Mi az a gyorshajtás, ami még belefér nálatok?
Tegyük fel este, tiszta időbe, főúton, ami minőségre már-már autópályához közelít (nem sok van belőle, de akad).
Szerintetek mi az, amit még szabad és mi az, ami már őrültség?
Bocs, kifejtem, aztán nem szólok többet:
(csak meglep, hogy neked ez új)
A sebességhatárokat a döntéshozó úgy állapítja meg, hogy mi az a sebesség, ahol az autózás által okozott kár (szennyezés, zaj, energiafogyasztás, amortizáció, balesetveszély) optimális az autózás által okozott előnyökhöz képest (hatékony közlekedés).
**természetesen nem a kinnfelejtett 30-asokról beszélek, hanem az állandó sebességkorlátozásokról**
Ez egy társadalmi megegyezés. Az ott lakók kötelesek elviselni a rajtuk keresztül haladó forgalmat, cserébe én köteles vagyok 50-re lelassítani. A Nemzeti Park köteles biztosítani egy útvonalat a természetvédelmi területen keresztül, cserébe nekem ötösben 2000-es fordulaton kell átgurulni ezen a szakaszon.
Nem gondolom, hogy bárkinek joga lenne ezt a megegyezést önkényesen felülbírálni. Ha te úgy gondolod, hogy mehetsz 70-nel, akkor a helyi lakók miért ne gondolhatnák úgy, hogy kitesznek egy betonlapot az utca végére? Az önbíráskodásnak sosem jó a vége. A gyorshajtás = önbíráskodás.
Messze többről szól az egész, mint arról, hogy ki mekkora sebességgel képes az úton tartani az autót.
Mondjuk ez a gyorshajtás téma is kicsit olyan, hogy hol mit engednek.
Persze lehet a német autópályák korlátlan sebességhatárával példálózni, de a legtöbb országban 110-120-130 körül mozog a határ. Van ahol téli-nyári határ is van. Nekem a kocsi 110-120 körül érzi jól magát, nem is pörög nagyon, keveset is fogyaszt. A 130+ tempónál már rendesen nyeli a benzint (ettől függetlenül nem takarékosan megyek)
Függ a körülménytől is a sebesség. Például autópályán beérek valakit, akkor igyekszem nem +1 km/h-val a fenekében autózni, meg elé vágva lassításra kényszeríteni, vagy percekig a holtterében tartózkodni. Ilyenkor jobb egy határozott 5-10 km sebességtöbbletet tartva minél előbb leelőzni és elszakadni, hogy meglegyen a biztonságos követési távolság.
Megint teljesen más a helyzet mikor valaki városban a jobbkezes utcákban, gyalogátkelőhelyeken vágtat át 100+ sebességgel. Én a panelek közötti szűk utakon még 30-al sem mindig megyek, mert egyszerűen bárhonnan kikanyarodhatnak, kitolathatnak, kiléphetnek, rám nyithatják az ajtót. Inkább kerüljön +1 percembe az a pár 100 méter mint az autómba.
"Nekem a kocsi 110-120 körül érzi jól magát..."
Az enyém 130-nál is jól érzi magát. Nem nagy se a gördülési , se a szélzaj. A motor 2400-as fordulaton sem bömböl még. Bővan van nyomaték és teljesítménytartalék. Az autónak nagyobb tempó sem lenne megerőltetés. Az igaz, hogy 130-nál kicsivel több gázolajat kér, mint 90-es cammogásnál. De én úgy vagyok vele, hogy azon a pár decin nem múlik semmi, az időm többet ér. Ennek ellenére nem szoktam 140-nél jobban nyomni.
Azt én is utálom, hogy vannak sokan a pályán (tisztelet a kivételnek), akik nem foglalkoznak másokkal. Mikor gyök kettővel gyorsabban jön a belső sávban, én pedig utolérek egy lassabb járművet, de se nem húz el, se nem enged ki, hanem fékezésre kényszerít. Fordított helyzetben, mikor látom, hogy ha nem csinálok valamit akkor a másik "beszorul", vagy rálépek a gázra, hogy gyorsan elhaladjak, vagy kinyomom a tempomatot és magam elé engedem. Sokan ezt leszamócázzák nagy ívben.
Lakott területen belül semennyi - sőt, mindenhol elterjeszteném azt a nyugaton már jól bevett szokást, hogy a főút településen átmenő szakasza körforgalommal indul és zárul. A lakott területen belüli gyorshajtásnak ugyanis az az elsődleges motivációja, hogy a közlekedők lusták annyira lelassítani, mint amennyire kéne - de máskülönben szerintem senki nem szeretne gyalogátkelőket, kocsmákat, iskolákat, buszmegállókat 50 km/h fölött megközelíteni. Ugye azért mindenki érzi, hogy ez rossz gyakorlat, a várost/falut emberek lakják, s nem autók.
Lakott területen kívül nagyon útminőség függő - 100 fölé én nem szeretek menni, de másnak még 110-et még elnézem. A 120-140-el hajtók viszont egyszerűen hülyék, akár magyar akár külföldi csúcs utakon. Bocsi, ez van, de ha ilyet látok akkor a defenzív vezetéssel élve inkább igyekszem a lehető legtávolabb kerülni az illetőtől.
Autópálya nekem 140 - ha más gyér forgalomnál belekóstol a 150-160-ba menjen, nem zavar, de aki messze e fölött hajt az szerintem megint csak nem igazán oké.
Nem a sebesség öl, hanem a sebességkülönbség - ösztönösen érzed, hogy ha valaki 200-al halad el melletted akkor nagyobb lehetett volna a bumm. Ha meg nem, akkor csak be kell helyettesíteni a jó öreg középiskolai 0.5m*v^2 képletbe és világosan látszik, hogy az a jó, ha mindenki minél inkább a megengedett sebességhez tart.
Tényleg, lakott területen belül, különösen iskolák, óvodák, boltok környékén egyszerűen kényelmetlenül érzem magam ha többel megyek mint a megengedett, sokszor ha nagy a nyüzsi, akár 30-ra is lemegyek s úgy pásztázom a környéket.
Viszont lakott területen kívül nem egyszer ültem már olyanok mellett, (persze jobb kocsijaik vannak) akik 180 körül mentek, és nem autópályán(!).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!