Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Mi szabályozza egy autó...

Mi szabályozza egy autó motorjának a fordulatszámát?

Figyelt kérdés

Arra lennék kíváncsi hogy egy autóban mi is szabályozza a fordulatszámot szóval miért van alapjáraton mondjuk 1000RPM? A hengerekbe befecskendezett üzemanyag és levegő mennyiség? És a gáz pedál lenyomásával ezt a mennyiséget növeljük? Vagy ez magában még nem növelné a fodulatszámot? A szelepek mozgását ugye a vezérműlánc de az is a fordulatszámmal összefüggésben van.


köszi


2018. márc. 13. 19:44
 1/9 anonim ***** válasza:
82%

A gázpedállal a beszívott levegő mennyiségét szabályozod, amihez a motorvezérlés (egyéb körülményeket is figyelembe véve, pl hőmérséklet, légköri nyomás, stb) hozzáállítja a befecskendezés időtartamát.

Azt, hogy a fordulat ne menjen egy bizonyos érték fölé ("tiltás") pedig úgy oldják meg, hogy ezen fordulat elérésekor elveszi a gyújtást, amíg a fordulat vissza nem esik.

2018. márc. 13. 20:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 anonim ***** válasza:
82%
Benzinmotornál a levegő mennyiségét szabályzod. Az alapjáratot egy külön szelep állítja, gázadással pedig egy pillangószelepet nyitsz, ami növeli a beáramló levegő mennyiségét. A levegő mennyisége mérve van, a motorvezérlő ehhez igazítja a befecskendezett benzin mennyiségét.
2018. márc. 13. 20:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 anonim ***** válasza:
100%

Régen benzinmotoroknál a fordulatszámot a pillangószelep szabályozta (a beáramló keverék mennyiségét szabályozta), az alapjárat-állító csavarral pedig beállíthattad, hogy mekkora legyen (melegen) az alapjárat. Hidegen kellett a szivató, ami extra levegőt és üzemanyagot adott a motornak.

Dízelek mindig teljesen nyitott csövön szívták a levegőt, nem volt fojtószelep, a fordulatszámot az üzemanyagmannyiség változtatásával állították.

Az adagoló karjának volt két határolója, az egyik az alapjáratot állította, a másik a maximális töltést (füstcsavar). Nagyon(!) leegyszerűsítve kb. ennyi.


Manapság mindent a motorvezérlő intéz.

Kicsit régebben benzinmotoroknál te nyitogattad a fojtószelepet, és a motorelektronika az ebből adódó levegőmennyiséghez próbált megfelelő mennyiségű üzemanyagot adagolni. A fojtószelep alapjáraton teljesen zárva van, az alapjárati levegő mennyiségét egy külön légcsatornában egy kúpos szelep állításával végzi (alapjárati léptetőmotor).


Manapság a gázpedál már csak egy jeladó, a fojtószelepet a motorelektronika mozgatja, az üzemanyagot vagy a szívócsőbe, vagy az égéstérbe fecskendezik mint egy dízelnél.


Dízeleknél a befecskendezés módjától függetlenül az üzemanyag mennyiségét a motorelektronika szabályozza.

2018. márc. 13. 20:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 A kérdező kommentje:
Köszönöm a válaszokat mindenkinek ment a zöld kéz! Szóval annyi az egész hogy minél magasabb a levegő arány a benzin-levegő keverékben annál nagyobb lesz a fordulatszám? Ennek pedig a magyarázata mi? Vagyis mi történik a hengerben amiért gyorsabban fog fel-le mozogni a dugattyú? Természetesen egy egyszerű benzinmotorról beszélek.
2018. márc. 13. 20:25
 5/9 anonim ***** válasza:
78%
Több üzemanyag,- nagyobb a robbanás- a hengerben. Mivel nem hiába robbanó motorok, a teljesítmény az üzemanyag+levegő mennyiségétől függ, a hengerszámon és motor felépítésen túl.
2018. márc. 13. 20:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 A kérdező kommentje:
Utolsó: Igen ezt értem de a nagyobb robbanás miért jelent gyorsabb mozgást a hengerben? Attól hogy nagyobb robbanás ezáltal nagyobb nyomóerő éri lefele a dugattyút miért jön "vissza" hamarabb a kipufogáshoz és így körbe körbe?
2018. márc. 13. 20:35
 7/9 anonim ***** válasza:
100%
Ez egyszerű fizika. Ha egy labdát bedobsz egy U alakú csőbe, akkor akár az is lehetséges, hogy vissza se jön a másik kijáraton. Ha nagyobb erővel dobod a labdát, még talán arcon is vág.
2018. márc. 13. 21:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 anonim ***** válasza:
Kérdező: úgy képzeld el, hogy a robbanás során a benzin-levegő keverék átalakul szán-dioxiddá és vízgőzzé. Eközben eredeti térfogatának X-szeresére tágul (nem tudom pontosan hányszorosára). Az égéstér térfogata adott. Minél több keverék ég el, annál nagyobb lesz a nyomás a munkaütemben, annál nagyobb erőt fejt ki a dugattyún, hajtórúdon keresztül a főtengelyre. Minél nagyobb erőt fejt ki, a dugattyú annál gyorsabban mozog lefelé. Persze a főtengely végén még ott a váltó, a váltón keresztül az egész autó tömege.
2018. márc. 13. 22:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 anonim ***** válasza:

Úgy van megcsinálva a forgattyúkar, hogy a robbanás után visszalökje a hajtókart. Ez az ellensúly ami miatt visszaható erő jön létre és a kialakítása a tengelynek is úgy van megoldva, hogy párban 2 feljebb, 2 lejjebb, hogy a forgó mozgás hatékony legyen.

[link]

2018. márc. 14. 11:10
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!