Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Wastegate-Lefújószelep?

Wastegate-Lefújószelep?

Figyelt kérdés
Sziasztok, valaki elmagyarázná a wastegate és a lefújószelep(blow off) közti különbséget? Vagyis hát bemtudom jól értelmeztem e, de a wastegate szelep(belső) a kipufogógát vezeti félre így nem engedi a túltőltést. Ha leveszem a lábam a gázról, bezáródik a pillangószelep, így nincs is füst, de képes még annyira forogni a turbó, hogy a töltött levegő megakassza a turbót, ezért kell még egy szelep, amit a szívósor vákumával vezérlek, és elengedi a többletnyomást? A külső wastegate ha jól tudom pedig már magát a turbónyomást a nyomóágon szabályozza, akkor gondolom ide már nem is kell lefújószelep.

2018. febr. 20. 18:04
 1/3 anonim ***** válasza:
100%

A lefúvószelep opcionális, csak benzinmotorokon van értelme (akkor is, ha már turbódízelen is divatos). Gázelvételkor bezáródik a fojtószelep, azon nem nagyon megy át a levegő, a turbó forgórésze viszont pörög, nyomná befelé a zokszigént. Mivel nem megy befelé, ezért csak kavarja, kavarja a levegőt és lassul. Közben a sofőr kinyomta a kuplungot, keresi a következő fokozatot, megtalálja, kuplung fel, vissza a gázra - csak addigra már lelassult a forgórész, lecsökkent a turbónyomás, a kedves felhasználó pedig csak néz, hogy "há' nem megyen az ótó". Persze majd magához tér a turbó, lesz nyomás is, de ezen lehet gyorsítani.

Erre jó a lefúvószelep. Bezárul a fojtószelep, mögötte lecsökken a nyomás, ez kinyitja a fojtószelep elé épített lefúvószelepet, a turbó meg pöröghet magának. Kifelé tolja a levegőt - esetleg vissza a légszűrőházba, hogy ne legyen hangos.

Ez viszont a wastegate-től független. A wastegate vagy megkerülőszelep lehetővé teszi, hogy a kipufogógáz egy része kikerülje a turbót, ne pörgesse a turbinaoldalt. Ezzel lehet többek között a turbónyomást is szabályozni: ha eléri a maximális értéket, ami még egészséges, a wastegate kinyit, a kipufogógáz megkerüli a turbinát, nem nő tovább a nyomás. De attól még a bezáruló fojtószelep még lefékezi a forgórészt, hiszen egy percenként 100.000 fölött pörgő turbina nem fog azonnal reagálni gázelvételkor a kipufogógáz mennyiségének csökkenésére.

2018. febr. 20. 18:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/3 A kérdező kommentje:
Nagyjából ezt próbáltam megfogalmazni én is :) . De mostmábiztos vagyok benne hogy jól értelmeztem. Köszönöm a korrekt választ.
2018. febr. 20. 18:56
 3/3 anonim ***** válasza:
Azt még hozzátenném, nem csak teljesítmény szempontjából jó. Képzeljük el ahogy megfordul a pillangószelep előtt a bentszorult levegő, és forgásiránnyal ellentétesen arcon csapja a pörgő lapátokat. Elméletileg jó hangja van, de káros
2019. máj. 1. 19:23
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!