Mik a költségek? (Fenntartási költségek)
Egy régebbi, 1992-es VW Passat B3 (1.8 benzin, 97 Le)-ról tudok írni. 6 éve vásároltam az autót, kerek 400 ezer Forintért. Évi kb. 10-11 kilométert tettem meg vele átlagosan, javarészt városban és azokon kívüli részeken (de nem autópályán). A költségek így alakultak (benzint és biztosítást nem számolva):
1.év: olaj + szűrők + ékszíj + vízpumpa + Lambdaszonda + gyertyák + munkadíj = 65 ezer Forint
2.év: olaj + szűrők + nyári gumik = 87 ezer Forint
3.év: olaj + szűrők + AC pumpa + téli gumik = 110 ezer Forint
4.év: olaj + szűrők + főtengelycsapágyak + hajtókarcsapágyak + szelepszárszimeringek = 50 ezer Forint
5.év: olaj + szűrők + fűtéscsövek + kartercső + gyújtáselosztóba rotor = 26 ezer Forint
6.év: olaj + szűrők = 15 ezer Forint, de még nincs vége a 6. évnek
Ha ezt átlagoljuk, akkor havi 5 ezer Forint körüli összeg ment el a szervizelésre. Mondjuk, azt hozzá kell tennem, hogy minden cserét/javítást magam végeztem rajta. Egyedül az első évben a megvásárlás után vittem el egy szerelőhöz, hogy akkor nézzen át rajta mindent. Lakatolni meg hasonló karosszéria munkákat nem kellett rajta végezni, vásárlás előtt 1-2 évvel lett javítva + újrafényezve + üregvédelemmel ellátva az autó. Most 276 ezer kilométer van az autóban.
Nekem II-es Swiftem van, 3 éve. Tudom, nem ezt az autót kérdezted, de viszonyítási alapnak jó lehet. Évi 13-15e km-t megyek vele. Benzinköltséggel együtt évi 600e Ft-ba kerül, azaz havi 50e.
Ez nagyjából minden évben állandó. Egyik évben gumikat kell venni rá, másik évben egy nagyobb szerviz jön, a harmadikban kilyukad a kipufogó, és azért kell többet költeni rá.
Ebben benne van az adó, a biztosítás, rendszeres szervizelés, autómosás, stb. Igyekszem az autónak időben mindent megadni, hogy ne hagyjon az út mellett.
Hát, ez igaz. Ez az, ami csak akkor jut eszébe az embernek, amikor eladja/eladta az autóját. És talán ez az egyik költség, ha nem A költség, ami a legnagyobbat tudja dobni az autó össz. költségén, és tovább gondolva a havi fenntarási költségén. Minél drágábban veszünk autót, és/vagy minél tovább használjuk, ez a költség úgy növekszik. De ez csak az eladáskor realizálódik. Hosszabb távon gondolkodva ezt a költséget sem lehet kihagyni.
Ha jól értettem a kérdezőt, akkor arra kíváncsi, hogyha már meglenne az autója, akkor mennyi lenne az a pénzösszeg, amivel számolnia kell, hogy ténylegesen ki kell adni rá. Azaz, hogy a havi fizetését a kézzel fogható kiadások mennyire terhelnék meg, fenn tudná e tartani az autót.
Ja és az átlag fenntartási költségen kívül autótól függően idézőjelesen "zsebben" kell tartani pár százezer forintot váratlan kiadásokra. Nagyobb a alkatrész elhasználódik, és cserélni kell, vagy karosszériát kell javítani pl. egy esetlegesen bekövetkező kisebb-nagyobb baleset esetére stb...
Ha határeset, hogy fenn tudnak e tartani egy autót, akkor hacsak nem feltétlenül szükséges, akkor nem érdemes megvenni az autót, mert vagy pár éven belül le fog amortizálódni, de rendesen, és akkor már csak tojás áráért lehet eladni, és valóra válik az, hogy végülis baromi sokba került az autó, ahogy azt az előttem szóló is írta költség miatt. Másik véglet, hogy az autó miatt nem szabad "megvonni" a kenyeret a családtól.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!