Egy autó klíma tud meleget is csinálni 1 perc alatt?
Ha megfordítaná a ciklust, akkor lehetséges lenne, de semmi értelme, ezért nincs is.
Ha klímával fűtenél, akkor a klíma ugyan úgy fogyaszt.
Ellenben fűtésre a motor által generált veszteséget hasznosítják
Utolsó:
Nyilván a kérdező azért 1 percet kérdez, mert a motor üzemi hőfok elérésig is fűteni szeretne
A napokban volt egy ilyen kérdés, ahol kiveséztük. Gondolom amiatt kérdezed.
Akkor még egyszer:
Nem, az autóklíma nem tud fűteni. Nem tudja se a klímakompresszor megfordítani a forgásirányát, se a hűtőközeg áramlását pl egy váltószeleppel nem szokták autóban megfordítani. Azaz az elpárologtatót nem tudod fűteni.
Viszont van arra lehetőség, hogy állófűtés nélkül szinte azonnal meleget fűjjon a fűtés. Ez nem valami újdonság, már évtizedekkel ezelőtt is volt ilyen. Minden gyártó más fantázianevet ad neki. Az Opelnél pl Quickheat rendszer, a Fordnál PTC, stb... Ezekre rákeresve utána hehet nézni, ha bővebben érdekel.
A megoldás lényege, hogy a fűtésboxban az utastér ventilátor áltan keringetett levegő útjában van egy nagy teljesítményű elektromos fűtőszál. Ez járó motornál szinte azonnal felmelegszik és előfűti a szellőzőnylásokon az utastérbe áramló levegőt akkor is, ha a hűtőfolyadék a motorban éf a fűtésradiátorban még hideg. Azaz gyakorlatilag hajszárító elven működik.
A ki-bekapcsolása teljesen automatikus, nem te kapcsolgatod mint a fűtést. Általában az alábbi feltételeknek kell teljesülnia:
- Jár a motor.
- A hűtőfolyadék hőmérséklete 40-60 fok alatt van.
- A külső hőmérséklet 10-15 fok alatt van.
- Van fűtési igény, azaz nincs letekerve minimumra a főfok.
Ekkor ő automatikusan bekapcsol. Van olyan típus, aminek több fokozata van, így azt is tudja variálni, hogy mennyire erősen kell besegítenie a főtésbe. Ahogy melegszik a hűtőfolyadék hokozatosan kapcsol le.
Az előnye kétségtelenül, hogy nagyon kényelmes, azonnal van fűtés akkor is ha kint állt -20 fokban az autó.
De van hátránya is. A fűtőszál kb 1000-1200W-ot vesz fel. Azaz 80-100A körüli áramerősséget. A generátort eléggé "megcsapolja". Van hogy nem is marad áram az akkut tölteni. Volt szerencsém olyan autóhoz, ahol ha ment a kiegészívő fűtés az akkusarun mért feszültség járó motornál, tökéletes állapotú generátornál is leesett 12,5V környékére. Azaz az akku töltésére nem nagyon maradt szufla, a generátort pedig terhelte 100%-kal. Ha valaki rövid távokon jár, be se melegszik a motor, akkor lehet gond abból, hogy az akku nem tud visszatölteni teljesen. Hosszú távoknál ez nem gond.
Dióhéjban összefoglalva ezt érdemes tudni a dologról.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!