem gumis alátétet közvetlen a hangszóró lába és a tartó keret közé ahová csavarozni kellett a hangszórót. Illetve a csavar fej és ahangszóró lába közé is tettem szintén gumi alátétet. Aztán a hangszóró széle szintén hozzáért a fémhez ami berezonált valamennyit, oda egy vékony szivacsos ragasztóval tettem amolyan szigetelést a kettő közé hogy csillapítsa a rezonálást, és nagyon jól is funkciónál ez. Nekem a gyári hangszóróm is csinált ilyet de nem ekkora mértékben az még nem is volt zavaró, legalább is nekem nem, csak a gyári hangszórónak lejárt az ideje recsegni kezdett ezért cseréltem le.
Haverom autójában a műanyaghoz kellett rögzíteni a hangszórót és nála szivacsos ragasztóval csináltuk meg ezt hogy ne rezonáljon be szintén az egész. Persze lehet kapni ilyen rezgés csillapítókat de igazából drágák meg semmivel sem érnek többet mint ezek a ragasztók például. A gumi alátétet meg egy ismerősöm csinálta méretre aki vegyigépek karbantartásával foglalkozik.
Lehet kapni az ajtó fémlemezére felragasztható bitumen/gumi alapú rezgéscsillapító lemezeket. Nagyon sokat dobnak a hangminőségen, csak rá kell szánni ajtónként egy jó fél napot mert le kell hozzá szedni a kárpitot. A legjobb, az egész ajtó lemez belső oldalát beragasztod (mármint úgy belső, hogy az ajtó test üregében), de ha csak a hangszóró mögé teszel az is segít.
Nem érdemes megvenni a drágát (Dynamat, STP) vannak olcsók (asszem Hanno a márkanév) az pont olyan jó.
A rezonálásnak két oka lehet. Az egyik az, hogy az új hangszóró képes rezgésbe hozni az ajtó lemezburkolatát, mert a burkolat sajátfrekvenciáján nagyobb teljesítményt ad le, mint a gyári. Ilyenkor a lemezre az előttem is ismertetett zajcsillapító anyagokat érdemes ragasztani. Jobb helyen ezt úgy szokták megoldani, hogy levakarják róla azt a borzalmat, ami rajta van, ha szükséges, rozsdátlanítanak és a tiszta, zsír- és pormentes lemezre simítják fel a bitumenlapot.
A másik ok az lehet, hogy a hangszóró rögzítése gyenge. Előfordul, hogy a három, műanyagpanelba tekert lemezcsavar, ami a gyári hangszórót jól megfogta, egyszerűen gyenge a jobb hangminőségű, ezért nehezebb (öntvénykosár, kevlármembrán, nagy teljesítményű tekercs - olyan dolgok, amiktől javul a hang minősége, de a hangszóró is nehezebb lesz) bömbölőhöz, ami egy idő után kilazítja a rögzítést vagy csak simán rángatja a kárpitot. Ilyenkor a gyári rögzítést kell valami erősebbel kiváltani, amiben stabilan áll a hangszóró. Ha gyárilag csak a kárpitba volt csavarozva (előfordul ilyen), akkor azt lebontva kell az ajtó fémvázába beépíteni egy tartókeretet. Ha van és nem elég erős, akkor meg kell támogatni valahogyan.
Lehet vajákolni mindenféle óccsó házi módszerrel: gumialátét a csavarok alá (valaki írta is), butilgyurma-csík ide-oda, a zörgés elhallgat, azt' mégse kerül sokba. Ám ekkor felmerül a kérdés: minek neked a jó minőségű hangszóró, ha a leadott teljesítményének jelentős része nem a hangképzésre, hanem a lemez remegtetésére vagy az ajtókárpit táncoltatására megy el?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!