Autóba főtengely esztergálás lehetséges? Mert sehol se kapni
Hello!
Akkor most lássuk a valódi válaszokat:
Igen természetesen lehetséges, eleve az esztergályos szakmának része a többszörösen eltolt középpontú munkadarab esztergálása. (Vagy valami ilyesmi a neve.)
A kisszériában készülő motorok főtengelyei készülnek így.
Például különleges hajók, munkagépek motorjai, vagy a klasszikus Lamborghini motorok forgattyústengelyei mind egy darabból kerültek lefaragásra. Természetesen a Forma-1 ben, -amíg nem volt ilyen ripacs az egész és léteztek valódi motorkészítő manufaktúrák- számos tengelyt így készítettek.
A kovácsolásról pedig annyit, hogy nem azért alkalmazzák mert olyan jó lenne egy ház áráért venni egy 100 tonnás gépet ami szarrá ver egy tűzforró anyagot, hanem mert gazdaságos a tömeggyártásban, ha 1-2 perc alatt elkészül egy komplett tengely, így évente több százezret lehet legyártani. A kovácsolt, öntött alkatrészek kizárólag ezért léteznek, nem azért mert jó minőséget lehet velük készíteni. (Valaki azt a baromságot írta, hogy a forgácsolt tengely eltörik...)
A gyártás folyamán azonban figyelembe kell venni a nagy mennyiségű forgács keletkezését, például egy készen 20 kilós tengely, egy kb. 80-90 kilós nyersdarabból készül, ráadásul vélhetően nem lehet megúszni valamilyen nemesacél alkalmazását sem.
Ez meglehetősen sok munkaóra, így egy komplett tengely gyártása minden bizonnyal több százezres tétel.
Pontos árakhoz egy megfelelő forgácsoló szakemberhez kell fordulni.
Remélem tudtam valamennyire segíteni az elméletben, vagy eligazítani azokat akik hasonló projektet terveznek.
Sajnos a fenti handabandától eltekintve még tény, hogy a kovácsolás az anyag kristályszerkezetét "hajtogatja be" az adott formába, míg az esztergálás nem.
Az esztergált főtengely rövid életű játék, ennyi.
Egy gépészmérnöknek jobban hiszek, mint egy fotelfizikus megmondóembernek.
16- os. Mit osztod itt az észt, mikor neked sincs???
A kovácsolás nem csak a nyersanyagtúlnyúlás optimalizálása kiatt vsn. Sőt! Az anyagszerkezet, a fizikai igénybevétellel szembeni sokkal magasabb ellenállás létrehozása a cél. Egy esztergált, hőkezelés, esetleg görgőzés nélküli főtengely az első nagyobb igénybevétel esetén megnyekkenne.
Erről jut eszembe: a görgőzésről hallottál már? Nem hinném.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!