Motornál az oktánszám számít, hogy milyen erős egy motor?
Az oktánszám az üzemanyag százalékos összetevője. 95- ös esetén 95% izooktánt és 5% normál heptánt tartalmaz az üzemanyag.
Amúgy meg a kompressziótűrése változik az üzemanyagnak ahogy változik az oktánszám. Vele együtt változik az üzemanyag öngyulladási képessége is. Minél nagyobb az oktánszám, annál nagyobb sürítési nyomásnak bír ellenállni az üzemanyag öngyulladás nélkül.
A motor ereje ugyan nagyban függ a kompressziótól, de sok minden mástól is.
Egy belsoegesu motornal magasabb kompresszio viszony jobb hatasfokot eredmenyez. A szivo benzinesnel ez 1:10,5 korul van, ilyenkor eleg a 95-os benzin.
Egy 1:12,5 kompresszio viszonnyal rendelkezo Ferrariba mar 100-as, megfeleloen adalekolt uzemanyag kell.
A motorok jol fel vannak keszitve az ajanlottnal rosszabb benzinekre, ugyanakkor nem tudnak elonyt kovacsolni az eloirtnal magasabb oktanszamu uzemanyagbol.
Nem úgy függ össze, ahogy gondoltad. Nem a magasabb oktánszámtól lesz erősebb, hanem egy kihegyezett, nagyobb kompressziójú motor nem fogja szeteni a 95-öst, ha 100-as van neki előírva. Kopogásos, öngyulladásos égés lesz, nem fog jól menni, és hosszú távon a motornak is árt.
Minimális teljesítménynövekedés (1-2% esetleg) attól lehet, hogy a kopogásérzékelővel ellátott motorok mindig a kopogási határra állítják az előgyújtást. Magasabb oktánszámú benzin nagyobb előgyújtást visel el. Magasabb fordulaton, teljesen nyitott fojtószelepnél ez némi forgatónyomaték növekedést jelent. (úgy értsd, hogy a "piros" fordulatszám tartományban kicsit(!) később fog elfogyni a nyomaték. Hétköznapi használatban nem fogod észrevenni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!