Kevesebbet fogyaszt a kocsi ezzel?
Egy haverom mesélte, hogy úgy spórol üzemanyagot, hogy felgyorsít, aztán üresbe teszi a váltót és hadja gurulni a kocsit.
Kipróbáltam hajnali 2-kor a 85-ösön, zéró forgalom volt. 60-ról 100-ra kb 900 m alatt gyorsultam, és kb 500-600 m-t gurultam mire újra 60-ra lassítottam.
Kérdés: a gyorsulás nem veszi el azt az üzemanyagot, amit az autó üresben gurulva nyer?
#10: Akkor segítek:
Amikor 900 méteren keresztül gyorsít, miközben az autó bekéri a 12 liter üzemanyagot, majd 600 méteren át kigurul alapjáraton óránkénti kb. 1,5 literes fogyasztással, akkor az átlagfogyasztása ezen út alatt kb. 7,1-7,2 liter, miközben ha 90-nel gurul folyamatosan, akkor lehet hogy 5 literrel elkocog az autó.
Ennyi és nem több a szerepe a pillanatnyi fogyasztás megemlítésének.
Igen,a legtöbb autó és motor érezhetően kevesebbet fogyaszt így, mint egyenletes sebességgel. Már ha megfelelően csinálják (ha túl sokáig gyorsítasz, akkor ugye bejön a brutálisabb légellenállás s végsebességnél elég zabálós is a pörgetés. de ez extrém eset). Ugyanis gyorsuláskor, nagyobb terhelésnél hatékonyabb a motor. Szinte minden hypermiler (olyan ember, akinek hobbija a fogyasztásra optimalizálás... vagy legalábbis alkalmazza, így él, kvázi mindig így vezet) alkalmazza ezt a technikát, nagyon alap. Pulse & glide a neve, magyarul nem tudom, mondják-e valahogy.
Nekem egy aprócska motorom van, na az kivétel, annak teljesen mindegy, hogy így vagy úgy csináljuk. Annyira pörög szerencsétlen, hogy nem nyerünk vele semmit (40-nél már legmagasabb fokozatban lehetvele menni, 130 a vége... ezzel országúton a pulse and glide nem nyerő).
A párom, aki sokat járt az enyémnél nagyobb motorral munkába, kipróbálta, milyen a forgalomtalan m7-esen, hasonló körülmények között (teljes tankot kellett kivárnia, hisz a motoron nem tud mást tenni)...
-10-20%-os fogyasztáscsökkenést tapasztalt, -10%-ot akkor, amikor a legfelső fokozat alján ment (kb. 70-nel), fölötte rosszabb a fogyasztás és ez a technika többet javít rajta. A poén az, hogy a -10% fogyasztás magasabb átlagsebességhez járul, azonkívül ez a technika akadályozta meg, hogy éjszakás műszak után elaludjon a dögunalmas autópályán...
Ezek a számok természetesen az ő járművéhez tartoznak, már írtam, hogy az én apróságomnál tökmindegy, de általában érezhető a javulás s nem tudok róla, hogy rontana, hacsak nem valami aberrált deltát használunk (a legalacsonyabb és a legmagasabb érték különbsége, igen fontos tényező eme technikánál).
De ami a fenti esetet illeti... Az nem jó, ha a gyorsulás és a gurulás időtartama ilyen arányban van egymással.
Erőteljesen kell gyorsítani, persze nem nyélgázzal, valamivel kevésbé, a jármű BFSC görbéjének megfelelően. Akkor éri meg.
Az elsőnek pedig igaza van, egyszerűbb a felesleges fékezéseket kerülni. Főleg, hogy azok elég irritálóak is lehetnek a többi közlekedő számára... Van, aki minden pici kis egyenes szakaszon nyélgázt ad, majd jön egy nagypapás kanyar, ahol ő valamiért megijed és hatalmas fék... Na így kell anti-hypermiler módon vezetni.
A hypermiler elsősorban a drágán megszerzett lendület elfékezését kerüli. Ha fékezni kell, fékez, az élet kegyetlen, de igyekszik ezt minimalizálni. Lehetőleg kigurulja, utána a motorfék, ami már fájdalmas, mert lendületvesztés, csak akkor érdemes alkalmazni, ha muszáj, s csak végső esetben a rendes fék.
S szerintem rendes hypermiler nagy forgalomban nem úgy vezet, mint amikor egyedül van az úton. Nem mindenkit hat meg, hogy most lejtő van és akkor 50-ig gurulunk a főúton... Bármennyire is imádunk mi magunk lassan menni.
Vannak hypermilerek, akiknek az utasként szállított nagyanyja könyörög, hogy kifizeti a benzint, csak menjen már gyorsabban.
Viszont a hypermiler technikák olykor lendületesebb vezetést okoznak, mivel az ember nem fékez kanyarok előtt :) Máskor persze nem. Valahol meg kell húzni a határt. Én csak azt a technikát alkalmazom (a legtöbb ilyen), ami mélyen logikus, illetve élvezetes számomra. Butaság lenne az élvezetet feláldozni a fogyasztásért, ha egyszer hobbymotorozok, azért fizetek egy csomót, hogy jól ellegyek.
De hogy valaki pl. miért nyomja a gázt lejtőn, amikor már megfelelő a sebessége és amúgyis gyorsul...
Én még más motorosokkal is túráztam együtt zárt alakzatban, miközben hypermiler technikákat alkalmaztam... Pedig ott azért van némi kötöttség.
50km/h-nál ötödiket kapcsolni....?
Az jó! Onnan lehet csak igazán gyorsítani.
Ja és valószínű nagyon gazdaságos is. :)
50-nél ötödikbe? Ha az autónak az jó, akkor persze, a fogyasztásnak nyilván jót tesz, ha nem pörög nagyon a motor. A fokozatok alján haladva jön ki a legjobb fogyasztás az egyenletes sebességgel haladás témakörében.
Nem tudom, melyik autónak és motornak hol van az ötödik alja, nyilván van szórás. A kis Yarisunknál és a motoromnál 40-50 között már simán ötödikbe lehet váltani, többnyire ekkor történik meg a dolog, a párom motorjánál ez nem tehető meg, csak 70 fölött. De természetesen csak akkor tesszük ezt, ha nincs szükségünk erőteljes gyorsításra. Ha az elég gyönge és rövid fokozatú motorommal kivágok valaki elé (persze épeszű kereteken belül) a 81-esre, akkor úgy 80 körül váltok fel harmadikba. Aztán szinte azonnal ötödikbe :) Kell az a kis erő, amire képes a kicsike. Előzéskor is visszaváltok kettőt, hacsak nem lassújárműről van szó. Combos emelkedőn is pörgetni kell. Ez ilyen.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!