Miért hisznek egyes emberek az önvezető kamionok elterjedésében?
Most tekintsünk el attól, hogy elveszik a sofőrök munkáját, de objektíven nézve is kétséges ezeknek a létjogosultsága.
A kamionoknak sokszor kell szűk utcákba, földutakon lévő telephelyekre behajtani, ott lerakodni, címet keresgetve megtalálni a céget stb.. Rossz címzésnél az automata majd felhívja a diaszpécsert, hogy "Józsi, nézd már meg ezt a céget, hol van" stb.? Némelyek mégis hisznek az önvezető technológiában. De miért?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"Meg onvezeto vonat sincs nagyon nemhogy kozuti kamion. Tovabba mint irtak, a kamionozas nem csak palyazasrol szol, hanem cegkeresesrol, rossz cimet adnak, varni kell, stb stb..."
A metróban halado szerelvények évek óta teljesen automatikusan közlekednek.
Jó, igen, egy metróvonal eléggé zárt rendszer, de vasútnak vasút.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
#13
Pedig ha önvezető lesz, akkor felügyelet nélkül fog menni akár ül ott valaki, akár nem.
Ne legyenek tévképzeteid, a mai kamionozás is halál unalmas. Mész a sávodban 4 órát majd kiszállsz 45 percre, majd megint mész 4 órát anélkül hogy bármi történne. Ez nem személyautó hogy állandóan sávot váltogatsz és előzöl, itt le vagy korlátozva 90-re és csak mész a sávodban.
Rengeteg nemzetközi sofőr laptopon filmet néz menet közben, eszik, kv-t főz, telefont nyomkod, stb. Szerinted ha a kamion önvezető lesz és a sofőrnek végképp semmi teendője nem marad, akkor folyamatosan az útra fog koncentrálni? Nem hogy nem lesz kedve, nem lesz képes rá.
Próbáld ki egy hétig hogy napi 2x4-4,5 órán keresztül ülsz a ház mellett és meredten nézed a falat. Nem fog menni.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Tudom, hogy most is alig van dolga a sofőrnek, én nem is akartam arra célozni, hogy nem hiszek az önvezetésben (pedig nem). De ha nem lesz sofőr, akit jelen esetben én felügyeletnek hívtam, akkor mégis ki fogja vállalni a felelősséget, ha letarol majd valakit a kamion? Mert jelenleg jogilag mindent a sofőr kell vállaljon magára. Elég gáz lenne szerintem, hogyha majd a Scaniát (csak példa) fogják beperelni azért, mert egy kisgyerek kiugrott a kamion elé, és sofőr híján a céget fogják szopatni. Vagy szerintetek ez így rendben van?
A repülőgépek is teljesen önvezetők évtizedek óta, mégis ott ül rajta a profin kiképzett pilóta. Ne, ne kezdjétek, hogy a repülőgép az más téma, mert ugyanaz a lényege mindkettőnek. Kell egy ember, aki uralkodik közvetlenül a gép felett. Még a gyárakban a teljesen automata robotok mellett is ott áll a mérnök, aki minden pillanatban felügyeli a gépet, pedig az egy zárt hely, nagy kárt nem okozhat. Akkor a kamionokat kifogják engedni a szabadba, teljesen egyedül, ember nélkül? Szerintetek? Mikor jelenleg ott tartunk, hogy egy kisebb alagútban is már a navigációk elveszítik a GPS jelet? :)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Feltételezem, hogy az önjáró gyártója lesz felelősségre vonva, aztán majd a per során megállapításra kerül, hogy tényleg a szoftver hibázott-e vagy valami más történt (pl. egy szenzor volt hibás, amit külsős cég gyártott vagy csak szimplán a humán sofőr vágott be elé oly módon, hogy már nem lehetett elkerülni a balesetet; ezekben az esetekben nyilván őket vonják felelősségre, a gyártót pedig felmentik a vádak alól).
Abban egyetértek, hogy feltétlen bizalom sosem lesz az önjárók iránt, de azt látni kell, hogy a statisztikák szerint már a mostani állapotban is sokkal megbízhatóbb a szoftver, mint egy emberi sofőr, szóval elvi szinten lehetetlen, hogy csak úgy szándékosan balesetet okozzanak. A legnagyobb probléma jelenleg az, hogy az emberek nem értik pontosan a működésüket, ezért félnek tőlük (ahogyan azt több itteni komment is alátámasztja). Éppen ezért amire nagy hangsúlyt kellene fektetni az az oktatás. A kresz tanfolyamokon külön témakört kellene szentelni az önjáró szerelvényeknek és akkor a sofőrök tudnák, hogy mire kell figyelniük, hogyan kell viselkedniük az önjárók közelében és akkor váratlan szituáció esetén is megfelelően tudnak majd reagálni.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
de viszont azt támogatnám, hogy az autók inkább taxik legyenek, szóval veszel egy kocsit de nincs benne se kormány se semmi, beütöd hova menjen és elvisz... tuti biztos vagyok benne hogy kevesebb baleset lenne, mert annyi agyhalott ember szaladgál az utakon, hogy hiába 5 évig voltam kamionos majdnem fél millió km-el a hátam mögött, félek kimenni az utakra mert nappal az idióta plázap*csák akarnak összetörni, esténként a vagány hülyegyerekek vagy a részegek, hétvégente meg a nyugdíjasok akik mennek nagybevásárlásra ... el kellene venni mindenkitől a jogosítványt, és mindent automatizálni. Így talán jobb lenne, mert gép és ember nem biztos hogy a közúton bírna egymással...
Mint az Upgrade c. filmben :D
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"de azt látni kell, hogy a statisztikák szerint már a mostani állapotban is sokkal megbízhatóbb a szoftver, mint egy emberi sofőr"
10 perce hangosan röhögök :)) Köszi, feldobtad a napom ezzel a viccel, elég szar volt, legalább felvidítottál :))
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!