Mikor lesz igazságos az ítélethozatal?
Már 30 éve vezetek autót, napi szinten. Elég sok balesetet láttam, párban nekem is volt részem. Egy konkrét esetet írnék le, amit pár hónapja láttam:
Tipikus gyorshajtásos baleset. 4 sávos főút. Egy srác túl gyorsan akart bevenni egy kanyart, átcsúszott a szembesávba, majd elkezdett satufékezni, mind a négy kerék blokkolt. Vele szembe a külső sávban egy másik autós jött, megengedett sebességgel. Mikor észrevette a vele nyíl egyenesen csúszó autóst annyit tett hogy beletaposott a fékbe. De már késő volt, összeütköztek. Személyi sérülés nem történt szerencsére. A vége az lett az ügynek (ismerősöm volt a "szabályosan közlekedő" így elmondta utána), hogy a gyorshajtó lett egyedül a hibás. Namármost, ez szerintem így nincs rendjén. Simán el lehetett volna kerülni az ütközést, hogy ha nem úgy reagálta volna le, hogy beletapos a fékbe, hanem mondjuk sávot vált.
Ez alatt nem arra gondolok, hogy a semmi rosszat sem tevőket is meg kellene büntetni, hanem ha valaki bizonyítottan rosszul cselekedik egy balesethelyzetben akkor annak lehetne következménye. Nagyon sok hasonló baleset szemtanúja voltam, amik simán elkerülhetőek lettek volna ha jobban cselekszik az "áldozat".
Mi erről a véleményetek?
És a dudálásos esetben hogyan bizonyítanád, hogy valóban szándékosan hajtott neki és nem az utolsó pillanatban hajtott ki elé az A?
Amennyit biztosan meg lehet állapítani, hogy az A nem adta meg az elsőbbséget B-nek, így tehát A a hibás és nem B.
Én is azt mondom, hogy amíg nincs kötelező menetrögzítő és fedélzeti kamera a kocsikban, addig nem is lehet igazságos az ítélethozatal.
Kérdező: Mindkét példád ostobaság, remélem belátod te is.
Szép is lenne, ha azért én lennék a hibás, mert valaki kijön elém a parkolóból DE MEGÁLL az út közepén pont előttem, én meg belehajtok, mert nem tudom elkerülni. Kihajtott elém? Igen. Akkor miért mentené fel a felelősség alól az, hogy megáll? És a megállása miért terhelné rám a felelősséget, ha belemegyek?
A témanyitó példáddal már elmondták, hogy mi a baj, ezért csak annyit tennék hozzá, hogy utólag mindenki tud okos lenni...
Én is értem amit a kérdező feszeget.
De ettől függetlenül nonszensz. 30 óra vezetéssel bárkinek lehet jogosítványa. Majd ha 5-10-szeres áron egy éves, mindenféle vezetéstechnikai tréningekkel, szimulációkkal egybekötve, komoly alkamassági vizsgák áron lehet csak jogosítványt szerezni, akkor lehet erről beszélni. Addig pedig lehetetlen hibáztatni a vétlent, mert nem úgy reagált, ahogy te gondolod egy elbeszélés alapján, hogy kellett volna. Ott élesben teljesen más. Ráadásul minden ember máshogy reagál ugyanabban a szituációban
2. példához:
50 kph, 25-30m = ezt a távolságot 1,8-2,12 másodperc alatt tette meg az autós. Egy átlag ember reakció ideje 0.4-0.7 mp.
Átlagos fékút 50 kph-ról 0-ra 24m ideális körülmények között (száraz út jó gumi).
Átl. reak. idő: 0.6 mp, ezalatt 8.3 m-t tett meg, azaz marad a megállásra 16,7-21,7 m.
Tehát a tanulság:
1: 30m-ra volt a kocsi mikor kitolat elé a másik, és a szabályosan közlekedő a fékbe tapos a duda helyett, valószínűleg elkerülhette,ha jó a reakció ideje és viszonylag új gumik vannak kocsin és persze száraz idő van, de necces.
2: 30 m-re reak.idő -8,3 méter,duda 0,5mp 7m nem használt -rak.idő 0.6 mp azaz 8.3 m =-23,6m azaz maradt 6,4 m a megállásra --> bummmm!!!
3: 25m-nél esélytelen kikerülés nélkül elkerülni az ütközést
Köszi a válaszokat!
#18: Az a 25-30 méter már a reakció időn kívüli rész, nem ekkor gurult ki A B elé, hanem B ekkor már cselekedett (csak ugye nem épp a legjobban).
Az adatrögzítő tényleg jó lenne, csak hát kivitelezhetetlen. A második általam leírt esetben (a dudálósnál) volt jó pár szemtanú is az utcán, köztük én is. Mind ugyan azt mondtuk mikor megkérdeztek bennünket (a rendőrség is be lett vonva az ügybe, mert A és B nem tudtak dűlőre jutni, meg azért szépen össze is törtek a járművek), hogy B tűnt hibásnak, mert simán meg lehetett volna állni. Mikor A már annyira kint volt a sávban, hogy biztosan nem fértek volna el egymás mellett, akkor még volt úgy 60-70 méter köztük.
De legalább páran megértették mire gondolok, vagyis hogy ha bizonyítottan elkerülhető lenne egy baleset, akkor szerintem nem csak a szabályszegőt kellene hibásnak titulálni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!