Miért ekkora a különbség 1970-90 között az amerikai és európai autók között?
Az USA-ban ez idő tájt 200+ lóerős Dodge-ok, Camarok, Mustangok, Pontiacok szaladgáltak nagyon sokak számára megfizethető áron. Itthon viszont szovjet, német, stb. autók voltak, amelyek bőven 100 lóerő alatt maradtak és még azok is meglehetősen sokba kerültek.
Nem volt meg a technológia az erősebb autókhoz? Vagy nagyon drága volt a benzin? Nem állt érdekében a Szovjetuniónak vagy Németországnak, hogy olcsóbban árulja az autókat a lakosság számára?
Nektek melyik autó tetszik leginkább ebből az időszakból? Akár USA fronton, akár az itthoni kínálatból.
Köszönöm!
Ez ma is ugyan így van.
Az USA-ba az asztalos meg az építési vállalkozó 6L-es Dodge Ram-al jár, a magyar meg valami fos széthajtott F Astrával vagy hasonlóval.
Egyrészt a magyaroknak nincs pénze azokat a hatalmas motorral szerelt autókat tankolni. Meg nem is érné meg, mert az átlag magyar nem fog akkora távokat megtenni kocsival, hogy ki tudná használni azt a hatalmas motort.
Nézz meg egy európai és amerikai várost és meg fogod érteni.
Legcélszerűbb mondjuk Olaszországot venni példának, mert ott ma is ugyanúgy csak kisautókat lehet eladni a piacon, ugyanis senki nem akar kitolni magával. Nézd meg Triesztet vagy a Como-i tó partját: kis, szűk utcák, meredek emelkedők, minimális parkolási lehetőség. Egy ilyen helyen nem lehet egy SUV-vel, de még egy családi kombival sem eljárni. Aki több millió eurós villában lakik ott, az sem fog magának nagy autót vásárolni, mert a szopás non-plusz ultrája közlekedni vele. A szocialista blokk meg szimplán a Nyugat-európai trendeket másolta, nem volt eredetiség a szovjet vagy kelet-német autógyártásban: megvették a nyugati licencet vagy lekoppintották. Legfeljebb a csehszlovákoknál volt egy kis önálló munka, de ők nem voltak tényezők.
Az USA-ban meg hát ekkortájt mindenütt nagy, széles utcák voltak, s óriási országúti távolságok, sokkal távolabbról ingáztak az emberek, ilyen feladatokra nem volt célszerű kis motoros kisautókat építeni.
Az is benne van egy kicsit a dologban persze, hogy az USA-nak korlátlan erőforrásai voltak, míg a háború utáni Európában még azt is meg kellett fontolni, hogy milyen vastag lemezből gyártsák a karosszériát, mert ha nem dolgozott elég gyorsan a kohó vagy sztrájkba kezdtek a munkások egyszerűen elfogyott volna az egész éves készlet - de a '70-es évekre ezek a dolgok azért eléggé kiegyenlítődtek, nem pénzügyi vagy technológiai megfontolások álltak a dolog mögött.
Értem, köszi!
A benzinár és a nyersanyaghiány érthető okok, viszont az utcák szűkössége inkább egyéni döntés kérdése. Az olaszok is építhették volna nagyobbra az utakat, ha akarják, nem? Bár most már mindegy :D
Azt nem írtatok, hogy van-e valami kedvencetek.
Az európai települések belvárosai több-száz évesek, sem a közlekedés, sem más ok miatt nem dózeroltak le városrészeket, inkább alkalmazkodtak azokhoz.
Amerika nagy városai pedig alig 100 évesek, amikor a fából ácsolt várósaikból modern metropolisokat épitettek, már léteztek gépek, a XX.század is elkezdődött, tehát egyenes, széles utakat építettek, nagyon kevés a kanyargó sikátorokkal átszőtt amerikai város.
Köszönöm!
Még eszembe jutott 2 dolog ezzel kapcsolatban.
Az egyik, hogy úgy tudom hasonlóak az USA-ban a sebességkorlátozások, mint nálunk (bár nem tudom akkoriban mennyi volt). Szóval miért jobb a 300 lóerős gép, ha ugyanúgy 100km/h körül utazhat vele, mint egy 100 lóerőssel. Értem én, hogy olcsó a benzin, de azért fölösleges nem éri meg nagyköbcentis autóval menni, ha úgyse mehetsz gyorsan.
A másik pedig, hogy akik ilyen nagy távolságon ingáznak, nekik nem éri meg jobban a tömegközlekedés? Vagy nem volt az USA-ban olyan szintű vasúthálózat?
Ott is megvolt a kisebb autók szegmense, de nyilván nem azok maradtak meg az emberek emlékezetében, meg persze az amerikai filmekben sem, márpedig Amerikát mi főleg onnan ismerjük.
A nagyobb autók erősebb motort is igényeltek, hogy fürgék maradjanak. Meg aztán a marketingelni is jobban lehet egy erős autót.
Ami a tömegközlekedést illeti, a nagyobb távolságok, alacsonyabb népsűrűség miatt nem annyira terjedt el, mint Európában, nem indokolta a helyhiány annyira, mint az európai városokban, meg a nagy autógyárak lobbiztak is ellene rendesen.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!