Nappali fény használata lakott területen kívül? Elég, ha csak nappali fény van fenn? Vagy a fényszóró kell? Esetleg mindkettő fenn lehet?
Hát nem azért, de ekkora öngól után én csendben maradnék, vagy meghunyászkodnék... :D
"Értem ,de az új autókat már úgy csinálják, hogy mindkettő ég egyszerre, nem?"
A gyárilag nappali menetfénnyel ( DRL ) szerelt autóknál a gyújtás ráadásakor kapcsolnia kell a menetfénynek. A tompított felkapcsolásakor pedig alacsonyabb fényerőre kell váltania ( átvéve a helyzetjelző szerepét ) vagy ki kell kapcsolnia. Egyszerre azonos fényerővel nem ég mindkettő.
" Meg az hogy van, hogy a kamionosok 100 leddel ki vannak világítva + ég a tompított is? Az szabályos?"
Az ide vonatkozó 6/1990-es Köhém rendelet csak a minimálisan szükséges megvilágítást részletezi. Elöl 4 helyzetjelző az előírt minimum kamionok esetén, de azt sehol nem írják, hogy nem lehet 40 :D
Amíg az 5 wattos fényerő követelménynek és a színre vonatkozó előírásoknak megfelel addig...
Érdekes, én is így tudtam, ahogy #13.
A tompított bekapcsolása után, vagy kioltja a nappali fényt vagy csak csökkentett erővel világíthat.
Le is lettem cseszve érte.
(brühüm-brühüm)
Lehet, hogy külföldön elfogadott az elhalványítás (és lehet, hogy emiatt odahaza is szemet húnynak felette), de a hatályos magyar jogszabály (ami még mindig a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet) úgy rendelkezik, hogy a nappali menetjelző lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy a lámpa automatikusan bekapcsolódjon, ha a motorindító kapcsoló a motor indítására kész állapotában van, de - kivéve a 42. § (5) bekezdése szerinti esetet - automatikusan kapcsolódjanak ki, amikor a fényszórókat bekapcsolják. (55/B. § (3))
Brühühü ide vagy oda.
Nem csak a 6/1990-nek való megfelelés a lényeges. Át kellene rágni a 87. ENSZ-EGB előírást is, de én lusta vagyok rá, meg a helyzetjelzőkre vonatkozó ENSZ-EGB előírásokat, meg kellene keresni bennük, hogy tiltva van-e a többes funkcionalitás.
Mivel EU tagok vagyok, így egy másik országban jóváhagyási jelöléssel ellátott szerkezet nálunk is automatikusan elfogadott, akár van rá kitétel a 6/1990-ben, akár nem ( nem biztos, hogy mindig naprakész :D ).
A fentebb írt két dolog egyébként nem ütközik ellentmondásba és nem is zárja ki egymást. Világítás nélküli DRL módban menetjelzőként funkcionál,a világítás felkapcsolásakor a DRL kikapcsol. Az, hogy helyzetjelzőnek a DRL lámpatest egy vagy több LED-jét felhasználják és nem építenek be külön helyzetjelzőt, az nincs tiltva, még a 6-os KÖhémben sem.
Jó ratyi képek lettek, de a lényeg talán látszik:
DRL(járó motor, világítás kikapcsolva):
Helyzetjelző(járó motor, világítás helyzetjelzőre kapcsolva):
Tompított:
A xenonos fényszóró E9-es jóváhagyási jellel rendelkezik, a DRL+Oldalsó helyzetjelző E12-vel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!