Ha balra kanyarodó aszfaltos úton haladok tovább, elsőbbséget köteles-e adni a szemből, földúton érkező jármű?
Értem...
Akkor, mikor hajtok ki a telkemről az aszfaltos útra, ki kell, hogy engedjenek, mert jobb kéz szabály van?
Nem ártana elmerülni a KRESZ tanulmányozásában :-)
Az aszfaltos út általában magasabb rendű út, tehát a földes úton érkezőnek csak rendkívüli esetben lesz elsőbbsége.
A közlekedésben résztvevőknek elsőbbsége van azokkal szemben, akik becsatlakozni szándékoznak a forgalomba - ez nem az útburkolatától függ, ha neked le van aszfaltozva a kapu bejáród, de azburcában nincs szilárd burkolatú út, akkor is elsőbbsége van az úton haladóknak, sőt a járdán közlekedőknek, tehát a gyalogosoknak is.
Jobb kéz szabály nincs, csak a közbeszédben. Egyenrangú utak kereszteződés az van, s ott az áthaladás egyik meghatározó sorrendje az, hogy a jobbról érkezőnek elsőbbsége van, ugyanakkor más elsőbbségadási szabályok is érvényesek. Ezek egyszerre működnek.
A földút nem szilárd burkolat. Ahol földutak találkoznak, azok egyenrangúak, ahol szilárdak az is.
Ha földút csatlakozik szilárd burkolatú útra, akkor annak van elsőbbsége, aki az utóbbin halad.
A telked (további kert, garázs, kocsibeálló) nem út. Te nem közlekedsz még akkor, amikor jössz ki onnan, csak becsatlakoznál. Senkivel szemben sincs elsőbbséged.
Hasonlóképpen ahhoz, mint amikor várakozol, s elindulnál. Akkor sincs elsőbbséged senkivel szemben.
Köszönöm a 3. és 4. választ!
Értem...
Akkor, mikor hajtok ki a telkemről az aszfaltos útra, ki kell, hogy engedjenek, mert jobb kéz szabály van?
Ezt csak azért írtam, mert az első választ én is "furcsának " találtam.
Azok a sárrázók. Arra szolgálnak, hogy ott a földútról érkező el tudja végezni a kötelező keréktisztítást. Ott megáll, s letakarítja a kerekeit. Ez a szakasz lehet sima, s valóban rázós (szándékosan hepe-hupás)felület is.
Nem számít egyenrangúnak, hiába szilárd burkolatú ez a rövid szakasz.
"És mi a helyzet akkor, ha a földút utolsó 5-10 métere le van aszfaltozva?"
A kresz pontosan leírja:
"Földút: jármű közlekedésre szabadon tartott, eredeti termett talajú vagy ahhoz hasonló anyagú (pl. zúzottkő, kavics, murva, kohósalak stb.) út, amelyen legfeljebb talajszerkezetet javító beavatkozás történt, ideértve azon földutat is, amely a szilárd burkolatú úthoz való csatlakozás, illetve a vasúti átjáró előtt legfeljebb 50 méter hosszban szilárd burkolattal rendelkezik."
Persze ez nem túl életszerű. Mert ha mondjuk mész éjszaka a ködben, hóesésben, akkor elég nehezen tudod eldönteni, hogy a kereszteződéstől 50 méterre milyen anyagból van utca burkolata.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!