Kétütemű léghűtéses robogót hogy kell helyesen bemelegíteni?















#2
Kérlek magyarázd el, műszakilag mi indokolja, hogy a hajtásláncot hidegen terhelni jó a járműnek.










Én nem a #2-es vagyok, de neki adok igazat és magyarázom is: a hajtáslánc terhelésénél nagyobb rossz a hideg miatti kopás/elégtelen égés. Kompromisszumot kell kötni. Részterheléssel az üzemi hőfok hamarabb elérhető és a hajtás megeröltetve. Szerintem.
Ezért inkdulok én is el rögtön és hajtom óvatosan a motort, míg úgy nem érzem, hogy bemelegedett.










A hajtáslánc az a variátor, szíj, hátsó tárcsa, kuplung , végáttétel. Az sosem fog bemelegedni alapjáraton, de annak nem is kell!!! Az majd bemelegszik.
Viszont, a mai anyagminőségek, megmunkálási minőségek, és az olajak viszkozitása és minősége, megengedik a majdnem azonnali indulást, tényleg csak annyi hogy ne fulladozzon, aztán finoman el lehet indulni bármilyen gépjárművel.
Egyébként a műszaki oktatáson is jó ideje már így oktatják!





# 3
Mondjuk elsőre az, hogy egy ROBOGÓBAN (amire a kérdés irányul) nincs is semmiféle hajtáslánc, maximum egy hajtószíj, ami gumiból van és teljesen irreleváns neki, hogy hideg vagy meleg és egy variátor, aminek szintén tök mindegy a hőtágulás mértéke.
De tegyünk úgy, mintha érteném, mire akarsz célozni, itt a magyarázat:
Egy motorkerékpár legfontosabb eleme maga a motor. Minden más kopó és kiszolgáló alkatrész, cserélhető, könnyedén felújítható. Tehát az elsődleges szempont a motor védelme. A motorblokk és a henger pontosan az az alkatrész, aminél rettentő nagy szerepe van a hőtágulásnak. Minden motor üzemi hőfokra van optimalizálva. Amíg nincs üzemi hőfokon addig elégtelen az égés és irreálisan nagy a kopás, sokszorosa, mint üzemi hőfokon. Tehát el kell érni az üzemi hőfokot a lehető legkorábban. Alapjáraton pöfögve töredéke hő fejlődik, mint menet közben, értelem szerűen lassan melegszik a motor. És közben kopik folyamatosan.
Viszont ha a sofőr elindul akkor gyorsan bemelegszik. Az erőátviteli alkatrészek pedig úgy vannak tervezve, hogy elbírják a motor maximális teljesítményét. Még ha azt feltételezzük, hogy a "hidegnek" bármiféle hatása lenne egy robogó erőátvitelére, akkor is megnyugodhatunk, mert egy 50%-os részterhelést akár -20 fokban is gond és károsodás nélkül elvisel az erőátvitel. Cserébe a motor pedig gyorsan bemelegszik. Tehát mindenkinek jó...





Beindítod, felveszed a bukót addig stb. fél perc és már mehetsz is lazán. Gázfröccs csak akkor kell ha magától lefulladna.
Ezek olyan gyorsan bemelegszenek, hogy hihetetlen, ráadásul az olaj is a benzinben van, egyből ott van ahol kell.
igy van egy minimális idő kell neki ami épphogy csak annyi amit a KRESSZ előir:
felülsz a motorra (mondjuk ezt nem írja elő, csak állni nem szabad rajta de ráülni nem kötelező)
felveszed a bukót, ha nincs rajtad, megnézed hogy jön e valami.
a lényeg itt kezdődik:
minimális gázzal elgurulsz az uttestig. már melegedett. ha jön, akkor nem szabad kilőve elindulni hideg motorral hanem várni kell, arra, hogy lassan indulhass el, magas fordulatnak közelébe nem víve - de rángatás nélkül.
ha olyan forgalmas helyen laksz hogy néhány perc után sem tudsz kilövés nélkül elindulni akkor elindulhatsz kilövéssel is de csak akkor ha 4-5 percig már pöfögött a lassú alkalomra várva.
viszont ezután én még mindig nem húzatnám többet (max. ha feltétlenül muszáj) összesen kb. 10 percig,akkor már biztos elég meleg.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!