Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Milyen átalakítások engedélyez...

Milyen átalakítások engedélyezettek?

Figyelt kérdés

Egy 2105-ös ezerötös Ladáról lenne szó :D!

Az lenne a kérdésem, hogyha kicserélem a kormányt egy sportkormányra és az üléseket is kagylóra és nyilván a gyári sínre rakom rá(ha rámegy :D) akkor az úgy átmegy a műszakin? (műbizonylatos mindkettő).

És motorikusan milyen változtatások megengedettek(vagy nem lehet észrevenni, akár műszakin se)?

Gondolok itt a kipuf. rendszerre is...



2016. jan. 5. 22:58
1 2
 11/13 anonim ***** válasza:

Kormány mehet amennyiben műbizonylatos és a gyárinál max. 10%-al kisebb.


Ülés csak akkor, hogy ha az utólagos üléshez tartozó sínnel együtt mindenféle módosítás nélkül a gyári helyre fel tudod csavarozni és állíthatónak kell lennie. Tehát nem "ha rámegy" alapon majd odagányolod, vagy kalapálsz/fúrkálsz valami konzolt hanem annak halál pontosan egy az egyben oda kell mennie. A gyári biztonsági övnek pedig (igen, a biztonsági övet nem cserélheted le) az ülés ellenére is nagyjából rád kell feszülnie, nem pedig előtted feszíti szét az ülés két oldalsó nyúlványa. Illetve megfelelőségi nyilatkozattal kell rendelkeznie. (gondolom nem kell mondani, ilyen ülés nem létezik a Ladához)


Motorikusan a gyáritól max. 5%-15%-al (most nem tudom pontosan de valahogy ez körül) nagyobb teljesítményt hozhatsz ki belőle. Illetve a gyári maximális károsanyag kibocsájtásnál nem produkálhatsz rosszabb értéket. Általában az utóbbinál szokott kibukni a dolog.


Kipufogó csak gyári, vagy pontosan az adott típushoz tartozó utángyártott lehet. Tehát sportkipufogó is lehet, de pontosan az adott típusra kell hogy készüljön. Elvileg utángyártottnál itt is kellene műbizonylat, de speciel tőlem nem kérték, pedig egy utángyártott kipufogó rendszer van az én autóm alatt is. (az már más kérdés hogy a gyárival 100%-ig megegyező, sőt, még jobb zajkibocsájtási értékkel rendelkező) Illegve a gyári maximális zajszintet maximum 5 dB-el lépheti túl.


Bukócsőhöz kell átalakítási engedély. Ha van ismeretséged akkor kb. 1 millió környékén le tudod műszakiztatni. Ha nincs ismeretséged és/vagy elég pénzed, akkor nincs az az isten hogy utcai autóra megadják az engedélyt bukócsövezésre. Illetve még ott van másik lehetőség, hogy gépkönyves versenyautót csinálsz belőle. De ez is bőven 1 millió forint feletti játék. Egyik ismerősöm eljátszotta azt, hogy hamisított magának egy német nyelvű engedélyt. Persze, az egyszeri rendőrnek fel lehet mutatni mert ők nincsenek tisztában minden ilyen aprósággal. De a műszaki vizsgabiztos azt mondta neki hogy dugja fel magának az autójával együtt és örüljön hogy nem jelenti fel.


A kipufogót és a motortuningot (az ezzel együtt járó károsanyag kibocsájtással) még pár helyen lefizetéssel át tudod csusszantani a vizsgán. De azt most borítékolom hogy a nem megfelelő kormánnyal, üléssel és az engedély nélküli bukócsövezéssel soha nem fog átengedni.



Azért "b@ssz@" a csőrüket, mert ők abból indulnak ki hogy az egyszeri ember nem képes felismerni azt, hogy mi biztonságos és mi nem biztonságos a gépjárműben/gépjárművön... és az ilyen kérdéseket olvasva jövök rá, hogy nem ok nélkül gondolják ezt.


A kisebb kormány azért necces, mert nem lesz meg a megfelelő erőkarod ahhoz, hogy normálisan el tudd tekerni a kormányszerkezetet. Minél kisebb a kormány, annál nehezebb maga a kormányzás, ami azért egy váratlan és hirtelen manővernél már jelentősen beleszámíthat.


Az üléssel alapvetően semmi probléma nincs amíg minden a tervek szerint megy. Csakhogy ha esetlegesen balesetet szenvedsz, akkor annak az ülésnek a helyén is kell maradnia, ha legalább egy minimális esélyt akarsz a túlélésre. A gyárban a járműmérnökök úgy tervezik meg az ülést és a felfogatási pontokat, hogy egy esetleges balesetnél az azért többé-kevésbé a helyén maradjon. (jó, nyilván 120-nál frontális ütközésnél nem fog, de akkor már úgy is mindegy) Ha te ebbe belepiszkálsz mindenféle előzetes számítás és megfelelő szakértelem nélkül, akkor a világon senki (értsd: szó szerint senki) nem tudja neked megmondani, hogy az mekkora erőhatásoknak fog ellenállni. Lehet hogy már 60-nál, vagy egy sima borulásnál kiszakad a helyéről és simán belehalsz egy olyan balesetbe, amit amúgy túlélhetnél. Arról nem is beszélve, hogy ha esetlegesen egy frontális ütközésnél történik ez meg, másokat is veszélyeztetsz azzal, hogy az üléssel és te is kirepültök. (az utasokról nem is beszélve)


A bukócsővel pedig elsődlegesen az a probléma, hogy mint az a neve is mutatja, "bukásra", borulásra van kitalálva, arra hogy ha borul az autó, akkor ne hajtogassa rá a karosszériát a benne ülőkre. A halálos kimenetelű közúti baleseteknek pedig a 80%-a frontális ütközésből adódik, nem pedig a borulásból. Tudod mi a legrosszabb a frontális ütközésekben? Hogy simán bele tud halni egy ember úgy, hogy szinte egy karcolás sem lesz rajta. Az emberi test nagyjából 60 km/h-ról való azonnali lassulást tud elviselni. Ez azt jelenti hogy ha becsapódsz valamibe, először szépen lassan következik be a tested lassulása, majd egyre gyorsabban, majd hirtelen megáll az egész tested. A hirtelen megállás pillanatában a testednek 60 km/h alatt kell maradnia, máskülönben jó eséllyel le fognak szakadni a belső szerveid és ott helyben belső vérzésben fogsz meghalni. Pontosan ezért vannak kialakítva az autón a gyűrődési zónák, hogy az nyelje el a fellépő erőket, minél jobban lassítva a testedet a "végső megállás" pillanatáig. Ha te beleraksz egy bukócsövet az autódba, azzal te csak azt fogod elérni, hogy a Ladának az alapból nem túl jó gyűrődési zónáiból még többet el fogsz venni, a karosszéria egy balesetben még kevésbé fog lassítani téged. Simán előfordulhat, hogy egy közúti balesetben, amit pár csonttöréssel, agyrázkódással, stb. megúsznál, egy bukócsöves autóban ott fogsz meghalni és még akkor sem tudnának segíteni rajtad, ha az út szélén egy komplett orvosgárda várna egy mobil műtővel, mert egyszerűen szanaszét szakadtak a belső szerveid.


Itt van még az is, hogy a gyártók a törésteszteknél abból indulnak ki, hogy a tesztelt autó egy olyan másik autóval ütközik össze, aminek szintén gyűrődési zónái vannak. Tehát akár a másik gépjárműben ülő utasokat is veszélyezteted ezzel a bukócsövezéssel. Az pedig ha nem megfelelően van a bukócső kiépítve, szinte beláthatatlan következményekkel járhat egy baleset esetén.


A versenypályákon (ahol használnak bukócsövet) kapásból nincsen szembejövő forgalom, ezzel már radikálisan csökkentve a frontális baleset esélyét. A versenypálya kialakításánál megpróbálják az is figyelembe venni, hogy minél kevesebb olyan szilárd tereptárgy legyen az úton, ami ilyen balesetekhez vezethet. Illetve egy autóversenyzőnek megvannak azok a képességei, (és lehetőségei) hogy ha gond van, akkor inkább borítja az autót, mint sem frontálisan belecsapódjon valamibe... és még ezek ellenére is láthatjuk, hogy néha igen súlyos sérülések vagy tragikus balesetek történnek.

2016. jan. 9. 19:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/13 A kérdező kommentje:

Köszönöm szépen a válaszodat, nagyon sokat segített!

Tényleg elgondolkodtató...

Inkább akkor a "vizuális" dolgokon lehet megbukni.

2016. jan. 10. 21:30
 13/13 anonim ***** válasza:

Nem, nem a vizuális dolgokon. Elméletileg bármin meg lehet bukni, ami a KÖHÉM rendeletekbe ütközik.


Tehát ha az autódon:

-nem gyári dolog van fel/beszerelve

-nem direkt a típushoz vagy az adott szabványhoz készített utángyártott dolog van fel/beszerelve


Azzal az autó meg tud bukni.


Na most ez az elmélet, a gyakorlatban nagyon sok változó van.


Számít maga a vizsgáztató ember. Mennyire szigorúan nézi a dolgokat, mennyire ragaszkodik a jogszabályokban foglaltakhoz, milyen napja/hangulata van, mennyire ismeri pontosan az adott típust, mennyire szimpatikus neki az ügyfél, stb. Az autón/autóban hogyan és milyen megoldásokkal lettek megoldva a dolgok. A legtöbbször azt szoknák nézni, hogy mennyire igényes, vagy éppen gányolt megoldásokat használtak. Sokat számít az ügyfél hozzáállása is. Ha látják rajta hogy igyekszik és az anyja életére is megesküszik, hogy néhány felsorolt apróságot ki fog javítani, akkor pár dologtól el szoktak tekinteni. Illetve még ott van az a fránya lefizetés is. Meglepően sok vizsgabiztos el tud tekinteni bizonyos dolgoktól, ha pár kampós orrú mátyással nehezebb lesz a zsebe.


De egyetlen egy dolog mindig számít és szikla szilárd alapokon fog állni, bármilyen engedékeny is a vizsgabiztos. Mégpedig az, hogy bármi is van az autóba/autóra szerelve, az semmilyen körülmények közt, se közvetlenül se közvetetten ne veszélyeztesse a sofőr, az utasok és esetlegesen más emberek életét. Gyakorlatilag bármi, ami veszélyforrást jelentene, megzavarna, akadályoz egy hirtelen manőver végrehajtásában, akadályoz a kilátásban, ront a túlélési esélyeken, stb. Ez azért van, mert a vizsgabiztos a nevét adja ahhoz, hogy az az autó ami átment a kezei közt, a KÖHÉM rendeleteknek kifogástalanul megfelel.


Ha például egy autó balesetet szenved amiben volt bukócső és sportülés, pláne, ha láthatólag ezek a dolgok súlyos sérüléseket és/vagy halált okoztak, akkor azonnal a műszaki vizsgabiztosnál kezdenek el kutakodni. Megnézik a jegyzőkönyvet ahol a fényképeken/kamerafelvételeken lehet látni, hogy mi volt felszerelve az autóra éppen akkor, amikor a műszaki vizsga megtörtént. Ha egyértelműen látszik, hogy a vizsgabiztos úgy engedett át egy autót, ami nem felel meg a KÖHÉM rendeleteknek, akkor a vizsgabiztos nem csak az állásával játszik, hanem simán börtönbe is kerülhet. Ezt pedig nem fogják megkockáztatni még akkor sem, ha 10.000-20.000 ft-al megtoldod a műszaki vizsga árát. Nem ér annyit az egész.


A bukócsövezés, vagy az ülések cseréje például pont ilyen. (ezt már az előző válaszomban kifejtettem) és a felvételeken is lehet látni, hogy a vizsga alatt be voltak ezek építve vagy sem. De ilyen lehet a nem megfelelő világítás is amivel elvakítod a szembejövőt és ez is egy baleset forrása lehet. Szintén ilyen lehet a kisebb és/vagy nem megfelelő kormány, amin akár egy baleset is múlhat, ha nem tudod időben eltekerni, mert nagyobb erőt kell kifejtened hozzá mint a gyárihoz.


Viszont egy esetlegesen balesetet szenvedett autónál a baleseti helyszínelőket/kivizsgálókat pont nem fogja érdekelni az, hogy milyen kipufogó, milyen légszűrő, milyen karburátor, stb. van az autóra szerelve, mert ez egyrészt nem is okozhat balesetet, másrészt pedig egy esetleges baleset kimenetelét semmiben nem befolyásolja. (jó persze, vannak szélsőséges esetek, de azokat nem fogja átengedni) Így a vizsgabiztost sem terheli semmilyen felelősség, ha esetleg balesetet szenved az az autó. Ráadásul ezek olyan dolgok, amikre a jegyzőkönyv sem tud adni egyértelmű választ és/vagy a vizsgabiztos is könnyen rámondhatja, hogy a vizsga után került beépítésre az autóba, ha esetleg kiderül a turpisság.

2016. jan. 11. 10:37
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!