Dízelmotort érdemes járatni, hogy visszahűljön?
Azt olvastam valahol, hogy nagyobb távolságok megtétele után célszerű két három percig járatni a motort, így növelhető az élettartama. Az persze nem derült ki, hogy mégis mekkora az a nagyobb távolság.
Kb. 200 km megtétele már annak számíthat? Egyáltalán van értelme ilyennel vesződni?
És ha igaz, akkor ez szinte mindegyik dízelre igaz?
(itt egy '97-es Nissan Cargo-ról van szó)
1# Jól írja !
Annyi kiegészítéssel szólnék hozzá, hogy a turbót az olaj hűti és ha leállítjuk az autót (autópályás terhelés után)
akkor a turbó hűtése is leáll, megszűnik és ez káros a turbóra nézve.
Saját véleményem, hogy minden autót nagy terhelés után (pl. autópályás használat) járatni kell amíg az visszahűl
az üzemi hőmérsékletre ( kb. 3-5 perc )
Szerintem egy mai átlag autónak egyáltalán nem nagy terhelés az autópályázás. A vízhőfok is alacsonyabb, mint egy városi dugózásnál.
A turbót azért normálisabb autóknál nem csak az olaj, hanem a víz is hűti :)
A turbó miatt mondják, hogy érdemes járatni.
Magasabb fordulatszámon, pl autópályán a turbó tengelye akár 100.000-et is fordulhat percenként. Emiatt és a forró intenzív kipufogógáz átáramlás miatt hűteni és kenni kell. Ezt többnyire a motorolaj oldja meg, amit az olajpumpa keringet a turbóban is. Ha leállítod az autót, megszűnik az olaj áramlása, amit a forró turbó ráégethet, rákokszolhat a tengelyére. Emiatt pedig az jobban fog kopni, előbb fog lógni, stb.
De ez csak nagyon extrém esetben áll fenn. Nagyon ritkán van olyan szituáció, hogy egyik pillanatban még 150-nel repesztesz, mondjuk 3000-es motorfordulattal, majd egyik pillanatról a másikra leállítod a motort. Ekkor ez hosszú távon rövidíti a turbó élettartamát. De ha még egy benzinkúton is állsz ki a pályáról, akkor is amíg kigurulsz a kihajtósávban meg beállsz a kúthoz már jóval alacsonyabb a terhelés/motorfordulat, vissza tud hűlni a turbó. Ha meg városból városba mész pályán, akkor a városi forgalomban, ahol max 2000 a motorfordulat bővel vissza tud hűlni.
Hozzáteszem, hogy 10 éve van ugyan az a turbódízel autóm, hetente minimum kétszer 250km-t autópályázok és még megbontatlan, hibátlan állapotú a turbóm és soha nem szoktam külön hűtögetni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!