Hogy is van ez? Minnél keskenyebb egy gumiabroncs, annál nagyobb erő hat az adott felületre, azaz nagyobb tapadás érhető el. Prémium autókat csak azért szerelik széles abroncsokkal, mert mutatós?
"F1 szerintem nemjó példa,ott olyan lágy a keverék hogy az már inkább gyurma mintsem gumi. Úgy könnyű tapadni ha 20 kör után rákentem az aszfaltra az egészet." - De jó példa, mert a kérdésed szemszögéből lényegtelen, hogy 20 kör után "rákenték az egészet", mert akár vékonyabb gumit is rákenhetnének ennyi idő alatt, ha az biztosítana jó tapadást.
Ráadásul évekkel ezelőtt azért hozták vissza a bordázott gumikat a slickek helyett, hogy csökkentség a gumi úttal érintkező felületét, ezzel lassítva az autókat.
Ez a keskenyebb gumiabroncs berögzült tévhit.
Nekem 195 ös hógumi van fenn alu felnin...
Erre szokták mondani az igenjól értesültek, hogy az alufelnit szétmarja a só... na ez pont nemigaz, mert ezen az alufelnin a tízéves téli használatnak nyoma sincs.
Aztán a széles gumi..a gyártó kifejezetten nem javasolja az eltérést a nyári mérettől... annyira nem, hogy a télen vásárolt(japán) kocsit, alufelnire szerelt széles gumival szállították a zsír új gyári verdát... ráadásul automata váltós, csak egy gombot kell megnyomni, és már viselkedik is..
Ezt a téli(nyári) virsligumit el kellene felejteni..úgy hülyeség, ahogy van...a vasfelnivel együtt.
A vasfelni rozsdásodik, de ez az alufelni még véletlenül sem változik semmitől... na jó, a nejem kipróbálta magas járdaszegély mellett, ott kapott egy karcot..
A téli, pontosabban az igazi hógumi minél szélesebb, annál jobban fekszik, és végzi a dolgát..nagyon nem mindegy a bordasűrűség, és a mintázat..
a "prémium autókat csak azért szerelik széles abroncsokkal, mert mutatós?"...
ugye ez vicc akart lenni?
"Nekem 195 ös hógumi van fenn alu felnin...
Erre szokták mondani az igenjól értesültek, hogy az alufelnit szétmarja a só... na ez pont nemigaz, mert ezen az alufelnin a tízéves téli használatnak nyoma sincs. "
A széles a 235-ös meg a 245. Most hogy 185 vagy 195, az édes mindegy.
Az alu manapság általában valami magnézium tartalmú ötvözet, vagy nagyon jól van kezelve. Volt egy MX-5öm, annak a gyári kereke még lakkozatlan alu volt, szanaszét volt marva.
"Minnél keskenyebb egy gumiabroncs, annál nagyobb erő hat az adott felületre, azaz nagyobb tapadás érhető el"
Ez nem pontosan így van. Tiszta, száraz aszfalton például a szélesebb abroncs jobb: nagyobb felületen kapaszkodik, nagyobb erőt tud átvinni. Vizes, havas úton viszont a keskeny van előnyben: nagyobb a nyomása, ki tudja szorítani maga alól a vizet, latyakot, a hóba jobban belevág, nem ül fel a tetejére. Száraz aszfalton értelemszerűen nincs erre szükség.
Persze hogy mi számít szélesnek és keskenynek, autófüggő. Egy két és fél tonnás német luxusbatárra más méretű gumi kell, mint egy éppen egytonnás kisautóra. Az utóbbin egy 155 vagy 165 mm széles abroncs tök jól elvan, megbirkózik a kis tömeg és az alacsony motorteljesítmény kettősével, de ugyanez a szélesség már kevés lenne kétszer ekkora tömeg és egy hathengeres turbódízel motor mozdonyba való nyomatéka ellen. Ott már kell a 225-255 mm közti szélesség, hogy ne forogjon el és ne essen le az útról. Még téliből is kéri legalább a 195-öset, hogy át bírja vinni az erőt az aszfaltra.
Ebből a szempontból a Formula-1 egyébként rossz példa. Ott szabályozott a gumiméret, nem térhetnek el tőle a konstruktőrök akkor sem, ha nekik más gumi jobban bejönne. Ráadásul a tapadásban sem olyan nagy a választék: mindenütt aszfaltburkolaton versenyeznek, a legnagyobb különbség az, hogy esik-e az eső vagy sem, de egyébként minden pálya tapadása jó. Inkább a ralit érdemes megnézni: ott bőven van különbség a korzikai aszfaltos szerpentinek, az Akropolisz rali köves hegyi kecskeösvényei és a svéd hómezők között. Ez látszik is a gumikon: aszfalton nagy felnin futnak széles, peres gumival, murván kisebb felnin, magasabb oldalfalú, keskenyebb abroncsokkal, jégen meg viccesen keskeny, de nagyon komolyan szöges gumik tartják az úton az autót. Ez a célszerű, így működik jól a dolog.
Az sem hülyeség, amit a kérdésben említettél: nem mindig célszerű a gumiméret, ami az autón van. A széles, peres gumi menő, mer' az olyan versenyótós meg a szomszéd is lássa mán, hogy tellik nagyfelnire. Sokszor ezért kerül értelmetlenül nagy malomkerék ujjnyi magas, söröshordónyi szélességű gumikkal a prémiumautókra. Lehet, hogy simán elférne ott egy collal kisebb felni is, kiadná a 30 mm-rel keskenyebb gumi magasabb oldalfallal, de akkor nem tudnád megmagyarázni a vevőnek, hogy miért drágább az AMG kivitel a mezei nyolchengeresnél, ha nem néz ki menőbbnek.
"Ferrarik már egy kis gázfröccstől balettoznak az úton,melynek általában becsapódás a vége.."
Örülök neki, hogy ilyen tapasztalatod van a Ferrarikkal. Gondolom, már nem az elsőt nyúzod, hogy ennyire magabiztosan nyilatkozol a tapadásukról. Ám ekkor azt is kell tudnod, hogy a hülyeségtől a széles, jól tapadó gumi sem véd meg. Aki különösebb vezetési tudás nélkül ad kanyarban hirtelen padlógázt egy piszok erős hátsókerekes autónak kikapcsolt menetstabilizálóval, annak nem a gumi tapadásával van baja, hanem fejben nem stimmel valami.
"A téli, pontosabban az igazi hógumi minél szélesebb, annál jobban fekszik, és végzi a dolgát.."
Ezt magyarázd a havon versenyző rallysoknak is akik arasznyi keskeny gumikon száguldoznak a behavazott hegyi utakon.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!