Mi szabályozza egy autó motorjának a fordulatszámát?
Arra lennék kíváncsi hogy egy autóban mi is szabályozza a fordulatszámot szóval miért van alapjáraton mondjuk 1000RPM? A hengerekbe befecskendezett üzemanyag és levegő mennyiség? És a gáz pedál lenyomásával ezt a mennyiséget növeljük? Vagy ez magában még nem növelné a fodulatszámot? A szelepek mozgását ugye a vezérműlánc de az is a fordulatszámmal összefüggésben van.
köszi
A gázpedállal a beszívott levegő mennyiségét szabályozod, amihez a motorvezérlés (egyéb körülményeket is figyelembe véve, pl hőmérséklet, légköri nyomás, stb) hozzáállítja a befecskendezés időtartamát.
Azt, hogy a fordulat ne menjen egy bizonyos érték fölé ("tiltás") pedig úgy oldják meg, hogy ezen fordulat elérésekor elveszi a gyújtást, amíg a fordulat vissza nem esik.
Régen benzinmotoroknál a fordulatszámot a pillangószelep szabályozta (a beáramló keverék mennyiségét szabályozta), az alapjárat-állító csavarral pedig beállíthattad, hogy mekkora legyen (melegen) az alapjárat. Hidegen kellett a szivató, ami extra levegőt és üzemanyagot adott a motornak.
Dízelek mindig teljesen nyitott csövön szívták a levegőt, nem volt fojtószelep, a fordulatszámot az üzemanyagmannyiség változtatásával állították.
Az adagoló karjának volt két határolója, az egyik az alapjáratot állította, a másik a maximális töltést (füstcsavar). Nagyon(!) leegyszerűsítve kb. ennyi.
Manapság mindent a motorvezérlő intéz.
Kicsit régebben benzinmotoroknál te nyitogattad a fojtószelepet, és a motorelektronika az ebből adódó levegőmennyiséghez próbált megfelelő mennyiségű üzemanyagot adagolni. A fojtószelep alapjáraton teljesen zárva van, az alapjárati levegő mennyiségét egy külön légcsatornában egy kúpos szelep állításával végzi (alapjárati léptetőmotor).
Manapság a gázpedál már csak egy jeladó, a fojtószelepet a motorelektronika mozgatja, az üzemanyagot vagy a szívócsőbe, vagy az égéstérbe fecskendezik mint egy dízelnél.
Dízeleknél a befecskendezés módjától függetlenül az üzemanyag mennyiségét a motorelektronika szabályozza.
Úgy van megcsinálva a forgattyúkar, hogy a robbanás után visszalökje a hajtókart. Ez az ellensúly ami miatt visszaható erő jön létre és a kialakítása a tengelynek is úgy van megoldva, hogy párban 2 feljebb, 2 lejjebb, hogy a forgó mozgás hatékony legyen.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!