Mi az olyan nagy különbség a benzin és a gázolaj között?
Miért megy tönkre a benzines a gázolajtól és fordítva? Mindkettő folyékony, gyúlékony , át van szűrve mind a kettő.. Miért nem férnek meg mégis egymással??
Igazából fogalmam sincs , szóval kérem segítsetek, hogy pontosan mi az ami miatt tök más a kettő (már ha az)
Köszönöm!
Ha ismernéd a benzin és a diesel motor működését nem kérdeznél ilyen blődséget...
A benzin (gőz) szikrára robban, míg a gázolaj nem gőz formában ég el a motortérben és nem szikrától, hanem a nyomástól.
???
Bázze.
A gázolajnak nincs gőze, sőt, beledobhatsz akár egy egő gyufát is, a gyufa elalszik. Szerinted akkor miért nem működik vele a benzin motor?
A fordított helyzetben a benzin sokkal előbb berobbanna, mint a gázolaj, ezért pár fordulat alatt szétcseszné a dízel motort.
Nagyon leegyszerűsítve a két anyag két eltérő hosszúságú szénhidrogén lánc. Az adalékokat és a többi maszlagot leszámítva a benzin 6-7-8 CH csoport hosszúságú láncból áll,míg a dízel 14-20 CH csoport hosszúságú.
Nagyon leegyszerűsítve a 100-as benzin:
H3C–CH2–CH2–CH2–CH2–CH2–CH2-CH3
A gázolaj:
H3C–CH2–CH2–CH2–CH2–CH2–CH2-CH2–CH2–CH2–CH2–CH2–CH2-CH2-CH2–CH3
A gázolaj szénlánca hosszabb, magasabb benne az összes kötési energia, aminek egy jelentős része felszabadítható, ha elégeted. Viszont pont ugyanez miatt több indító energiát is kell belefektetni a mutatványba. Pl: a benzin már szobahőmérsékleten is párolog, míg a gázolaj az nem igazán. A gyulladáspontjukban is van jó 200fok különbség.
Ha fogsz egy zárt teret amelyben finoman porlasztott üzemanyag és levegő keveréke van, majd a zárt teret elkezded összenyomni akkor energiát közölsz a benne lévő gázkeverékkel ( egyetemes gáztörvény) aminek hatására az felmelegszik. Van egy bizonyos pont ahol a hőmérséklet és a nyomás már elegendő az öngyulladáshoz, na ez a gázolajnál jóval magasabb, mint a benzinnél.
A szívó benzines autóknál 10-10,5-11:1 a sűrítési arány, és a sűrítési ütem végén 12-15bar a végnyomás. A dízeleknél 21-22-23:1 a sűrítési arány és a sűrítési ütem végén a végnyomás elérheti a 30 bart is.
Egy benzinesben kialakuló ~13bar nyomás még szikrával is kevés ahhoz, hogy a gázolaj tisztességesen elégjen, ezért nem tesz különösebb kárt a gázolaj a benzines motorban. A benzinnek viszont már borzasztóan sok a 30bar nyomás, az már jóval hamarabb öngyulladással el fog égni. Az meg elég kellemetlen, amikor a felfelé erőlködő dugattyú kap egy baromi nap pofont, mert a benzin a sűrítési folyamat háromnegyedénél úgy dönt, hogy inkább elég :D
Ez a kopogásos égés jelen van a benzinmotornál is, de ott részben szabályozható a folyamat ezért nem okoz kárt. Egy dízelmotorban viszont komoly balhét tud csinálni. A dízelmotorok alkatrészei nagyobb szilárdságúak, nagyobb tömegűek ezért előfordul, hogy hamarabb fogja "kifújni" a hengerfejtömítést ez a móka, mint hogy a detonációs égés miatt mechanikai károsodás jelentkezzen.
Ezért nem illik őket összekeverni.
Egy másik ok: a dízeleknél bizonyos alkatrészeket kenését a gázolaj végzi. A benzin meg nagyon jól oldja a gázolajat. Egy olyan "precíziós műszerben", mint az adagoló ez elég nagy problémát tud okozni.
benzines nem megy tönkre a gázolajtól, csak szimplán leáll, mert nem gyullad meg benne a gázolaj
maga a dízelmotor sem megy tönkre a benzintől, viszont az üzemanyagpumpa igen, mivel a gázolajnak van kenőképessége, a benzinnek viszont nincs, és eleve úgy van tervezve a pumpa, hogy a gázolaj keni, így gyakorlatilag a kenés hiánya miatt megy tönkre, de nem a motor, csak az üzemanyagpumpa, ami viszont egy CR rendszerű motornál irtózatosan drága...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!