Az mitől függ, hogy milyen erősen kell kinyomni, tartani a kuplungot?
A kuplungot összezárt állapotban rugó rögzíti. Ez leggyakrabban tekercsrugó vagy tányérrugó. Ennek az erejét kell leküzdened, hogy kiemeljen a kuplung.
Ezt egy kiemelő mechanizmuson át teszed meg. Ez általában leegyszerűsíthető egy kétkarú emelőre, ennek a karhosszaitól függ, mekkora erőt kell a kiemelőkarra kifejtened és azt milyen úton kell elmozdítani.
A kiemelőkart nem közvetlenül mozgatod (bár motorkerékpáron láttam már olyat, hogy a kiemelőkart sarokkal lehetett taposni), hanem karral vagy pedállal, bowden vagy hidraulika közbeiktatásával. Itt is van áttétel: összességében a kar vagy pedál jóval nagyobb úton jár, mint amekkorát lenn, a kuplungszerkezetben mozdítasz a tárcsán, cserében kisebb erő kell hozzá.
Az erőt tehát alapvetően a kuplungban található rugó ereje és a kiemelőszerkezet áttétele adja meg. Jó esetben a bowden és a szerkezet súrlódása nincs akkora, hogy érezhetően megnövelje a szükséges erőt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!