Ma már nincsenek vezetésoktatás alatt "szituációs" gyakorlatok?
Unokahúgom most tanul vezetni, a 20-on páradik óránál jár. Mikor mondta hogy csak 2 órát voltak rutinpályán eléggé meglepődtem. Ma már nem szoktak neccesebb szituációkra felkészíteni a leendő vezetőket?
Én 26 éve vizsgáztam, akkor az első kb. 10 órát rutinpályán töltöttük. Először az alapok, utána meg jöttek a speciálisabb feladatok. Mint például vizes/havas/jeges útfelületen ha túlkormányzott lesz az autó akkor onnan hogyan lehet visszatérni stabil állapotba. Vagy ha hirtelen az autó előtt terem egy "objektum" akkor hogyan kell elkerülni a balesetet. Ezek által felmérték a tanulók reakcióidejét is. Akinek ezek szörnyen rosszan mentek, nem is engedték vizsgázni menni. Minden feladattípusra nem emlékszem már, de volt vagy 8-10 féle.
Ezek ma már nincsenek? Ennyit fejlődtek volna az autók, hogy mindegy milyen béna a sofőr sosem fog az autó például megcsúszni?
Szerintem vizsgán kellene lennie legalább egy olyan feladatnak, ahol felmérik hogy a vizsgázó tud-e megfelelően reagálni a neccesebb szituációkra. Tavaly novemberben szemtanúja voltam egy balesetnek, ahol egy gyalogos körülnézés nélkül lépett az úttestre, a felé közeledő autós meg fékezés nélkül elcsapta. Biztos hogy észrevette a gyalogost, ő is ezt vallotta a végén a rendőröknek, csak állítása szerint annyira meglepte a gyalogos hogy "leblokkol" és nem tudta mit kellett csinálnia. Az ilyen sofőröket szerintem illene kiszűrni a közlekedésből, emiatt lenne szerintem jó ha legalább vizsgán felmérnék a reakcióját.
Köszi a válaszokat.
Veszprémben csináltam, a rutinpálya már nem tudom hogy pontosan hol volt. (Lehet hogy nem Veszprémben, mert arra emlékszem hogy össze-vissza járkáltunk akkor vezetni.)
Nyáron csak fellocsolták a pályát, plusz előtte még ha jól emlékszem bekentek bizonyos részeket valami anyaggal, hogy ott jobban csússzon. Igaz hogy nem volt olyan mint télen a jégen, de csúszott rendesen. 1-1 hirtelenebb kormánymozdulatra simán keresztbe lehetett állni.
2006ban se voltak ilyenek.
Úgy tudom a bkv csinál ilyet az embereinek ahova el lehet menni és kb 60ezerért magányszemélynek is leoktatják.
Sajnos nem része annak a 30 órának ami alatt vezetni se tanítanak meg.
Mondjuk 10 óra rutin pályán soha nem a "necces szituációk" gyakorlása volt a cél, hanem az, hogy egyáltalán az alap dolgok, váltás, parkolás, kormányzás, autó kezelés rögzüljön a tanulóban.
Gyakorlatilag az egész jogosítványszerzés abból áll, hogy egyáltalán eljutsz oda, hogy már nem vagy teljesen közveszélyes a forgalomban 30-50 óra gyakorlás után.
Illetve nem az a cél, hogy a reakcióidőd teszteljék, nem az, hogy "reagálj" a kialakult "necces" helyzetekre. Hanem, hogy körültekintő és biztonságos vezetéssel meg tudd azokat előzni amennyire lehetséges.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!