Bikázásnál fel kell kapcsolni a fogyasztókat az autón?
Ez a hónap dumája! Ki volt az a csodálatos elme, aki előadta ezt a dumát? Azt már nem mesélte ugye, hogy milyen "túláramra" gondolt?
:D
Amúgy jól látod, ha még mindent felkapcsolsz, akkor aztán semmit se fogsz "bebikázni".
Beindítjátok a segítő autót, felcsattintod a bikakábelt (lehetőleg nem a tecsós lehelet vékonyat), majd várok 10 percet, hogy kissé magához térjen az akksi és próbálkozhattok az indítással. Minél vastagabb és rövidebb a bikakábel annál nagyobb a siker.
Nem értem milyen túláramot kerülnél el. Adott egy kamion aminek az akksiját rácsatolod a tiedre, ha a másiknak a motorja nem jár akkor is be tudod indítani a sajátod. 2 akksi milyen túláramot eredményezne?
Ha jár körben a másik kamion az sem gond, alapjáraton szerintem még 40A-t sem ad le a generátora, indításnál ennél sokkal nagyobb áramok folynak az önindító környékén. Nem kell felkapcsolni semmit.
"Azt szokták mondani, hogy az ablakfűtést érdemes bekapcsolni a feszültség "tüskék" ellen."
A lemerült akksi nem elég puffer a "feszültség tüskék" ellen? No meg nem külső generátorról, hanem egy másik aksiról bikáznak...
:)
Semmit nem kell bekapcsolni. Ami egy bekapcsolt fogyasztón megy keresztül, annyival kevesebb jut az akkuba.
Semmiféle túláram nem keletkezik. A két bikázókábel a négy csipesszel, csatlakozások átmeneti ellenállásával összesen kb. egytized ohm lehet. Ha egy akku lemerült 9 voltra, és a segítő kocsi alapjáraton ketyegve tud kb. 13,5 voltot, akkor maga a kábel korlátozza az áramot 45 amperre (emiatt a 45 amper miatt lesz csak kb. 13,5 volt a másik kocsi akkufeszültsége). Ez kevesebb, mint amennyivel a saját generátora fogja tölteni, miután beindult.
Na akkor leírom azt amit a Volvo kêzikönyvébe olvastam:
Bikázáskor a két autó, két pár akkuját párhuzamosan össze kell kötni.
A segítő jármű motorját járatni kell emelt fordulaton.
Nêhány perc eltelte után be lehet indítani a lemerült akksijú járművet. NA MOST KELL BEKAPCSOLNI A TOMPÍTOTT FÉNYSZÓRÓT, VAGY MÁS FOGYASZTÓKAT. Azért mert így elkerülhető az hogy a generátor túl nagy áramerősséggel tőltse hittelen a lemerült aksikat.
Egyébként suzukit is lehet bikázni kamionról. Az a lényeg, hogy csak az egyik akksi saruira kell csatlakoztatni a bikakábelt. Nem fog az elégni, sőt sokkal könnyebben elindul.
nyilván nem 24 voltról bikázunk 12 voltos akksit :D Amúgy ezt egy céges előadáson mondta egy főnök szerűség, nem tudom honnan vette, szerintem a gyártó írta így mert csak MAN- kamionok voltak, és a prezentációjában a bikázáson kívül szinte minden más specifikációt is elmondott, talán ez az előírás erre a márkára akkor.
De ő úgy mondta, hogy bikázás előtt kapcsoljunk fel minden fogyasztót, és nem közben.
"Nêhány perc eltelte után be lehet indítani a lemerült akksijú járművet. NA MOST KELL BEKAPCSOLNI A TOMPÍTOTT FÉNYSZÓRÓT, VAGY MÁS FOGYASZTÓKAT. Azért mert így elkerülhető az hogy a generátor túl nagy áramerősséggel tőltse hittelen a lemerült aksikat. "
Oké, de ez bikázás után van. A kamionokban 100-140A max töltőáramú generátorok vannak (bizonyos esetekben és teherautókban akad jóval kisebb is), ha bikázás után alapjáraton járatod akkor ezek sem tudnak 40-50 ampernál többet leadni, a 2db 225-ös aksit meg 45Amperral kényelmesen lehet tölteni, alapjáraton nem fogod megfőzni. Ha 200A körüli akksival van szerelve a kocsi és ilyenkor meghajtod akkor már lehet gond, mert üzemi fordulaton az már lead 200Ampert ami a névleges töltőáram négyszerese és ezzel már meg lehet főzni az akksit.
Ha lemerült akksinál bikázás után feldobod a tompítottat, akkor a tompított és a helyzetjelzők (ha nem ledesek) akkor 220-300 Wattot bekajálnak ami 9-13A, ezt levonod az alapjárati töltőáramból akkor az sem kizárt, hogy huszon pár amper fog jutni csak az akkuk töltésére, azzal meg járathatod 15 órát mire feltölt :)
És akkor még nem számoltunk a vezérlőáramkörök fogyasztásáról (állítólag egy FHnál tizenplusz amper), a hűtőről, kályháról (általában nem nyáron kell bikázni) aztán csodálkozunk hogy lofüttyöt sem tölt a rendszer és két havonta akkumulátor csere van. :)
A Volvo az új FHk vezérelt akkutöltését meg inkább hagyjuk is. Ezt nagyon elqrta a Volvo, ilyen téren nem túl jó alap rájuk hivatkozni :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!