Mért nincs több dízel sportautó?
Nemrég ötlött ez fel bennem, én is mindig úgy voltam vele, hogy sportautó akkor benzinmotor. Nekem nincs még jogosítványom, 14 vagyok, de két hónapja van új családi autónk, dízel... viszont 381LE és 740NM a gyári adatai. Először én se értettem, azt tudtam, hogy cserélünk autót, és úgy körvonalakban tudtam is, hogy mi lesz, de azon meglepődtem mikor apum csak úgy mellékesen megjegyezte egy beszélgetéskor, hogy dízel lesz most. ( Eddig mind benzines volt. )
Azóta viszont én is megszerettem a dízelt, ráadásul ahogy tud gyorsulni... eddig egyik benzinessel sem lehetett ezt érezni, hogy folyamatosan mintha tolna előre az ülés. Viszont mellé nem fogyaszt sokat, előző autó már amellett, hogy hat éves volt, ez volt a fő gond vele, hogy képes volt 17-22 litert kérni közben nem ment így mint ez 10 literrel.
De akkor ha ez lehetséges, mért nincs több sportautó dízelmotorral? Pedig meg lehetne valósítani ezek szerint, és mégse találni dízelmotorral szereltet.
Márkákat direkt nem szerettem volna írni, szeretném elkerülni az egymás sértegetését.
Inkább az elméleti rész érdekel, hogy a gyakorlatban mért nem használnak ilyesmire dízelmotorokat?
Van valami oka amiért kivitelezhetetlen lenne, vagy szimplán emberi oldalról nem tartják odavalónak?
22litert egy x5-el? Xd excruison eszik nálam annyit.. 2x akkora motorral.
De, hogy válaszoljak is. Egy sportkocsi nem attól lesz sportkocsi, hogy nagy a nyomaték meg a lóerő. Hidd el, nem viccből gyártják ezeket a marha nagy szívóbenzines dögöket.
Az 550d meg olyan messze áll a sport kocsitól mint a Fordom. Nagyon.
Egyszerű:
Több oka is van.
1.A sportkocsikat, ha épp arra használják amire ki van találva, akkor nagy terhelésen, és főleg a fordulatszám felső 2/3-madánál használják, a benzinesek itt élnek igazán, míg a diesel kocsik az alacsony tartományban élnek, ott nagy a nyomaték, viszont a felső tartományban elfogy az erejük.
2.A dízel motorok ha jól tudom, többnyire nehezebbek, ezért ez elég fontos szempont egy olyan autóban ahol szinte minden kiló számít
3.Hang...Egy diesel kocsinak jellemzően nem lesz olyan hangja, mint egy igazi benzines kocsinak.
Ott van például sok dízelnél a tipikus traktorkerregés
alapjárat közelében(bár a mostaniak ,főleg többhengeresek kultúráltabbak már jóval)
4.Motorkarakterisztika.A 2 motorfajtának( de még motoron belül is) teljesen más a karakterisztikája, például a dieselek jellemzően elindulnak és tolnak egy nagyot, majd felül kifulladnak, míg a benzines kocsiknál lineárisan (főleg a szívó motoroknál) jön meg az erő, és ezt főleg a szívómotort kedvelők szeretik nagyon.
Teljesen más az élmény.
De amúgy egy X5 nem a legjobb összehasonlítási alap, mert az egy nagy testű, erős légellenállású, kifejezetten nehéz jármű, és hiába lehet erős motorja,nem lesz még sportos se,nemhogy sportautó.
Ahogy a 14-es írta lehet hogy tol és gyorsan megindul, de a sportkocsiknál ha ez a hirtelen nyomaték nem mindig jönne jól (pl kigyorsításnál). Az 550D jó arra amire kitalálták, nem egy M5 nincs v8 hangja, de A-ból B-be el lehet vele jutni a 8fokozatú ZF pedig eléggé aládolgozik a 2tonnának.
A dízel motor azért nem jó "sportautóba" ,mert nehéz és kevés a használható fordulatszám tartománya és ezzel szemben a benzines jó eséllyel végig egyenletes a nyomaték nem pedig hirtelen megjövő.
Az 550D ben az összkerékmeghajtás többet nyom hátra mint előre (40-60 az elosztás azthiszem és 20-80g tudja hátratolni), sportmódban van hangszóróból hangja is az autónak. Így én inkább a sportosabb autók közé sorolnám bár a pályát nagyívben kerülném vele.
Szerintem már csak a hagyományok miatt nincs dízelmotor a sportkocsikban. Illetve nem is lesz, mert a dízelekt sikerült jól lejáratni, de ezt most hagyjuk.
Igen, igaz hogy sokkal szűkebb a dízel fordulatszámtartománya, de ez kit érdekel? Egy hagyományos dízel is általában megfutja a 80-at 2-esben, egy ugyanannyi lóerős benzines sem megy többet 2-esben, hiába a magasabb fordulat, mert rövidebb a fokozat. Na meg a villámgyors sok fokozatú automataváltók idejében teljesen mindegy hogy meddig pörög, az elektronika úgyis mindig a megfelelő fordulaton tartja a motort. Aztán manapság már a legtöbb sportkocsi is turbó-benzines, vagyis nagyon hasonló a karaktere a dízelekhez, nem olyan lineáris, mint a hagyományos szívó motorok. Még a konzervatív Porsche is átáll lassan a turbómotorokra.
Az egyetlen valódi hátránya a dízelnek, az a hang, tényleg soha nem lesz olyan hangja, mint a benzineseknek. Meg na valljuk be jólesik 8000-res fordulaton kínoztatni a motort, még ha tudjuk is, hogy semmi értelme, és a dízel 4000-res fordulaton is produkálja ugyanazt az erőt. De azt a hangot nem :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!