Hányas fokozat az ideális ebben az esetben?
Női kérdés, előre szólok.
1.9 tdi 90 lóerős VW passatunk van (1999-es évjárat a drága). A gondom a következő: 50-60 km/h között nem jutunk dűlőre a férjemmel, hogy melyik fokozat a jobb az autónak. Érvek és ellenérvek:
3-as fokozat: fordulat 1800-2000 között, ez ugye ideális, de már-már traktor hangja van a kocsinak, mintha erőlködne, talán remeg is vagy nem is tudom hogyan fogalmazzak. Tuti a külső szemlélő már váltana, hogy halkabb legyen az istenverte csotrogány.
4-es fokozat: fordulat 1200 körül, ez ugye nem ideális, de semmi hang, remegés; csak siklik az autó, de néha én már úgy érzem, hogy a lefulladással küzködik.
Én a hármas felé hajlok, férjem a négyes felé. Örök dilemma. Tudom, hogy ennél nagyobb bajunk ne legyen, de érdekelnek a vélemények vagy tapasztalat, hogy más hogyan csinálja. Szerelő szerint a kocsival minden rendben van. (Múló állapot tudom, mert a tédéjivel csak a gond van, és úgyis meghal majd a kettős tömegű lendkerék, meg a turbó, de most élvezzük ezt a paradicsomi állapotot, hogy éppen nincs semmi nyűge-baja.)
Ki melyikre szavaz? Igazából tétje nincs, mert én úgyis hármasban hagyom, a férjem meg úgyis felvált négybe, és mivel nagyjából 50-50%-ban vezetünk, így soha nem fogjuk meg tudni, hogy melyikünk nyírta ki a motort és a váltót, de érdekel mások véleménye.
Tipikus gond egyes dízeleknél, hogy hosszúak a fokozatok, és túl nagyot ejt a váltó 3-ból 4-be váltva. Azaz 3-masban túl sokat pörög, 4-esben túl keveset. Mert a dízelnek az a jó, ha 1500 alá nem nagyon megy.
Amúgy nekünk van egy dízel Focusunk, és azzal is pont ugyanez a helyzet, ugyanezekkel a fordulatszámokkal. Azt csinálom, hogy városban, vagy olyan helyen, ahol nagy az esély rá, hogy nem lehet szép egyenletes tempóban haladni, ott 3-masban megyek. De egy hosszú falun keresztül beteszem 4-be, és akkor úgy megyek szép finom gázzal végig. Azt bírja.
Köszi a válaszokat!
Tudjuk, hogy az 1800-2000 nem sok. Négyes fokozatban nem is tűnik fel, de hármasban tényleg olyan furcsa. Ezért is vált a férjem inkább. Én meg mindig mondom, hogy váltson vissza. Ő meg nekem szól mindig, hogy váltsak már fel. Nekünk nem való ez a csodaparipa. :-) Vagy külön kellene utaznunk. :-)
Műszaki szempontból jobb a hármas, mert a túl alacsony fordulat káros a motornak, ahogy a túl magas is. Viszont az 1800-as fordulatszám meg minden csak nem túl magas. Legfeljebb a fülünknek, meg a komfortérzetünknek. Sajnos ez a gyártó (VW) bűne mert túl hosszú áttételezésű váltót tett a motorhoz, csupán spórolásból nem 6 sebességes. Pedig egy szűk fordulattartományú motorhoz (mint amilyen a TDI is) jobban passzolna a több fokozatú váltó, mert annál kisebb különbségek vannak a fordulatszámban váltáskor, tehát kevesebb olyan helyzet adódik amiben azt érezzük hogy az egyik fokozat már kevés de a következő meg sok.
Meg azért tettek hosszú áttételű váltót (difit) mert így a fogyasztás kevesebb. Ezzel aztán lehet dicsekedni, de ha a motor meghal a túl alacsony fordulaton szenvedtetéstől, akkor halgasson jó mélyen a "büszke" tulaj. De egyébként nem jellemző ezekre a motorokra hogy könnyen ki lehet őket nyírni, sőt abban még kettős tömegű lendkerék sincs, aminek szintén halálos ellensége a kis fordulaton nyekegtetés.
A kérdező kommentje:
Nekünk nem való ez a csodaparipa. :-)
Vegyetek benzinest, autóba az való. A gázolaj csak fűteni jó.
50 3-as, 60 4-es. Így nincs vita.
Off. Irigylem a férjed, igazi "jófej" csaja van :)
Mert ő is jófej, így könnyen egymásra találtunk. :-) Egyébként köszi!
Hát évi 30 ezret legalább belehajtunk, így nekünk nem lenne jó üzlet a benzines. :-) Egy ekkora benzines kombi autó simán megeszik 100 km-en 2-3 literrel többet (főleg hogy rendszeresen utánfutózunk is). Eddig még nem nyírtuk ki, pedig már több mint 300 ezer km van benne, és ebből 150 ezret mi hajtottunk bele (igen, 5 éve nem jutunk egyről a kettőre ebben a kérdésben, vagy inkább háromról négyre). Úgyhogy ha holnap meg is adná magát a motor vagy a váltó, nekünk már megérte, mert annyit spóroltunk az üzemanyagon, és igazából eddig egy tipikus dízel hiba jött csak elő idén télen, az adagoló tömítést kellett cserélni, de azt meg megúsztuk 30 ezerből.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!