Automata vagy manuális váltó a jobb?
Megéri automata váltós kocsit venni?
Milyen hibái lehetnek ami nincs a manuálisnál?
Milyen pozitív és negatív tapasztalatod van az automata váltóval kapcsolatban?
Az, hogy milyen egy manuális váltó felépítése egyértelmű, ma már kizárólag egy váltó típust (5 vagy 6 sebességes, előre szinkronizált, ferde fogazású 2 váltótengelyes) sorolnak ide.
Viszont automata néven sok mindent forgalmaznak, ami az is meg nem is:
Klasszikus hidraulikus automata (hidrodinamikus nyomatékváltóval) sebességváltók: Erre szokás azt mondani, hogy automata. Nagy, drága és bonyolult bolygóműves áttételek, ma már elektronikával telerakva, de nagyon kedvező dinamikai tulajdonságokkal a hidraulika olaj miatt. Például: ZF 8HP (Audi Q7), Aisin EAT8 (Peugeot 5008)
CVT váltó: Azaz fokozatmentesen változtatható áttételű váltó. Nem sok köze van a hagyományos automata váltókhoz, teljesen más kivitel, ugyanis egyáltalán nincsenek sebességi fokozatok, az áttétel minden másodpercben más és más lesz (ennél fogva elvileg minden üzemi pontban jobb hatásfokkal tud üzemelni, mint az összes többi váltó). Gumiszíj vagy lánchajtásos kivitelben létezik, viszont a sportos vezetési stílust kedvelők nem igazán szeretik, mert az autó folyamatosan gyorsul, nincs meg az az érzés, hogy a motor minden sebességfokozatnál hirtelen elkezd tolni, azaz változik a munkapont a nyomatékgörbén. Mivel jól tud különféle hajtásokat összeszinkronizálni, hibrid autók elsődleges váltótípusa. Régen sok európai gyártó kísérletezett vele, ma már szinte csak japán típusoknál találkozni vele (ott viszont domináns). Például: Subaru Lineartronic, Toyota Prius
Duplakuplungos automata: Ismét semmi köze az automata váltóhoz, egy 3 tengelyes manuális váltót csapnak be azzal, hogy valójában 2, egymásba tolt behajtó tengellyel tudjuk változtatni, melyik fogaskereket választjuk ki (azért kell dupla kuplung, hogy mind 2 behajtótengelyt külön tudjuk működtetni). Vagyis választja ki az elektronika, nem mi. Főleg a VW és Hyundai/KIA csoport alkalmazza, de azért rajtuk kívül is elég sok gyártónál találkozni vele. Nem annyira problematikus, mint a hagyományos automata váltók, de az elektronika megbízhatóságáról megoszlanak a vélemények - sok duplakuplungos automata nagyon furcsa környezeti változókat vesz figyelembe mikor eldönti, melyik sebességi fokozatot választja ki, van, hogy előzés közben váratlanul fel- vagy lefele vált. Te is beavatkozhatsz, de mikor erre szükség van az ugye elég bosszantó. Ki kell tapasztalni, együtt kell élni vele, akinek meg nem megy, az válasszon más kivitelt. Például: Volkswagen DSG, Fiat TCT
Robotizált/automatizált sebességváltó: Ez gyakorlatilag a legkevésbé automata, egy hagyományos manuális sebességváltóról van szó, aminél egy aktuátor választja ki a sebességfokozatokat és ő kuplungol helyettünk. Ma már nem annyira elterjedt, a 2000-es évek elején volt népszerű (gyakorlatilag a duplakuplungos automata előfutára volt), viszont ugyanaz a nyűgje megvan, mint a duplakuplungos váltóknak, hogy az elektronika gondolhat hülye dolgokra. Ennél a kivitelnél is megmarad a sofőr lehetősége, hogy felülírja a gép választását és ezt általában alkalmazni is érdemes. Például: Alfa Romeo Selespeed, ZF Astronic Lite (Credo buszok váltója).
Városi forgalomba duplakuplungos automatát semmiképp nem vennék, automatizáltat esetleg, de főleg CVT vagy ha pénz nem számít akkor rendes automata. Autópályázásra mindegyik jó lehet, bár a duplakuplungos és robotizált automata itt is kicsit hátrányban van. Viszont kis forgalmú utakra talán a duplakuplungos automata a legnyerőbb.
A legegyszerűb, kényelmes, nem romlik el, csak a kocsivalmegyütt(normál használat mellett) az a CVT..
A Suzuki szwiftnek is van ilyen tipusa. Eredetileg a holland DAF kezdte alkalmazni, ma már óriási teherautókban is fellelhető.
Nemsokára befejezik a hagyományos kéziváltók gyártását, csak automatával szerelik a benzineseket. A villanyban meg úgysem lesz.
Nekem, és a családomnak csak automata váltós kocsijai vannak. Még soha nem romlott el egy sem. Na jó, bevallom az egyik robotizált hát az nagyon szar.
Nem vitatom, bizonyára nagyon kényelmes dolog az automata váltó, de majd én eldöntöm, hogy mikor, melyik fokozatba, és milyen fordulatnál akarok váltani.
Nem szeretném, ha valami "intelligens berendezés" elvenné tőlem a manuális váltás örömét. :)
" elvenné tőlem a manuális váltás örömét"
Kurblizni élvezet.
Szevókormány helyett erős bicepszek.
Szervófék helyett vádli.
Az asszony mosson a patakban!
Imádom a hagyományos automatát.
Mintha dodzsemet vezetnék.
Tolatni, parkolóhelyre beállni egy állom. Finoman kúszik.
Kézifékes indulás? Az mi a szösz?
Kuplung? Az micsoda?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!