A nappali menetfény csak így szabályos?
Régi Suzkám van, eddig nem is halottam erről a technológiai újításról. Utána néztem és sok helyen azt írják, hogy úgy szabályos, ha gyújtás ráadással felkapcsolódik, tompított fényadással pedig le. Azaz a KRESZ értelmezésm szerint jóformán nappal városban használható csak. Ugye jól gondolom?
A másik kérdésem pedig így az, hogy így mi értelme? Nappa városban jól láthatónak érzem magam, ha rossz idő van akkor az oktató annak idején úgy tanított, hogy felkapcsolt lámpával menjek, éjszaka pedig kötelező a lámpa használat. Így miért értelme van azon kívül, hogy jól néz ki?
"(8)277 Lakott területen kívüli úton a forgalomban részt vevő gépkocsit nappali menetjelző lámpával vagy tompított fényszóróval (...) nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani."
Én ezek alapján úgy értelmezném, hogy nappal lakott területen kívül nem kell hátsó helyzetjelző, ha van menetfény. Elvileg ezek szerint a tompítottnál se kellene, csak azt ugye nem tudod külön felkapcsolni.
"(1) A forgalomban részt vevő járművet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ki kell világítani.
(2)272 A gépjárművet, a mezőgazdasági vontatót, a lassú járművet és a segédmotoros kerékpárt helyzetjelző lámpákkal és tompított fényszóróval kell kivilágítani..."
Szerintem a hátsó helyzetjelző csak éjjel szükséges ezek alapján. De mindenki döntse el maga.
Tehát akkor összegezzük:
Nappali menetfénynek be kell kapcsolódniuk akkor, hogy ha gyújtást adok a kocsira és csak akkor kapcsolódhat ki, ha ráadom a tompított vagy országúti világítást. A menetfény csak nappal használható ami lakott területen kívül is és belül használhtó illetve lakott területen kívül ha van működő menetfényem akkor nem kell világítást kapcsolnom nappal. Nah így már van egy kis értelme.
Így van. Hátsó lámpa nem kötelező nappal, bár több autón úgy van kialakítva a gyári rendszer, hogy felkapcsolódik az is, akár csökkentett fényerővel (a rendszámvilágítás és társai pedig nem).
Sajnos régebbi autónál ezt nehéz kivitelezni, nekem azonos körön van az első-hátsó helyzetjelző (pl egyszer átszökött az áram az első indexfoglalatból, és villogtatta magával a hátsó helyzetjelzőt is).
Lehetne ezt kivitelezni abban az esetben, ha 3 ágú LED-et tennék bele azaz 1. kör: menetfény + csökkentett hátsó helyzetjelző, 2. helyzetjelző teljes erővel 3. fék.
Nem tudom van e ilyen LED és, hogy milyen kötés illetve relé kell ehhez.
"illetve lakott területen kívül ha van működő menetfényem akkor nem kell világítást kapcsolnom nappal."
Még annyit hozzátennék, hogy rossz látási viszonyok között nappal természetesen kell a tompított és a hátsó. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!