Wastegate-Lefújószelep?
A lefúvószelep opcionális, csak benzinmotorokon van értelme (akkor is, ha már turbódízelen is divatos). Gázelvételkor bezáródik a fojtószelep, azon nem nagyon megy át a levegő, a turbó forgórésze viszont pörög, nyomná befelé a zokszigént. Mivel nem megy befelé, ezért csak kavarja, kavarja a levegőt és lassul. Közben a sofőr kinyomta a kuplungot, keresi a következő fokozatot, megtalálja, kuplung fel, vissza a gázra - csak addigra már lelassult a forgórész, lecsökkent a turbónyomás, a kedves felhasználó pedig csak néz, hogy "há' nem megyen az ótó". Persze majd magához tér a turbó, lesz nyomás is, de ezen lehet gyorsítani.
Erre jó a lefúvószelep. Bezárul a fojtószelep, mögötte lecsökken a nyomás, ez kinyitja a fojtószelep elé épített lefúvószelepet, a turbó meg pöröghet magának. Kifelé tolja a levegőt - esetleg vissza a légszűrőházba, hogy ne legyen hangos.
Ez viszont a wastegate-től független. A wastegate vagy megkerülőszelep lehetővé teszi, hogy a kipufogógáz egy része kikerülje a turbót, ne pörgesse a turbinaoldalt. Ezzel lehet többek között a turbónyomást is szabályozni: ha eléri a maximális értéket, ami még egészséges, a wastegate kinyit, a kipufogógáz megkerüli a turbinát, nem nő tovább a nyomás. De attól még a bezáruló fojtószelep még lefékezi a forgórészt, hiszen egy percenként 100.000 fölött pörgő turbina nem fog azonnal reagálni gázelvételkor a kipufogógáz mennyiségének csökkenésére.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!