Miért nem terjednek jobban az elektromos autók?
Tehát a kérdésem arra irányul, hogy a gyártók miért csak a hibridekre vannak ráállva, amik csak papíron takarékosak, a való életben pedig benzinfalók? Tisztelet a kivételnek persze.
Közben a Tesla már évek óta megcsinált egy tökéletes elektromos autót, ami teljesen vállalható: szép is, nagy is, minőségi autó. Persze sokan mondják, hogy nagy drága, de ez hülyeség, hiszen vetekszik egy Audi A6-al szerintem, és akkorát lép mint egy Audi RS6. Mégis azt olvasom hogy a Tesla veszteséges.... Évek óta más nagy gyártó nem csinált egy rendes elektromos autót. A BMW is csak egy hibirdet hozott ki (i8) amitől mindenki el van ájulva, közben meg egy benzinfaló. Persze a Teslának az a végzete, és ez tényleg nyomós ok, hogy rövid a hatótáva, még ez sem lenne gond, de rengeteg idő a töltés. Viszont a Tesla valami 500-700 lóerős, eszetlenül erős, ezekkel az akukkal egy 100-150 lovas villanymotor szerintem 1500-2000 km-t is elmenne. Mégsem akarja ezt senki megcsinálni. Szóval ez a kérdésem, hogy miért, miért nem lehet egy kisebb, könyebb autóba beledobni ezt az akkupakkot, egy kisebb motorral, és készen is lenne a tökéletes jövő autója.
Hozzáteszem, hogy mindig is dízelpárti is voltam, és az is vagyok, nem szeretem a hibrideket, de egy ilyen nagy hatótávú Teslára én is átállnék és szerintem sokan mások is.
Több oldala van a kérdésnek. A jelenlegi akkumulátortechnológiával ugyanis három nagy probléma van. Egyrészt méretükhöz és tömegükhöz képest kicsi a kapacitásuk. A Tesla Model S akkucsomagja jóformán az egész padlólemezt elfoglalja, a legnagyobb, 85 kWh-s kivitel pedig 540 kg tömegű. Ezzel tud 426 km-es hatótávot. Ha belegondolsz, egy hasonló méretű dízel négyajtós üzemanyagtartálya még teletöltve sincs 100 kg, mégis nagyobb a hatótávja.
A másik probléma az, hogy a mai akkukat nem lehet elég gyorsan feltölteni. Az otthon használható töltők - ha jól tudom - legfeljebb 10 kW-os teljesítménnyel tudnak tölteni, tehát a 85-ös akkucsomagot több, mint 8 óra alatt töltik fel. A Superchager névre hallgató gyári töltőállomás állítólag 20 perc alatt belepumpál annyi kraftot, amivel elmegy 320 km-t, egy óra alatt pedig teletölti. A dízel A6-ot meg öt perc alatt telenyomod fizetéssel együtt és mész vele 800 km-t. Érzed a különbséget, ugye?
A harmadik probléma az akkucsomag ára. Pontos összeget még sehol sem láttam, de 10 ezer dollár körüli pénzeket olvastam a cserére. Ez óriási összeg. Valószínűleg az akkucsomag miatt piszok drága a Model S és éppen ez a probléma. Ha gyártanál egy kisebb, 100-150 lóerős családi kisautót ezzel az akkucsomaggal, az sem lehetne sokkal olcsóbb, mert ugyanaz a drága telep dolgozik benne. Jelenleg 20 millió forint körüli áron kínálják a Model S-eket. Ennyi fix, hogy nem adnál ki egy családi kisautóért, akármennyire is elektromos lenne. Viszont egy 6-700 lóerős prémium négyajtóst már el lehet adni ilyen áron, mert a paraszt látja, mire ment el a pénze. Mondjuk arra, hogy rálép a gázpedálra (nem is gázpedál, hehe) és a P85D feltépi az aszfaltot. Ezért simán kipenget 20 milliót, de azért nem fog, hogy autópályán kétszer is meggondoljon egy előzést 110 felett. A légrugózás, a marha nagy tablet és a többi drága extra is olyan dolog, ami egy húszmilliós autóba kell. És láss csodát: még így is veszteséges a Tesla, hiába méregdrágák az autók. Egyszerűen túl drága a technológia, még mindig nem hozzák be az árukat a járművek.
A kérdés tehát nem az, hogy miért nem készülnek kisebb, olcsóbb autók ezzel a technikával. Az a kérdés, hogy a Model S áráért kell-e a vevőnek kisebb, egyszerűbb autó. A helyzet pedig az, hogy sajnos nem kell. Hiszen a tizensok milliós árkategóriában a kicsi, könnyű villanyautó mellett lehet kapni jókora prémiumautókat, azok meg mégiscsak nagyobbak, kényelmesebbek - a vevő úgy érzi, többet kap a pénzéért. És ha a hatótáv ugyanakkora is: nem mindegy, hogy 50 km-enként van egy benzinkút, ahol öt perc alatt megtankolod vagy otthon-munkahelyen 8 órán át lóg a konnektorra kötve az autó, mert Supercharger-állomás a közelben sincs. Ez van, kényelmesek vagyunk.
Az elektromos autók pillanatnyilag zsákutcának tűnnek, nagyon sok olyan részletet kell még kidolgozni a fejlesztőknek, amelyek egyenlőre még csak elméleti szinten, vagy még ott is csak kérdésként vannak meg.
A nagy teljesítményű villanymotorok mobil üzemanyag ellátása csak viszonylag rövid időre, rövid utazótávolságra megoldott, az akkumulátorok gyorsan kimerülnek.
A kimerülés alatt nem csak az újratöltés szükségessége értendő, de viszonylag rövid idő alatt használhatatlanná válnak, cserélni kell, s ez erősen lerontja az autó gazdaságosságáról alkotott képzetet, mert ezek az akkumulátorok igen költséges alkatrészei az elektromos autóknak.
Jelentősen növelni kell az akkumulátorok élettartamát, megoldani a "tankolásukat" ami már az autón kívüli problémákra is rámutat: a féltótlóállomások megfelelő kapacitása. Ezt pillanatnyilag talán csak egy erőműre rákapcsolódva tudnák megoldani de az is csak elméleti szinten.
Elektromos autóknál a töltéstárolással van a legnagyobb gond, tehát ez a zsákutca nem pedig az elektromos autó. Persze ez a két tény jelenleg eléggé szorosan kötődik egymáshoz.
Az aksival is van gond mivel nem túl tartósak, itt értsd az hogy 5év alatt már eleget veszít a kapacitásából és még annyi út sem tehető meg utána vele mint az első megvételi napon és ha ezt az aksi pakkot cserélni kell az nem 1-2misi lesz.
A hybridek közül is szerintem az i3 ami egy jó alternatíva és ott a REX változat amiben van egy kis benzinmotor ami csak az aksit tölti -> itt nem kell gondban lenni ha az autópályán merülne le az autó, csak ki kell menni a kútra tankolni egy kicsit és mehet tovább az autó.
Az i8 szerintem nagyon innovatív autó, mivel nincs túlmotorizálva, de eléggé erős. Emellett városban 5literrel el lehet vele járni ami 3xx lóerős benzines autóra nem mondható el.
A Teslának pedig egy pacsi hogy egy csehszlovák lemezlejátszó névvel(tudom hogy nem erről nevezték el hanem Nikola Tesla-ról ha minden igaz) mit ért el még úgy is hogy veszteséges.
még a mobiljaink akkumlátor-élettartamát sem tudták úgy növelni, ahogy szeretnénk..nemhogy az autókét..
amíg annyi eladó kőolaj van amennyi, addig csak parasztvakítás az elektromos(is)
nyugi, oka van mindennek...semmi estre sem a mérnökök/feltalálók butasága.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!