Nektek tetszenek a jövő autó, motorjai?
A jövő autóit még nem ismerem, így nem tudok véleményt alkotni róluk. Pedig már pár évtizede figyelem a trendeket, de valahogy sosem jönnek be. A '90-es években minden "jövőautó" kerekeken guruló űrhajó volt, úgy gondolták, hogy 2000-re áramvonalas, körbeablakos, mindenütt burkolt szappantartókkal fogunk járkálni, amiken véletlenszerű irányban nyílnak az ajtók (felfelé, lefelé, elcsúszva, eltolva - mindegy, csak ne oldalt, előrefelé). Aztán mikor eljutottunk a 2000-es évek elejére, hirtelen minden gyárnak rettenetes méretű, terepjárószerű guruló páncélszekrényeket kellett készítenie, ha nagyot akart szakítani, mert kitört az SUV-láz.
Kicsit később a kupékkal volt oda meg vissza a világ: ilyen kupé, olyan kupé, lőrésszerű ablakok, övvonal az egekben, kupé lesz még a luxusautóból is - nos, ez valamennyire bejött, mert a négyajtós kupék szépen el is terjedtek. De azzal senki sem számolt, hogy az egyterűek is népszerűek lesznek, mert a paraszt rájön, hogy tespedni nem csak garzonlakásnyi alapterületen lehet, hanem ha felfelé építkezik, akkor is van hely.
A technikai megoldások is legalább ennyire érdekesek: mióta visszaemlékszem, volt kétütemű motor (ötévente előkerült, mindig valami forradalmi megoldással füstmentessé téve), Otto- és Diesel-ciklust egyszerre megvalósító motor (Mercedes-Benz DiesOtto), változtatható sűrítésű motor, hidrogénüzemű belsőégésű motor, üzemanyagcella, pneumatikus hajtás, Wankel-motoros range extender hajtásrendszer - azt' itt vagyunk 2015-ben, az autókban egyre kisebb turbós, közvetlen befecskendezéses belsőégésű motorok vinnyognak, a hibridek, elektromos autók és egyebek pedig még mindig csak technikai érdekességnek számítanak, nem roppantották meg a piacot. Na, erre az egyre nem számított senki sem 10, sem 20 éve.
A motoroknál is régóta megy az ötletelés és elég sokszor sikerült már mellélőni. Azt például a kutya se látta előre, hogy a 2000-es évek közepén mekkorát szólak a szupermotók, azóta is arra izgulnak a falusi vérpistikék, hogy úgy szóljon a Simson, mint a szomszéd Peti gyerek haccázas kátéjemje. Öt-tíz évvel korábban erre nem is gondolt senki. Mikor a BMW C1 megjelent, mindenki azt hitte, mekkora buli lesz már a fedett robogó, tömegesen el fog terjedni, a Piaggio-csoport egészen addig merészkedett, hogy kabrió robogót készített Benelli Adiva néven. Oda meg vissza volt a világ a dobozos robikkal - azóta meg jól el is felejtettük őket. A Piaggio MP3 is legalább ekkorát szólt, háromkerekű forradalmat láttunk magunk előtt, aztán az jól elmaradt. A motorkerékpárok továbbra is kétkerekűek. A tanulmánymotorok készítői is gondoltak ám mindenre a kétkerékhajtástól az intelligens fényszóróig, csak a használható automata váltó, a kipörgés- és blokkolásgátló és a többi elektronikai segédlet (pl. félaktív vagy aktív futómű) maradt ki náluk. Közben pedig ezek terjedtek el, nem a többi hókuszpókusz.
Úgyhogy én a jövő autójaként-motorjaként beharangozott járművekkel úgy vagyok, hogy megnézem, de nem veszem komolyan. Nem lehet tudni, hogy 5-10 év múlva milyenek lesznek az autók és motorok, mit lehet éppen jól eladni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!