Turboval kapcsolatos problémám van. Egy 2004-es MB.
Sprinter 213-ról lenne szó. Megoldható valamilyen
módodn, hogy a turbo alacsonyabb fordulaton kezdjen
dolgozni? A motor már chipelve van. (Program átírással,
nem boxxal)
Ha kipufogórendszer "kikötése" (és pár dolog utánaállítása) után megnő a motor teljesítménye, akkor ott nagyon nincs rendben valami. Vagy hibás valamelyik eleme a kipuf. rendszernek, vagy csak rosszul lett méretezve. Gyakran elfejtik az emberek, de ugyanúgy mint szívó motoroknál a kipufogó nem csak azért van, hogy egy adott helyen távozzanak a gázok, hanem mert egy jól méretezett rendszer növeli a töltöttségi fokot. Ha nem lenne semmilyen kipufogó, közvetlenül a környezetbe távoznának a gázok (azt most hagyjuk, hogy sima turbófeltöltőt így nyilván nem lehetne működtetni), akkor a szívási ütem kezdetekor (mikor még a kipufogószelep is nyitva van) a kipufogószelep felőli oldali nyomás 0, tehát a levegő/üzemanyag bejutását a hengerbe csak a feltöltő teszi lehetővé. Ha van egy rendesen méretezett, megépített kipufogórendszer az autón, akkor a szívási ütem kezdetén a szelep körüli nyomás érték negatív (azaz vákuum), mivel ebben az időpontban egy másik hengerből távozott gázok a motor felől a szabad felé haladnak amik befolyással vannak minden hengerre - jobb megértés kedvéért: ha veszek egy hosszú csövet aminek mindkét oldala nyitott, majd az egyik oldalába belefújok és ezt követően kapásból lezárom ezt az oldalt egy nyomásmérővel, akkor az a mérő a légköri nyomásnál kisebb értéket fog mutatni, mivel a csőben a levegő mozgása úgymond magával "húzza" a mérő körüli levegőt is, és pont ez az a folyamat, ami lejátszódik a motoroknál is, már ha jól vannak méretezve az elemek. Ennek a húzásnak köszönhetően pedig gyorsabban kezdődik el a beáramlás, így a szívószelep lezárása után több levegő/üzemanyag lesz a hengerben. (Az mondjuk igaz, hogy ennek a folyamatnak a tökéletes kiaknázásához több tíz centis közös kipufogószakaszokra van szükség, amik a turbó és a motor közti kis táv miatt nem kivitelezhető, de attól még valamilyen szinten ki lehet használni...)
2017. márc. 8. 22:00
Hasznos számodra ez a válasz?
Ez nem így van előző.
Minél nagyobb a különbség a turbóba belépő és azt elhagyó gáz nyomása között annál hamarabb éri el maximális fordulatát a turbo. Tehát ha semmi nincs utána akkor lesz a nyomás különbség a legnagyobb. Ezért erősödött meg az alacsony fordulatszám tartományban az autóm. Ha nem hiszed nézz meg egy F1 motort. Semmilyen jól megtervezett kipufogó rendszer nincs a turbo után csak egy "nagy átmérőjű cső". Nem az emberek hiszik, ezt te tudod rosszul. [link]
2017. márc. 9. 20:45
Hasznos számodra ez a válasz?
Felesleges bármit magyarázni, amit leírtam azt a saját autóimon tapasztaltam meg. Igenis kell egy rendes kipufogórendszernek lennie, de ez alatt nem fojtó dobokat értek, hanem egy megfelelő keresztmetszettel és hosszúsággal rendelkező csövet, amit te is említesz. Ez a már leírt hatáson kívül még egy fontos szerepet tölt be (amit kihagytam az előző írásomból), hogy valamilyen szinten stabilizálja a turbina pörgési sebességét (erre nincs feltétlen szükség, sőt versenyautóknál ezt a célt a turbó utána "cső" nem is látja el, mert azok a járművek jól megtervezett leömlővel vannak ellátva, amitől az utcai autók rohadt messze vannak). Az, hogy mekkora a turbina oldali nyomás legfőképp a leömlő határozza meg. Azzal teljesen egyetértek, hogy ennek minél alacsonyabbnak kell lennie, viszont ha széria autóról beszélünk akkor ez az érték közel sem lesz összeegyeztethető a légköri nyomással, így egy "átlagos" kipufogórendszer és annak elhagyása között drasztikus változás nem lehet (te pedig pont egy ilyen esetről számoltál be, ezért sem értettem vele egyet. Ha a te autódon egy jó tulajdonságokkal bíró leömlő kapott helyett - bár mint említettem ez viszonylag nagy fizikai helyigényű, általában a motor kipufogó oldalával ellenkező oldalon szokott lenni ilyenkor a turbó, vagy az autó alatt - akkor teljesen rendben van amit írsz, ha nem akkor meg azzal a rendszerrel tényleg nem stimmelt valami, mert ilyen szinten érezhető hatása nem lehetséges).
2017. márc. 9. 22:24
Hasznos számodra ez a válasz?
"erre nincs feltétlen szükség, sőt versenyautóknál ezt a célt a turbó utána "cső" nem is látja el, mert azok a járművek jól megtervezett leömlővel vannak ellátva, "
Tehát végül is oda jutottál amit eredetileg állítottam: a turbo után semmilyen rendszerre vagy csőre nincs szükség akkor lehet a legnagyobb gázáramlást elérni.
Már csak az alábbiakat kell belátnod:
Nem a jól megtervezett leömlő miatt nincs a turbó után semmi, ez anélkül is kifejti hatását
Széria autónál ez ugyanígy működik, így lehet elérni a legnagyobb teljesítményt és még gyári leömlővel is
óriási a változás.
2017. márc. 10. 00:29
Hasznos számodra ez a válasz?
15/29 A kérdező kommentje:
Hű srácok, én ledobtam a szíjat így menet közben :D Látom hogy Ti értitek miről beszéltek, de nekem fingom nincs :D :D :D Viszont ettől függetlenül köszi a kommenteket!! :D
"Széria autónál ez ugyanígy működik, így lehet elérni a legnagyobb teljesítményt és még gyári leömlővel is
óriási a változás."
Hát ezt így nem merném kijelenti. Az előző autómon nem ez volt a helyzet (a mostaninál még nem próbáltam), kisebb teljesítményt tudtam elérni ha nem volt a kipufogó után semmi. Én akkor is kiállok amellett, hogy a leömlőtől függ, hogy milyen hatása lesz a dolognak. De ez szerintem mindegy is, aki ideáig eljut az nem az itteni írásokból fog kiindulni, remélhetőleg... :)
2017. márc. 10. 06:02
Hasznos számodra ez a válasz?
A mai "kompjúterizált" motorok sajnos nem úgy reagálnak, ahogy a fizika alapján várnánk mert beavatkozik az elektronika. Lehetséges, hogy nálad ilyenkor a lambda szonda
fals adatai miatt nem lett jó.
2017. márc. 10. 19:43
Hasznos számodra ez a válasz?
Lamdbda szonda? Hosszú távon még egy autómban sem volt, csak amíg a befecskendező-rendszer pontos beállítása történik. Már 10-15 éve csak saját vezérlőegységeimet használom, de szükség is van rá, egy komolyabban átalakított motornál már sokszor "csiptuninggal" nem lehet utánamenni a kíván értékeknek.
2017. márc. 10. 19:55
Hasznos számodra ez a válasz?
miért nem veszel egy olyan kistehert, aminél nem kell ilyenekkel küzdeni? Sokan istenítik a német autókat, holott pl az Iveco Dailyvel nincs ilyen gond, alacsony fordulaton is rohadt erős, rohadt jól birja a tehert, és nem kell chip se hozzá. Bár nem tudom, hogy egy kisteherautónán miért kell chip. Transzeurópai szállítást Sprinterrel kezdtem én is, de mikor megkaptam az Iveco-t, ég és föld volt, messze verte a Sprintert, ügyeltem is rá, hogy nehogy levegyenek róla, mert visszaülni a sprinterre szörnyű lett volna.
2017. máj. 13. 10:44
Hasznos számodra ez a válasz?
Aham, Iveco. Inkább az Isten őrizzen meg tőle :))
Szerinted a románok, ukránok, bulgárok, de magyarok is, miért tizenéves Sprinterekkel, esetleg VW LT-vel nyomják a sok ezer km-t nyugatra állandóan, és nem más típussal? Azért mert olyan rossz lenne?
2017. máj. 13. 12:13
Hasznos számodra ez a válasz?
Kapcsolódó kérdések: