Miért jó az éjszakai vezetés, s mi számít gyorshalytásnak?
Mi számít gyorshalytásnak? Most persze nem azokra az emberekre gondolok akik meggondolatlanul 150km/h mennek s emberi életeket sodornak veszélybe városban stb. Mi a véleményetek pl az éjszakai vezetésről mikor nincsenek nagyon az utakon s kicsivel többel megy valaki mondjuk 50km/h helyett 60km/h? Erre értik a dinamikus vezetést? Akkor honnan kezdődik a gyorshalytás?
A másik kérdés meg hogy mennyire szerettek éjszaka vezetni és miért?
17 vagyok és lassan közeleg a jogsi ilyenkor több kérdés is jön az ember eszébe :D
A gyorshajtás relatív dolog: nem mindegy, hogy valaki egy 30-as zónában megy 70-nel, vagy egy gyér forgalmú autópályán 160-nal... szóval lehet mérlegelni melyik a veszélyesebb.
Éjszaka sokkal jobb vezetni, mivel kisebb a forgalom és többnyire eltűnnek a balfékek az útról, ugyanakkor van egy hangulata az egésznek, amit csak az érez át, aki szeret vezetni. Az éjszakai vezetésben a rossz kivilágítás okoz problémát: vakító tompított fényszóró, nem kapcsolja le a távolságit, indokolatlanul használja a ködlámpát, vagy éppen fél tompítottal jön, amire azt hiszed, hogy motoros.
Nálam a dinamikus vezetés az, hogy a tolerancián megyek ha a forgalom engedi: lakott terület 50-70; lakott területen kívül 100-110; autóút 120-130; autópálya 140-150
Én imádok éjszaka vezetni, nekem megvan hozzá a perverzióm, hogy ha hosszabb útvonalon kell mennem, direkt késő este, vagy hajnali 3-4 körül indulok, hogy elkerüljem a nagy forgalmat. Véleményem szerint a fáradt munkásréteg és a hétvégi mazsi sofőrök sokkal nagyobb veszélyt jelentenek, mint a sötétben vezetés... De ezt majd megtapasztalod hidd el.
Egyébként igen, minden gyorshaJtásnak minősül, ami a megengedettnél több. De erre a 150kph-ra is rá fogsz csodálkozni amikor autópályán 130-al mész a külsőben, a belsőben mégis sokan el fognak zúgni melletted. Én is gyorsabban szoktam menni 10-20 kph-val a megengedettől, bár autópályán pont nem, de főúton, meg jó minőségű(!) közúton igen, ha nincs nagy forgalom. Egyébként meg nem hiányzik az állandó idegtépés hogy nem tudok haladni, megint előzni kell, visszaváltani, pörgetni, beférek-e vagy nem... ha van forgalom akkor inkább "úszok az árral". De néha az egész "ár" gyorsabb a megengedettől :)
Gyorshajtás egyrészt az, amikor valaki az útra megengedett sebességhatárnál gyorsabban közlekedik.
Pl. az 50 km/h sebességhatár esetében az 50,000000001 km/h is gyorshajtás. Más kérdés, hogy ezt - speciális mérőeszközök nélkül - mérni nem lehet, nem is érzékeled.
Csak arra világítok rá ezzel, hogy nem ott kezdődik a gyorshajtás, ahonnan büntethető.
Gyorshajtás viszont lehet ugyanitt a 25 km/h is.
Tudniillik nem elég a megengedett határon belül autózni, de az út- és látási viszonyokat is figyelembe kell venni.
Egy két falut összekötő országúton mehetnél kilencvennel.
De ha az egy sáros, hepehupás földút jó sok mély gödörrel, akkor még a húsz is sok lehet.
Vagy egy tökéletes állapotú, nyílegyenes, széles út, ami jeges. Ha nem tudod az úton tartani a kocsit, ha belefutsz egy másik járműbe, akkor hiába a fele sebesség a limiten belül, jog szerint gyors voltál.
Az éjszakai vezetésnek vannak előnyei és árnyoldalai is.
Előnye, hogy kisebb szokott lenni a forgalom, könnyebb folyamatosan haladni.
Hátránya, hogy nem éjszakai baglyok vagyunk, könnyen elálmosodhatunk.
Kisebb a látótávolság, kisebb a láthatóságunk távolsága is. Sok autós pedig a kis forgalommal számolva meggondolatlanabb. Úgysem jön senki alapon.
"Mi számít gyorshalytásnak?"
Egyrészt van mindenhol egy sebességkorlát, amit jelölhetnek táblával, illetve alap esetben lakott területen 50 km/h, azon kívül 90, országúton 110, autópályán 130. Vannak egyéb korlátozások, lakó-pihenő övezetben max 20, (vasúti átkelőn minimum 5) stb.
Ha az épp adott korlátozást átléped, akkor az tulajdonképpen gyorshajtásnak számít, mindegy, hogy 3-mal, 30-cal vagy 100-zal léped át, a büntetés mértéke fog változni pusztán. Ha rendőr bemér, amikor 3-mal átléped a korlátot, büntethet érte minimum 5000 forinttal. Valóságban ritka az ilyen, mert ők is emberek, ők is át szokták néha lépni a szó szerinti sebességkorlátot, és ha ilyenkor büntetnének, kognitív disszonancia lépne fel. Hiszen ők is szoktak 53-mal menni 50 helyett. Emiatt ritka, hogy ilyen szigorúan értelmezzék a sebességkorlátot, de nem példa nélküli.
Másrészt van relatív gyorshajtás, ami azt jelenti, hogy a sebességet úgy kell helyesen megválasztani, hogy az ahhoz tartozó féktávolság ne legyen hosszabb, mint a belátható útszakasz hossza, figyelembe véve továbbá az időjárási és egyéb útviszonyokat is. Magyarul ne menj 50-nel, ha le van fagyva az egész utca, hiába tudnál amúgy annyival menni. Ha baleset van, ezt szokták sokszor megjelölni mint ok, de ez igazából ilyen joker, ami sok helyen használható (vadgázolásnál például). Ezért tudtommal nem büntetnek, de ha balesetet szenvedsz, lehetsz te a hibás ezen oknál fogva.
"Mi a véleményetek pl az éjszakai vezetésről mikor nincsenek nagyon az utakon s kicsivel többel megy valaki mondjuk 50km/h helyett 60km/h?"
Az én véleményem az, hogy technikailag ez is már gyorshajtás, de nem veszélyeztetsz vele senkit az esetek döntő többségében, így véleményem szerint ez belefér. Mondjuk ugyanebben a helyzetben 80 már viszont (szerintem) nem oké, és veszélyes. Nem spórolsz vele annyi időt, mint amennyivel hatványozottabban veszélyes a 60-hoz képest.
"Erre értik a dinamikus vezetést?"
Nem, ez nem a dinamikus vezetés, mert akkor mindenki dinamikusan vezetne, így értelmét vesztené ez a kifejezés. Ahhoz hogy valakire ezt mondhassuk, kell lennie egy olyan csoportnak, aki nem ilyen. Ha mindenki ilyen, akkor nincs ellen-csoport, akihez viszonyítani lehet.
"Akkor honnan kezdődik a gyorshalytás?"
A sebességkorlát felett egyből. A többi az személyes tűréshatár és szubjektív vélemény. Mindenkinek más és más "fér bele". Nekem például 50-es korlátnál 55 még belefér (amennyiben jól belátható útszakaszról beszélünk), viszont mondjuk 60 fölött már legtöbb esetben azért picit összehúzom a szemöldököm. De más 60-ra mondja azt, hogy belefér.
"A másik kérdés meg hogy mennyire szerettek éjszaka vezetni és miért?"
Éjszakai vezetés jobban fáraszt, mint a nappali, viszont lehet hangulatosabb. Ha nem vagyok álmos, és nem sietek, akkor szeretek este vezetni. Főleg kanyargósabb erdei utakon élvezetes számomra, mert megnyugtató és szép látvány, illetve kicsit elszigeteltség érzését okozza. Autópálya nem olyan jó, unalmas, de néha muszáj.
Köszönöm a válaszokat! De félreértés ne essék nem szeretem a gyorshajtást, sőt nagyon felbosszant hogy sok ember kockára teszi mások életét!
Mégegyszer köszönöm a válaszokat s balesetmentes vezetést kivánok!:D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!