Mi lenne, ha egy motorkerékpár motorját így állítanák össze?





Ezzel egyet érnél el: a motor vagy kiszakadna a rögzítéséből, vagy a főtengelyt tépné el.
A motorok nyomatéka ugyanis két részből tevődik össze: a forgó-mozgó részek tehetetlenségi nyomatékából és a motor által produkált nyomatékból. A tehetetlenségi nyomatékkal csak a baj van, azt a gyártók próbálják csökkenteni vagy legalább egyenletessé tenni, ezt a célt szolgálja a Yamaha YZF-R1 keresztsíkú főtengelye. Egy ilyen megoldással a teljes tehetetlenségi nyomaték egyszerre jelentkezne (FHP-tól mérve 90 és 270 foknál), illetve a motor által termelt nyomaték is egyszerre zúdulna rá a főtengelyre. Mivel a perdülettétel rá is érvényes, ezért a blokk, ha csak tehetné, elfordulna a főtengely hirtelen kialakuló nagy perdületével ellentétesen. Na, ekkor tépné ki magát a vázból - vagy ha ezt nem tenné meg, a kiegyensúlyozatlanság törné el a főtengelyt.
Csak egy mellékes megjegyzés: a négyhengeres, 1000-es szupersportmotorok nyomatéka nem túl nagy, az óriási teljesítmény inkább a csillagászati fordulatszámokból jön össze.















HA beindulna, akkor fel-le ugrálna (mert gondolom soros 4-esre gondoltál) és széttépne mindent.
Mit gondolsz miért vannak meg a híres szögek?
V2 motornál a 45°
V8-nál is megvan az a fok, hogy ne rázzon
utolsó: nincs szöghöz kötve a hengerek pozíciója. például a Honda Varaderónak nem 45fok. a Ducatinak pl. 90fok, ezt a motrot el is nevezték L-twin-nek, de lényegében Vmotor. sőt! elég kevés motor hengereinek "összetartási szöge" 45fok.
első: ez nekemis megfordult a fejemben, és nem hülyeség. de ha menne? olyan anyagokból lenne, hogy kibírná?
még annyi, hogy tisztába vagyok vele, hogy a sportmotoroknak nem a legnagyobb a nyomatéka. kb 110-120NM. perszehogy vannak erősebbek, Yamaha V-max, cruiserek, meg a V-motrosak, de azért a 110NM se kevés :)





Bizony ám, attól, hogy a leghíresebb V2-es a H-D léghűtéses nyomórudasa, nagyon sokféle van még. A nagy Rotaxok (pl. az Aprilia RSV mille motorja) 60 fokosak, a Ducati Desmoja pedig 90°-os. De létezett 135°-os V2-es is, ezt - azt hiszem - az MV Agusta használta, de ebben nem vagyok biztos. Mindegyik hengerszögnek megvannak az előnyei (hajtókarok elékelése, rezgések kioltása, helytakarékosság). Egyébként a hat- és tizenkét hengeres V-motorok jellemzően 60°-osak (mondjuk a Ferrarié pont 180°-os), a V8-asok 90°-osak, éppen azért, hogy a rezgéseik ne legyenek túl erősek.
Egyébként amit írsz, nem teljes hülyeség, a H-D a legendássá marketingelt XR750-esével már feltalálta ezt, mégpedig az ún. "big bang" gyújtásidőzítéssel. Itt a két henger nem sokkal egymás után gyújtott, így a hátsó gumi csúszáshatár közelében kiszámíthatóbban viselkedett: kapott egy nagy lökést, majd volt némi ideje "megnyugodni", visszanyerni a tapadását. Be is jött a Hondának, mikor lemásolta a saját 750-esével (aminek a neve már nem jut eszembe). De amit te írtál, az már egy kicsit sok...
Az pedig, hogy nem valami nyomatékosak az ezres sportmotorok, egy relatív dolog. A mai ezres négyhengeres szupersportmotorok 110-120 Nm közt produkálnak, az ezres személygépkocsik 90 Nm körül teljesítenek. Nem rossz tehát az eredmény, de látszik, hogy a hihetetlen teljesítmény inkább a magas fordulatokból jön össze, mint a nyomatékból, hiszen 25-30%-kal több nyomaték mellett kb. kétszer akkora teljesítményt adnak le. A nyomatékgörbéről nem is beszélve... (általában sokkal hegyesebb, mint az autóba tervezett motoroké)





15:43
vagyok
Nem azt mondtam hogy muszáj annak lennie, hanem annál a szögnél ráz a legkevesebbet.
Amúgy: nem motrot hanem motort :D
bocs a javításért nem kötekedésnek szántam csak idegesít
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!