Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Mi az olyan nagy különbség a...

Mi az olyan nagy különbség a benzin és a gázolaj között?

Figyelt kérdés

Miért megy tönkre a benzines a gázolajtól és fordítva? Mindkettő folyékony, gyúlékony , át van szűrve mind a kettő.. Miért nem férnek meg mégis egymással??

Igazából fogalmam sincs , szóval kérem segítsetek, hogy pontosan mi az ami miatt tök más a kettő (már ha az)


Köszönöm!



2015. okt. 29. 22:06
1 2 3
 1/21 anonim ***** válasza:
Attól hogy folyékony meg gyúlékony számos dologban eltérhetnek. Sűrűségben, égésben stb... Ezért más tervezést igényelt a motor.
2015. okt. 29. 22:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/21 A kérdező kommentje:
Melyik sűrűbb? Mleiky ég jobban? Igazából a benzin és a dízel motorok felépítésével és jellemzőikkel tisztában vagyok , csak a 2 anyaggal nem..
2015. okt. 29. 22:20
 3/21 anonim ***** válasza:
A gázolaj sűrűbb, és nehezebben ég. A modern hajókba használnak Diesel Light-ot az kicsit lazább szerkezetű molekulkából áll.
2015. okt. 29. 22:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/21 anonim ***** válasza:
46%

Ha ismernéd a benzin és a diesel motor működését nem kérdeznél ilyen blődséget...


A benzin (gőz) szikrára robban, míg a gázolaj nem gőz formában ég el a motortérben és nem szikrától, hanem a nyomástól.

2015. okt. 29. 22:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/21 A kérdező kommentje:
Képzeld el,hogy ezt én is tudtam már 15 éves koromban is.. Viszont a kérdés nem ez volt , inkább arra próbáljunk válaszolni , mint ahogy tették már előtted!
2015. okt. 29. 22:53
 6/21 anonim ***** válasza:

???

Bázze.


A gázolajnak nincs gőze, sőt, beledobhatsz akár egy egő gyufát is, a gyufa elalszik. Szerinted akkor miért nem működik vele a benzin motor?


A fordított helyzetben a benzin sokkal előbb berobbanna, mint a gázolaj, ezért pár fordulat alatt szétcseszné a dízel motort.

2015. okt. 29. 22:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/21 anonim ***** válasza:
92%

Nagyon leegyszerűsítve a két anyag két eltérő hosszúságú szénhidrogén lánc. Az adalékokat és a többi maszlagot leszámítva a benzin 6-7-8 CH csoport hosszúságú láncból áll,míg a dízel 14-20 CH csoport hosszúságú.


Nagyon leegyszerűsítve a 100-as benzin:

H3C–CH2–CH2–CH2–CH2–CH2–CH2-CH3

A gázolaj:

H3C–CH2–CH2–CH2–CH2–CH2–CH2-CH2–CH2–CH2–CH2–CH2–CH2-CH2-CH2–CH3


A gázolaj szénlánca hosszabb, magasabb benne az összes kötési energia, aminek egy jelentős része felszabadítható, ha elégeted. Viszont pont ugyanez miatt több indító energiát is kell belefektetni a mutatványba. Pl: a benzin már szobahőmérsékleten is párolog, míg a gázolaj az nem igazán. A gyulladáspontjukban is van jó 200fok különbség.


Ha fogsz egy zárt teret amelyben finoman porlasztott üzemanyag és levegő keveréke van, majd a zárt teret elkezded összenyomni akkor energiát közölsz a benne lévő gázkeverékkel ( egyetemes gáztörvény) aminek hatására az felmelegszik. Van egy bizonyos pont ahol a hőmérséklet és a nyomás már elegendő az öngyulladáshoz, na ez a gázolajnál jóval magasabb, mint a benzinnél.


A szívó benzines autóknál 10-10,5-11:1 a sűrítési arány, és a sűrítési ütem végén 12-15bar a végnyomás. A dízeleknél 21-22-23:1 a sűrítési arány és a sűrítési ütem végén a végnyomás elérheti a 30 bart is.

Egy benzinesben kialakuló ~13bar nyomás még szikrával is kevés ahhoz, hogy a gázolaj tisztességesen elégjen, ezért nem tesz különösebb kárt a gázolaj a benzines motorban. A benzinnek viszont már borzasztóan sok a 30bar nyomás, az már jóval hamarabb öngyulladással el fog égni. Az meg elég kellemetlen, amikor a felfelé erőlködő dugattyú kap egy baromi nap pofont, mert a benzin a sűrítési folyamat háromnegyedénél úgy dönt, hogy inkább elég :D

Ez a kopogásos égés jelen van a benzinmotornál is, de ott részben szabályozható a folyamat ezért nem okoz kárt. Egy dízelmotorban viszont komoly balhét tud csinálni. A dízelmotorok alkatrészei nagyobb szilárdságúak, nagyobb tömegűek ezért előfordul, hogy hamarabb fogja "kifújni" a hengerfejtömítést ez a móka, mint hogy a detonációs égés miatt mechanikai károsodás jelentkezzen.


Ezért nem illik őket összekeverni.

Egy másik ok: a dízeleknél bizonyos alkatrészeket kenését a gázolaj végzi. A benzin meg nagyon jól oldja a gázolajat. Egy olyan "precíziós műszerben", mint az adagoló ez elég nagy problémát tud okozni.

2015. okt. 29. 22:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/21 A kérdező kommentje:
Utolsónak nagyon köszönöm a részletes , korrekt válaszát! Pont ilyen válaszra vártam , most már tiszta a dolog !! :))
2015. okt. 29. 23:06
 9/21 anonim ***** válasza:
Csak nem ti tankoltatok dízelbe benzint?
2015. okt. 29. 23:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/21 anonim ***** válasza:
73%

benzines nem megy tönkre a gázolajtól, csak szimplán leáll, mert nem gyullad meg benne a gázolaj


maga a dízelmotor sem megy tönkre a benzintől, viszont az üzemanyagpumpa igen, mivel a gázolajnak van kenőképessége, a benzinnek viszont nincs, és eleve úgy van tervezve a pumpa, hogy a gázolaj keni, így gyakorlatilag a kenés hiánya miatt megy tönkre, de nem a motor, csak az üzemanyagpumpa, ami viszont egy CR rendszerű motornál irtózatosan drága...

2015. okt. 29. 23:59
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!