Autómban lemerült az akkumulátor és nem tudtam hogy kell betolni és pánik fogott el mivel nem voltam még ilyen helyzetben nem tudtam mit kell csinálni ismerősöm oldotta meg helyettem, jó lenne tudni részletesen hogy mi a teendő ilyenkor?
"csak azért szeretném tisztázni mert ha megint lesz ilyen én szeretném megoldani" - inkább azon ügyködj, hogy legközelebb ne legyen ilyen, de ha mégis előfordul, akkor se tologatni kelljen az autódat, mert ha a hülyeséged miatt szétcseszed a katalizátort, s megtudod mennyibe kerül a javítása, hanyatt vágod magad.
Persze, ha nincs katalizátorod, tologathatod nyugodtan oda-vissza a főutcán, majdcsak rájössz, hogy jobb azt bikázni, ha lemerült az akkumulátor (de miért merült le?)
"Egy rövid betolástól nem megy azonnal tönkre a katalizátor, de abból rendszert csinálni nem szabad"
"Atugorhat a vezerles, illetve hosszabb tologatas utan tonkremehet, vagy akar be is robbanhat a katalizator. "
Tisztázzunk egy tévedést:
Szerencsére a motorok és a katalizátorok nem tudnak olvasni, így nem olvassák egyes válaszadók baromságait.
Nem robbanhat fel, és nem mehet tönkre a katalizátor a betolástól. A motor ugyanis nem tudja, és a katalizátor sem tudja, hogy azt a nyomorult lendkereket a főtengely végén a fogaskoszorúnál fogva az önindító tekerte-e meg, vagy a váltó nyelestengelye a tengelykapcsolón keresztül. Tetszik érteni? Nem tudja. Azt viszont tudja, hogy a soron következő hengernél mikor fog eljönni a befecskendezés időpontja, és akkor nyitni fogja az injektort néhány ezredmásodpercre. Tehát nem semmivel sem több elégetlen üzemanyag jutni a kipufogórendszerbe, mint normál indítás esetén. Tetszik érteni, tisztelt szakártó urak? Nem karburátor, ahol dől befelé a lé, hanem injektor. Befecskendező. Meg egy motorelektronika, ami tudja, mennyit kell adni. Nem kéne többször mantrázni ezt a katalizátoros baromságot. Piros ment mindkettőnek, a többi erre járót is megkérném, hátha a nulla százalék elveszi a kedvüket az észosztástól. Osztani amúgy is csak azt lehet, ami van...
Átugrik a vezérlés... persze, mert az olyan, csak úgy átugrik. Nekem még nem volt szerencsém átugrasztani, pedig figyelmetlen visszakapcsolás során sikerült már a tiltási fordulatszám felett is járni. Sőt, ha lejtőn parkolok, sokszor begurulással indítom a kocsit. Nem egyszer, nem kétszer. Kátszáz alkalmon már biztos túl vagyunk.
Tekintélymegőrző puffogásokoat, beböfögéseket, méltatlankodó privátokat lehet mellőzni, nem érdekelnek.
Nem olyan veszélyes a betolás modern autóknál sem, gyakorlatilag ugyanaz történik, mint egy sima lefulladásnál, csak fordtva, és ezt minden autó ki kell birja.
Leirom most én is: kuplung benyomva, váltó kettesben, mikor elég nagy a lendület, felengeded a kuplungot, de csak fogáspontig! Ha beröffen a motor, haamr vissza kell nyomni a kuplungot, másképpen lefullad. Ezután lehetőleg ne állitsd le hanem hagyjad hogy menjen és ha lehet menj vele pár km-t, hogy töltődjön az akku vissza.
Először is, ne pánikolj! Arra van legkevésbé szükség az ilyen "rendkívüli" helyzetekben. Van idő szépen átgondolni hogy mit kell tenni. És át is kell! Főleg ha vontatással történik az indítás. Na de maradjunk a betolásnál. Akksi ritkán merül annyira le hogy ne működtesse az autó elektromos rendszerét, tehát hagyjuk ezt a 4-5000-es fordulatot.. Lényeg hogy ráadott gyújtásnál világítsanak azok a lámpák amik egyébként is szoktak (töltés, olajnyomás visszajelző stb) Régi dízelnél izzítani is kell, na ez nem biztos hogy sikerülni fog, ezért ha ilyen autóról van szó (90-es évek eleji vagy még korábbi dízelek) akkor ne is tologassuk szerezzünk egy másik autó, akksit, amiről lehet bikázni.
Na de a lényeg a lényeg. Ha megvan a segítő személyzet, akkor először is meg kell nekik mutatni hogy melyik részénél lehet tolni az autót. Ugye elég hülye dolog ha beindul az autó de behorpad a csomagtérajtó stb...
Ha "ki van képezve" a személyzet. Akkor beülsz, ráadod a gyújtást, beteszed a váltót kettesbe (automatát se tologassunk) és nyomod a kuplungot (ha menet közben akarod betenni akkor az a figyelmedet leköti, recseghet a váltó, megijedsz és pánikolni kezdesz, onnantól a fene megette az egészet). A kuplung kiemel, nem lesz nehezebb tolni, mintha üresben lenne a váltó. Na, az autó megindul (gyújtás rajta, váltó kettesben, kuplung lenyomva, pici!!! gázt adsz), várod míg belendül, ha már nem gyorsul tovább akkor leugrasz!! (nem lassan engeded) a kuplungról, majd rögtön vissza is nyomod. Ha jó műszaki állapotban van az autó (tételezzük fel hogy így van) akkor a motor egyből beugrik. Ha nem, akkor meg kell ismételni a folyamatot. Innentől kezdve nem kell motort bőgetni meg ilyenek. Szépen megállsz, kiveszed üresbe a váltót és megköszönöd a segítséget. Ezalatt megnyugszol és úgy indulsz az utadra, nem kapkodva és rögtönözve, mert akkora rutinod még nincs a vezetésben, a kérdésből ezt feltételezem.
Van olyan helyzet hogy közben érdemes indítózni is, mert pl laza a talaj és csak 1 segítőd van, ilyenkor kicsit könnyebbé válik a betolás mert az indítómotor azért a gyenge akksival is rásegít a motor forgatására, de ez már egy másik szint, először az alapot jegyezd meg.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!