Mi volt az oka, hogy az autóipar teljesen eltérően fejlődött Észak-Amerikában és Európában?
Eleinte, nem volt nagy különbség a két kontinens autóipara között.
A különbségek, talán a 60-as években kezdődtek.
Az európai autók összementek, az amerikaiak pedig megnőttek.
Aztán, az európaiak elkezdtek rámenni a belső tér minőségére.Míg, az amerikaiaknál annyira nem volt fontos a belső anyagok minősége.
Az viszont abszurdum, hogy az amerikai kocsikat már a 60-as években is klímával szerelték.Az európai márkák meg sehol sem voltak akkoriban.
Az európai autók, az anyagok használatát tekintve, minőségibbek.
A motorjaik viszont kicsik.Európában már egy 2 literes motorra már azt mondják "nagy".
Az amerikaiak meg a motorra mentek rá, sokkal jobb, nagyobb teljesítményű motorok terjedtek el.
Manapság a V8-as motorok helyett a V6 terjed.De, egy mai V6 erősebb, mint egy régi V8.
Európában elképzelhetetlen lenne, hogy akár a 6 hengeres autók legyen többségben.
Mert hatalmas terület, többszáz Km-t elutazgattak a családtagokhoz (ugye ott nem igazán röghöz kötöttek mint itt), vagy bevásárolni, az utak hosszúak, egyenesek. Van pénz kirándulgatni látványosságokhoz messzire. Ehhez egy kényelmes, nagy autó kell, ahhoz meg ilyen motor, automata váltó és klíma. Beleszólt még a világháború utáni felépülés is, Európában a szétgyalázott utakra kicsi, pörgős, minden akadályt kikerülő kocsikra volt szükség stb.
Aztán még jóval olcsóbb is a benzin, még olcsóbb ha a fizetést is hozzászámoljuk. Így nem nagyon kellett törődni vele, hogy az ezer éves karbis V8 mennyit zabál, csak legyen egyszerű és olcsó szerkezet. De egyébként sokat fejlesztgettek a karbis cuccaikon ettől függetlenül.
De ez is csak régen volt igaz, ma már a kocsik fele ott is kisautó, meg dízel is sok van. Bár azért jóval másabb mint itt, de nehogy azt hidd hogy minden kocsi két tonnás V8. Inkább minden harmadik. De ez még államonként is eltérő.
"Az amerikaiak meg a motorra mentek rá, sokkal jobb, nagyobb teljesítményű motorok terjedtek el. "
A nagyobb teljesítmény az igaz, de csak abszolútértékben. Ha fajlagosan, vagyis a köbcentikből kinyert lóerőket nézzük akkor nem mondhatók kiemelkedően jónak az amerikai motorok. Amiben viszont jók az a megbízhatóság. Észak-Amerika baromi nagy, sokat lehet benne, jönni-menni, amit meg is tesznek az amerikaiak. Néhány száz vagy ezer mérföld a "szomszédos" városig nem jelenthet akadályt, ilyen távolságokat nem lehet
Amerikában nagyok a távolságok és az emberek könnyebben elköltöznek a családtól távolra. Oda mennek ahol munka van. Lehet hogy a szülők 100 mérföldre vannak de lehet hogy 2 állammal arrébb.
Voltam kint vendégségben és azoknál 4 autó van és 5 tagú a család. A legújabb autó 3 éves és 42.000 mérföld van benne, ez éves szintre leosztva és km-be átváltva 22.400 km évente ami azért elég sok úgy, hogy van még 3 autó a családban. Egy európai nem utazik ennyit és ezért se szükséges nagy autó.
Mivel sokat mérföldet mennek az autóval ezért jobb ha nem kis turbós motorokkal szerelt autót gyártanak hanem nagy köbcentiset ami azért tovább bírja. Gyanítom hogy ott egy 1.2-es turbó vagy szívó benzines 15 éves korára eléggé ramaty lenne.
Arra hogy miért a benzines elterjedtebb annak ellenére hogy többet fogyaszt mint egy dízel, szerintem a válasz az, hogy a benzineset egyszerűbb, olcsóbb javítani, bár ez csak feltételezés, azt tudom hogy nem kedvelik a dízelt USA-ban.
A fogyasztás nem gáz annyira mert ha 25 MGP-t (11,3 l/100km) tud egy nagy autó az autópályán az ugyan duplája amit egy európai produkál de fél áron van a benzin az itteni árakhoz képest.
Ők azt mondják hogy hiába olcsóbb a benzin ott mint Magyarországon, ők 3szor annyit is autóznak és az autó is többet fogyaszt. Nem vezetem le az egészet de kiszámoltam, hogy az ottani bérből sokkal nagyobb távolság megtételére elegendő benzint tudsz vásárolni mint Magyarországon az itteni fizetésből.
Az anyagminőségről annyit, hogy szerintem azért silányabb mert olcsóbb az előállítása és ott nagyon fogyóeszköz mert a minden napi élet része. Elhasználod a kocsit és veszel másikat. Egyébként ott a japán márkák népszerűbbek mint az amerikai de persze a toyotának, hondának, nissannak megvannak az amerikai piacra szánt modelljei az ottani igényekhez igazodva. Azt hallottam hogy az amerikai márkák nem olyan jók, ezért veszik az ázsiait.
A klíma azért fontos mert brutális meleg van nyáron Amerikában. Tavasz végén voltam kint és végig 30 fok felett volt a hőmérséklet. Indítottuk az autót és már ment is klíma, sose volt kikapcsolva.
Itthon csak mostanában vannak ilyen melegek de az se egész nyáron.
Most pl 30 fok alatt van. Anyámék azt mondják hogy régebben, 20 éve nem voltak ilyen nagy melegek úgyhogy simán jó volt a klíma nélküli Skoda 120-as.
Nem mondanám, hogy nem kedvelik, csupán tudják melyik üzemanyagnak hol a helye. A nagyobb pickupok, terepjárókból sok a dízel ott is és veszik azt, mert jobb azokkal menni. Őket nem az érdekli, hogy mi hajtja, hanem hogy melyikkel kényelmesebb.
Az meg hogy nincs minden kútnál gázolaj nem probléma, eleve százszor akkora a tartály, van benne tartalék a következő nagy bevásárlásnál vagy rokonlátogatásnál újratankolni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!