Mi a Hell and toe technika lényege? És hogy kell helyesen végrehajtani?
Hell and toe? :DDD
Az heel and toe, te.
Az a lényege, hogy visszaváltáskor a fékkel együtt adsz egy kis gázt is, így nem fog rántani váltáskor.
hell = pokol
heel = sarok
:D
Egyébként azért heel and toe a neve, mert a sarkaddal (heel) nyomod a féket, a lábujjaddal (toe) meg a gázt.
Mondjuk tegyük fel, h éles kanyar előtt leváltasz 4ből 3ba. A 3aahoz ugyanazon sebesség mellett magasabb fordulat tartozik: mielőtt az alsóbb fokozatba betenned, a 4 és 3 közt a fordulatot egy kis gázra koppintással megemeled. Így a motor az alsóbb sebességfokozatot már emelt fordulaton kapja, nem a váltó gyorsítja fel.
E művelet közben meg végig tudsz fékezni.
Hol van értelme: versenypályán időt nyersz, forgalomban pedig úgy is tudsz szép puhan váltani, ha épp sietsz.
#4: Fordítva. De ez elméleti mert sarokkal nem lehet egyik pedált sem nyomni. A gázpedál általában lejjebb van mint a fék ezért elvileg azt sarokkal nyomjuk. De én még nem vezettem olyan autót ahol sarokkal elértem a gázt.
Hétköznapi autók többségével ezt egyébként nem lehet megcsinálni, mert akkora szintkülönbség van a gáz és a fék között hogy normál emberi láb nem képes egyszerre a két pedált megfelelően elérni. A BMW-knél viszont általában pont úgy állnak a pedálok fékezés közben hogy a fékről át lehet érni a gázra.
Ezen a videón nagyon jól látszik a technika, bár emberünk nagyon lassan csinálja az egészet, nem is igazán vagy így értelme, de jól lekövethető a mozgássor, így az alapok hamarabb megérthetők.
Na akkor nézzük a valós okot a használatára: Lassításkor gyakran vissza is kell váltani. Ha simán csak fékezünk és úgy dobjuk vissza a váltót majd engedjük fel a kuplungot akkor a hajtott kerekeket megfogja a motorfék, tehát azok akár meg is csúszhatnak. Ez nem kívánatos dolog, pontosabban általában nem az, mert az autó elveszítheti a stabilitását. Hátsókerék hajtású autóknál kitörhet az autó fara, különösen kanyarodás közben. Azért történik ez mert a visszaváltás alatt leesik a motor fordulatszáma, ráadásul a rövidebb áttételű sebességfokozat nagyobb motorfordulatszámot kívánna mint ahonnan visszaváltottunk. Tehát a kuplung felengedésekor a motornak fel kell pörögnie ahhoz hogy fix kapcsolat jöjjön létre a hajtásláncban. Gázadás nélkül ez a felpörgetés csak a kerekek általi hajtással oldható meg, viszont ez erősen fékezi a kerekeket. Ezt a motorfelpörgetést lehet megoldani a gázfröccsel amit fékezés közben csak úgy tudunk biztosítani ha egy lábbal két pedált kezelünk egyszerre, a féket és a gázt. Ennek a versenysportban óriási jelentősége van, mert így egy időben lehet letudni a fékezést és a visszaváltást, tehát időt spórol a folyamatok összekapcsolása. Utcán is lehet alkalmazni, teszik is a sportosabb lelkületű autós kollégák, de érdemes ezt akkor megtenni amikor már viszonylag flottul megy a dolog, mert a bizonytalankodás balesetet is előidézhet.
Ez tehát egy sok gyakorlást igénylő vezetési technika, mindent ki kell tapasztalni a tanulása közben, pl hogy mekkora gázt kell adni, milyen gyorsan veszi a gázt a motor, mekkora lassulásra van szükség, stb. Ja és nagyjából csak a benzines motorokkal lehet érdemben megcsinálni, mert a dízelek gázreakciója egészen más. Azoknál jóval nagyobbat kell nyomni a gázpedálon hogy rendesen felpörögjön a motor, ugyanakkor sokkal gyorsabban leesik a fordulatszám a gáz elengedésekor.
Az utcai közlekedésben van idő normál módon váltani, viszont a fékezés és váltás közt lesz egy szakasz, mikor az autó gurul, majd újra gyorsul/lassul. Vagy 2-3mp-ig taposod a kuplungot, vagy érezhető lesz a visszaváltás. Azt biztosan el lehet mondani, h egyik eset sem szép, az elsővel pedig a kuplungszerkezetet is feleslegesen terheled.
Én azt mondom, h érdemes megtanulni ezt a technikát városi vezetéshez is.
Sokat hozzá tud tenni a kellemes vezetési/utazási élményhez.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!