Mennyit ér a törésteszt?
Gondolok itt arra, hogy ezeknél a teszteknél álló falba/tárgyba vezetik a kocsit ~60 km/h-s sebességgel.
Egy valós helyzetben viszont, pl. egy frontális ütközésnél nyilván nem álló helyzetben fog várni a másik fél, hanem ő is jön minimum 60-al (és ez még mindig kb. a legjobb eset, mert általában nem 60-al közlekedik az ember).
Ha megyek mondjuk 100-al és frontálisan ütközök egy szintén 100-al haladó gépjárművel, akkor 5* ide vagy oda, ugyanúgy meghalok, nem? :D
Egyszer mindenki meghal.
Minimálisan, de van összefüggés az ellenőrzött laborteszten és valós körülmények közötti balesetek között, viszont ez egyre kevésbé lesz így, mert ma már olyanokra is adnak pontot, mint a különböző vészjelző elektronikák meg gyalogosok védelme. Ez sokkal inkább a gyártóknak egy buksisimi, hogy "ügyes vagy, biztonságos autót csináltál", semmint a vevőknek biztos kiindulási pont, hogy melyik autóban éli túl a legnagyobb valószínűséggel.
Másfelől közelítve: ha két autó 60-al rohan egymásnak, az nagyjából úgy fog fogható fel, mint ha 120-al ütköznél betonfalnak (persze nem teljesen, mert nem merev ütközés, hiszen az ellentest is deformálódik). De ugye hiába ülök én egy 800 kilós 5*-os töréstesztű kisautóban, ha egy 3*-os törésteszttel érkező 2 tonnás SUV jön velem szemben, akkor a fizika törvényei alapján esélyem sincs, s szinte biztos, hogy meg fog ölni az ő vasa (az EURONCAP még nem találta fel, hogy csillagokat adjon a fizika törvényeinek). Ha ezt a 60 km/h-val haladó test ütközik 60 km/h-val haladó ellentesttel példát vesszük és figyelmen kívül hagyjuk az újkori pontozási rendszert (csak azt nézzük, hogy melyik autónak törik jobban az orra) közelítőleg azt mondanám, hogy 1-2 csillaggal alig van esélye az embernek túlélésre, 3 csillag már talán 4-5%-ot hozzáad az életben maradáshoz, a 4. és 5. csillag pedig további 3-4%-al emeli az esélyeit. Aztán persze megint ott vagyunk ahol a part szakad, hiszen pontosan ilyen ütközés nem igen van a való világban: átfedésben ütköznek, egyik autó árokba fut és piruettezik, felcsavarodik a fára, stb.
Valami mérési rendszer kell,az igaz,amihez viszonyítani lehet. Csakhogy a mérési pontok ,irányok ,szögek ,ütközési tárgy anyaga gyűrődése ismertek és a gyártók erre gyúrnak rá,hogy azon jó legyen. Ezért volt nem is olyan rég botrány belőle,hogy a sok csillagos autók is összereccsentek ahogy egy kicsit változtattak az átfedés mértékén.
Egyébként meg alapvetően egy baleset kimenetele nagyrészt szerencse kérdése.
Az autó eleje van csak nagyon puhára csinálva, maga az utastér már masszív. A lassulási erő a második legnagyobb gond a test roncsolódása után. a test roncsolódást védi az erős utastér, a lassulási erő ellen véd a nagy puha eleje a kocsinak. Közben még arra is figyelni kell a kiálló darabok, leszakadó motor se nyomjon agyon.
Alacsony sebességnél tökéletesen jól is működnek, nagy sebességnél viszont nem lehet a fizikával mit kezdeni, darabokra szakad a kocsi így is úgy is és az ember belső szervei is kocsonyává alakulnak át.
A csillagok inkább arra jók, hogy különböző autókat egymáshoz hasonlítsd össze és nem a való életben. Különböző kocsik mennek ugyanakkora sebességgel, ugyanakkora szögben, ugyanannak a betonfalnak. Meglátod melyik reagál rá jobban. De ez a való életi biztonságát nem fogja már meghatározni, csak képletesen.
"3. Hogy lehet ennyi butasagot leirni, amelyik auto jobban gyűrődik,az a biztonságosabb :))))))"
Hát öö izéé. Biztos hallottál róla, de a nehézségi gyorsulás ( itt lassulás ) az függ az időtől és a megtett úttól. Minél hosszabb a TERVEZETT gyűrődési zóna, annál hosszabb a lassulás alatt megtett út és annál kisebb erőhatás ér ütközéskor. Azért nem mindegy, hogy 140-160g-t kell elviselned vagy 50-80g-t.
Az modern autók úgy vannak megtervezve, hogy kellő méretű legyen a gyűrődő zóna, ami meg van támogatva egy megfelelő energiaelvezető háttérrel így amikor ropira törik a kocsi eleje közben különböző pontokon átvezeti az energiát az utascella körül így az nem rokkan össze és élve megúszol egy ütközést.
Ha mai autókról beszélünk,akkor ebben az olvasatban amelyik jobban gyűrődik az biztonságosabb is a bent ülők számára. A régi Swift az nem ez a kategória, az azért törik, mert fika a kasztni, de a kérdésben nem az a korosztály szerepelt :D
Feltételezhető, hogy ha egy autó 60 km/h-nál nem 3 csillagos, hanem 5 csillagos, akkor valószinüleg 100-nál is biztonságosabb az 5 csillagos, mint a 3 csillagos.
Amúgy elavult a rendszer, kb 10 éve minden autó tudja az 5 csillagot, valamit ki kéne találni. 5 csillagos egy új Volvo, meg egy kicsi Ford Fiesta is (csak példa), pedig van ám egy kis különbség biztonságügyileg közöttük.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!